Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2216 ggr
missaz
0

Grädde GER viktminskning!

För mig alltså…

I många trådar tas problemet med att inte minska i vikt när man äter mejeriprodukter upp. Efter en lång period av stillastående i vikten pga en hel del mindre avsteg under sommaren bestämde jag mig för att bli HÅRD med kosten och även kraftigt reducera mitt tidigare stora intag av grädde och creme fraiche.

Vad hände…? Jo, ganska lite. Blev less på att avstå från den goda grädden i kaffet när det ändå inte hade någon effekt och införde den igen, äter nu, såsom i början, runt 3-5 dl gräddprodukter per dag. Och gissa vad?? Det har kickat igång min viktnedgång igen! Grädden verkar alltså HJÄLPA min viktnedgång! Det kan iofs bero på att jag får i mig mer fett nu, men kolhydraterna i grädden har ändå ingen som hellst negativ effekt på min viktnedgång.

Detta innebär ju inte att det är lika för alla, men någon fler borde väl vara som jag…?

mikaelj
0

Det kan vara förändringar överlag som gör det. På samma sätt som att de som styrketränar kan uppleva att de nått en platå när de alltid kör med samma vikter och sorts övningar, kan du säkerligen skaka om ett inlärt system genom att ändra dina vanor.

Gratinerar!

missaz
1

#1 Visst, detta är ju inte en statisktiskt säkerställd vetenskaplig studie, annat kan påverka att jag började gå nedåt nu igen. Men hade grädden negativ effekt för min viktnedgång skulle jag nog inte gå ner som jag gör nu. (och som jag gjorde i början på massor av grädde).

Raring
0

För mig verkar det vara så att grädde inte gör att jag går upp i vikt, men den gör inte att jag går ner heller. Är (som några vet) väldigt svag för grädde… 2:orna är ju mer "en liten shot". Här köps det liter-tetror oftast.

Tänkte prova att avstå ett längre tag (hur nu det ska gå för livsnjutaren). Hittills säger vågen inget skillnad. Däremot gör måttbandet en liten tendens att visa lägre siffror. Vi får se.

mikaelj
0

Någon Annanstans(tm) läste jag att man i stort sett får räkna proteinet från flytande mjölkprodukter (allt utom ost) till kolhydratmängden, eftersom vassle tas upp så väldigt fort av kroppen att det orsakar ett insulinpåslag.

Nå't sånt kanske?

missaz
0

#3 Jo, att avstå eller iaf minska på grädden verkar ju vara det rätta för många. Jag är bara sååå glad att det inte verkar vara så för mig! (Köper åxå literstetror med grädde, en 2:a räcker ju bara till 2 koppar kaffe!)

MimLan
0

För de flesta är ju inte grädden något problem. Även om det kan förhindra viktminskning kan det lika gärna vara för lite fett som förhindrar det. Eller platå, som du också har som alternativ.

missaz
0

#4 Jag har alltid haft ett jättebra blodsocker, är inte insulinkänslig, har aldrig lidit av fetma, bara knubbig/överviktig efter barnen (var smal innan) och har kke därför lättare att tåla kolhydraterna och de "snabba" proteinet i grädden..? Hur är det med andra som aldrig haft så stor övervikt, är ni mindre "grädde-känsliga" och ni som haft/har en större övervikt; är ni mer "grädde-känsliga"? Vore intressant att se…

missaz
1

#6 Jo, att jag varit på en platå finns det inget tvivel om, det roliga var ju att när jag försökte komma ur platån med mindre grädde hände knappt något, när jag ökade grädden kickade det igång igen! Kan ju, som jag skrev tidigare bero på att jag med grädden ökade mitt totala fettintag, men det känns skönt att grädde inte verkar vara någon stoppkloss alls för mig, älskar grädde!

mikaelj
0

Högst troligt. Jag själv är inte överviktig (utöver att jag hade velat haft lite mindre underhudsfett, men det är en kosmetisk detalj), och har vägt 72 kg sedan åtminstone 2001 (tidigast jag kommer ihåg).  Periodvis druckit 1 liter mjölk om dan, massa kolhydrater, för att övergå till att äta som nu, utan kolhydrater alls. Märker väl ingen direkt skillnad, förutom ev fett/muskelfördelning.

Så, för att använda liknelser från artificiell intelligens:

Din kropp hade kanske nått ett lokalt viktminima och kommer inte längre ner eftersom det finns berg på bägge sidor om dalen. Genom att skaka till systemet (med den ökade mängden fett från grädde) lyckas du hamna på ett berg där du kan ta dig till andra, lokala viktminima.

Till sist kanske du även når ett globalt viktminima, vilket vore din absoluta minimivikt där kroppen fortfarande funkar som den ska.

missaz
0

#9 Hoppas ju att jag når mitt globala viktminima… Men jag behöver inte se ut som när jag var 20 för att vara nöjd; jag har trots allt fött 3 barn sedan dess. Var när jag tänker efter nästan underviktig då, så ett par lokala viktminima till låter bra!

aliela
0

#4     Det är nog skillnad på om det är en mager eller fet mjölkprodukt vi talar om eftersom fettet sänker hastigheten i magsäcken…

Alltså blir det också skillnad om man intar mjölkprodukten efter eller tillsammans med protein eftersom det också sänker hasigheten jämfört med om man tar det på fastande mage…

aliela
0

En fråga Missaz - är det så att du ökat ditt intag av energi med grädden? Bara lagt det ovanpå eller har du dragit ner på något annat för att införa 3-5 dl mjölkprodukter (vilket är väldigt mycket energi om de är feta…)?

Raring
0

#4 det har jag också läst någonstans. Det var därför man skulle se upp med vassleprotein öht.

#9 det är samma för mig. Har gått upp i vikt sedan jag började, men är något smalare och definitivt mer vältränad. Så tränar jag betydligt mer nu än förra hösten iofs…

missaz
0

#11 och #12 Självklart tor även jag att jag inte skulle ha samma goda effekt om jag intog samma mängd mager mjölkprodukt. Fettet spelar säkert roll! Jag tar den mesta grädden i kaffe utan något till, så det blir någorlunda fastande mage.

Jag har inte dragit ner på något annat iom att jag ökat grädden, i alla fall inte medvetet. Hamnar mellan 1800-2200 kcal nu som då. Det jag åt mer av när jag drog ner på grädden var smör för att öka fetthalten, nu äter jag lite mindre smör, det är allt.

ingrid-in-sweden
0

Det är lit elustigt emellanåt ha rjag lyckats skaka loss mig genom att under en kort period äta mera kolhydrater.

missaz
0

#15 Ja, jag tror det kan vara bra vid stopp att prova detta; chocka kroppen lite.

Jennix
0

Det är precis detta jag vill åt, att vi provar, experimenterar oss fram och diskuterar olika möjligheter! Skrattande

Det är ju jättebra att du kommit fram till att grädde inte stoppar dig, och jag VET att det är många som funkar som du, missaz.

Också som vissa andra, så funkar det ibland med att bryta en period och äta mer kolhydrater. Det är väldigt intressant! Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

missaz
0

#17 Jag tycker också att det är intressant att det inte finns en generallösning som gäller för ALLA! Att äta lågkolhydratkost är bra, det är vi överens om alla här (tror jag), men olika tekniker inom lågkolhydrat fungerar olika för olika individer! Man får liksom testa och se vad ens egen kropp tillåter och inte. Skrattande

Jag är vääääldigt nöjd med att min kropp gillar grädde! Tungan ute

Bamze77
0

Proteinet i grädden är väl långsam ?? Sk: kasein-protein

mikaelj
0

Mjölk och grädde består av både vassleprotein och kalciumkaseinat, med övervikt på vassle (till skillnad från mänsklig modersmjölk)

Det är framförallt ost som inte innehåller vassleprotein (möjligtvis minimala mängder).

helium
0

haha, jag förstår att du är vääääldigt nöjd, missaz! gud va härligt!

själv sliter jag lite just nu faktiskt, jag står helt still på min eviga sifferkombination 7-9 på vågen. jag har möjligens märkt av en lite ändring av kroppsfasongen.

problemet med det här med att expreimentera är… att det är som att leta efter en nål i en höstack. :) Det är väldigt svårt att finna den felande länken på något vis.

fast visst, 

det KAN vara så att jag inte VILL misstänka creme frachise eller majonäs för att vara bovar i dramat .)

cillaz
0

Lycka till med grädden missaz! Du behöver säkert inte minska på något annat ändå. Själv tar jag gammaldags mjölk i frukosttéet och använder grädde och/eller créme fraiche i matlagningen. Kalorier räknar jag inte, men det är definitivt betydligt mer än Du äter.

MegN
0

Det där med grädden låter både som goda nyheter och välbekant på nåt sätt. Den period när jag lyckades bäst med att gå ner i vikt (hösten 06) hade jag inte alls skurit bort någon grädde, utan "bara" lagt till kokosfett vid diverse tillfällen under dagen (visserligen blev vissa kaffe+grädde-koppar utbytta mot rooibos med kokosfett, men ändå). Vilket jag då kallade "kokosfetteffekten" - lägg till mer fett så släpper kroppen på hullet…

Själv har jag nog just hittat en ANNAN felande länk - nämligen stress. Det senast året har jag gått upp c:a 6 kg, utan att ha fuskat just mer än tidigare. Detta år har jag också mått riktigt dåligt av olika stresssymptom (trötthet, koncentrationssvårigheter, dåligt minne osv). Och för ett par veckor sen sjukskrevs jag SLUTLIGEN för stress-symptom (vilket egentligen är symboliskt/akademiskt för en egen företagare - men jag kunde åtminstone säga ifrån mig en massa tärande styrelseupdprag osv), och vad tror ni har hänt nu - jag har GÅTT NER 1 kg helt utan någon (annan) förändring i min kosthållning!! 

Nu när jag har fått mer tid har jag tänkt att jag ska börja träna mer, men har inte kommit igång med det än (eftersom jag ville börja med att vila och ta det lugnt - njuta av allt ansvar/dåligt samvete som jag plötsligt krängt av mig) så det kan INTE vara ökad träning som har gjort skillnad.

När jag tittar tillbaka kan jag se direkt att efter hösten 06 (när jag fysiskt  mådde som bäst och vägde som minst) har jag på olika sätt tagit på mig ansvar som har tärt på min energi+stressnivå (ansvar utan kontroll/befogenhet är dödligt!). Under 07 satt jag med i en styrelse där det var mycket konflikter, men det blev ännu värre 08 (i samma styrelse) - då valberedningen tillsatte en diktatorisk men inkompetent person som ordförande. Eftersom jag ändå VILLE uträtta saker slog jag skallen blodig - tills den s.a.s. "gick sönder". 

Framöver tänker jag ta det lugnt, inte ta åt mig några långsiktiga ansvar (typ föreningsstyrelser) utan bara sköta mitt företag på det sätt jag själv vill. Fokusera på att själv må bra (hade ett flertal samtal med en jättebra coach!) och bara göra sånt jag är bra på och som GER mig energi! 

Och jag är nu helt övertygad om att jag dessutom kommer att gå ner i vikt ;-).

[Sias]
0

VA INTRESSANT!Skrattande

Jag är extremt kolhydratkänslig - har dock inte en aning om just "GRÄDD-KOLHYDRATER" påverkar mig. Skulle vara intressant att testa!

Jag började med LCHF i maj, åt före det - sedan flera år - inte några mjölkprodukter alls, p g a att jag mådde så dåligt av såna (värk i muskler & leder, oro & rastlöshet, matsmältningsbesvär & magont, m m).

Med LCHF började jag smyga in feta laktosfria produkter (CF fetare än vanlig) - och märkte att jag mår bra av såna.

MEN - efter att ha läst de många "varningarna" om att GRÄDDE HINDRAR VIKTMINSKNING, så har jag varit återhållsam, trots att jag verkligen behöver det fettet.

NU SKA JAG TESTA! MERA GRÄDDE! Dels om "kolhydratkänsligheten" signalerar, dels om vikten börjar röra på sig!

Har ca 8-10 extrakilon - som den första månaden minskade med 3-4, men i dagsläget är den minskningen 1-2.

kaisakavat
0

…funderar…

Var det inte någon här på forumet, som efter långt stillestånd, kom igång med viktminskning i somras i sambland med ätande av jordgubbar och GRÄDDE?

(strider ju mot idén "ingen viktminskning med fler kh" samt stämmer med idén att vi kan ha lättare att gå ner i vikt sommartid..)

Det är lurigt och intressant. Helt klart är grädde inte alltid ett problem.

Jag har ännu inte tänkt ens börja fundera över att ta bort grädden ur mitt kaffe. Vägrar!!! Skrikandes Så en sån här tråd är ju väldigt trevlig för mina ändamål.. Flört

Raring
0

# 25

Vill minnas att jag läste i en av SSS böcker att man genom LCHF simulerar större delen av det naturliga koståret. När man råkar på en lång platå kan kroppen behöva en konstgjord "höst" då man lagrar på sig lite lite fett med kolhydrater för att sedan kicka igång fettförbränningen igen.

Det kanske är det du tänker på?

kaisakavat
0

Känner igen det du skriver, har också Skaldemans böcker.

Men jag är rätt säker på att någon här på forumet KOM IGÅNG med viktminskningen när han/hon BÖRJADE käka en massa jordgubbar och GRÄDDE!

Vi får se om nån annan minns…

Låter sanslöst underbart, för övrigt! Skrattande

Raring
0

Jo jag minns också det inlägget, lite vagt i bakhuvudet sådär. Det vore ju kalas… mer grädde (och bacon) åt folket! Cool

missaz
0

Ja, det är så underbart detta, älskar veerkligen grädde! Mitt kaffe med massor av grädde och en sked med cocosa extra virgin är mitt godis nu för tiden. =) Vill inte leva utan!

[Sias]
0

Nu har jag testat "mera grädde".

Insåg rätt snabbt att det inte  är  rätt för mig - tvärtom!

Kolhydratkänsligheten har inte signalerat alls - inget sug, inget begär efter mer, ingen  lust till överätande, etc - men däremot har jag - efterklokt - insett att laktosfri vispgrädde, fet yoghurt och CF är något jag inte tål -lika lite som vanliga mjölkprodukter - fast "symtomen" helt andra, det visar sig på ett annat sätt = påverkar vikten negativt = ger viktökning. Orsaken till att viktminskningen avstannade helt, vikten därefter började öka - är något jag inte tål äta = mjölkprodukter!

subcalva
0

#0 Japp, jag håller med. Vispgrädde, CF och ost i form av brie och camembert har funkat för mig att gå ner i vikt på.

missaz
0

#30 Aj då… bara att konstatera; alla är vi olika!

#31 Känns skönt att man är sån…

[Sias]
0

# 32  Tack vare din den här tråden, och flera inlägg här på KiF har jag fått bekräftat  det jag sedan länge fantiserat om, misstänkt - att orsaken till övervikt, viktuppgång - hos vissa  - KAN vara något man inte tål.

Alla är vi olika, så sant - m a o ALLA KAN INTE ÄTA ALLT!

missaz
0

#33 Du har så rätt så rätt. Det har man ju läst har flera gånger att man kan reagera olika på livsmedel. Känns ju iaf bra när man kommer på vad som fungerar för en själv!