Hur lång tid till viktminskning?
Hej
Jag undrar hur lång tid det tar innan man ser resultat på vågen?
Jag har kört LCHF-dieten i en vecka och gått upp ½ kg. Vad gör jag för fel?
Så här äter jag en typisk dag:
Frukost: äggröra, 2 ägg, äkta smör och en skvätt vispgrädde
Lunch: En smörstekt laxfilé, broccoli och Creme fraiche bearnaisse (tror det är ca 3% kolhydrater i den)
Middag/kvällsmat: Bacon eller hemmagjorda blandfärsbiffar på färs, grädde och ägg), lite ost eller broccoli och ev. nån sås.
Ev. mellanmål på dagen: Matlagningsyoghurt 10% med en skvätt grädde, lite hermesetas och kakao.
Jag äter mig mätt, men inte proppmätt, och med tanke på att jag är ganska liten så är det inga gigantiska mängder vi talar om…
Tack på förhand!
Du gör inget fel alls men det kan ta ett tag för kroppen att vänja sig. Har du bantat förut med tex viktväktarna eller pulverdiet? Då är kroppen van vid svält och lassar på sig allt den kan för sämre tider.
Har du någon sjukdom? De flesta sjukdomar och tillhörande mediciner gör att viktnedgången kan ta lite längre tid.
Har du bara några kilo att gå ner? Då är det svårare. Varför vet vi inte men så är det…
Berätta lite mer om dig så kan vi kanske reda ut nåt.

Jag har ätit LCHF i drygt 7 veckor och har än så länge gått upp över 2 kg. Dock verkar det som om det inte är helt ovanligt att man går upp i vikt i början. Jag hoppas fortfarande på att det snart skall vända….
Det är en hel del som går ner i vikt redan de första veckorna, men min teori är att de har kanske en något större övervikt än vad jag vill bli av med. Jag försöker i alla fall trösta mig med det. Jag har nu c:a 14 kg som jag vill gå ner.
Tack för svaret båda 2!
Wildrat: Jo, jag har faktiskt gått ner 15 kg med Viktväktarna (tråkigt, boring, dödstrist) och nu gått upp 5 av dem, varför jag vill försöka gå ner dem igen. Jag har diabetes, en typ 2 som varit insulinbehandlad, men tack vare att jag inte äter kolhydrater så slipper jag nu ta sprutor.
Jag vill gärna gå ner 5-7 kg. Är 158 och väger 59 kg.
LN35: Jag körde en GI-variant under våren och hela sommaren, har nu ätit kolhydrater i ca 3 veckor innan jag började med LCHF. Under tiden jag åt GI så åt jag ungefär som nu, fast mindre fett och jag åt då även korv. Detta resulterade inte i nån viktminskning under hela den tiden. Jag hoppas på bättre resultat nu! ;) Lycka till!
#3 Eftersom du ligger så bra i vikt redan nu kommer du kanske inte att gå ner i vikt med någon rasande takt dessvärre. Särskilt inte om du hållit på med lågfett precis innan. MEN du kommer säkert att känna av att din kropp förändras och blir fastare. Med lågfettbantning sliter du ofta på kroppen och förlorar mycket i muskelvikt. När du äter LCHF blir det lättare att återfå de viktiga musklerna.
Problemet är bara att fasta fina muskler väger mer än fluffigt fett.
Och eftersom vi damer ofta stirrar förhäxat på vågen blir vi nervösa av att vi väger mer och funderar inte över att byxorna faktiskt fortfarande går att knäppa i midjan.
Du kommer att må bra på LCHF, men låt det ta sin tid och försök att inte stirra dig blind på vågen (det är svårt, jag vet!).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hej,
Jag är helt ny medlem här (sedan 2 minuter) men har kört detta sedan mitten på augusti. Jag gick ner 3,8 kr på 2 veckor så jag märkte resultat direkt. Och 9 cm över magen!! Men därefter går det långsamt. pendlar nu på +-0,5 kg. Men idag var det - 5,1 kg av tänkta 10 kg.
Mkt beroende på att jag inte alltid kan styra min mat i personalmatsalen….det dolda kolhydraterna.
Om du byter ut kakao+hermesetas mot en fet god ost och brer lite bregott på typ 2 skivor istället så kan du nog få lite fart på omsättningen. Jag brukar sitta med den invanda ångesten när jag brer smör på Port Saluten (33%) men då brukar vågen börja på att röra sig. Konstigt men det fungerar! I min omgivning så är vi 7 st som kör på detta och alla har gått ner ivikt. Den med mest övervikt har dock haft bärst resultat.
Lycka till i alla fall!
Tack för peppningen. Jag kämpar vidare ett tag till. Mina ketosstickor visar fortfarande negativt trots att jag uppenbarligen inte gör något fel…
#6 De stickorna visar inget relevant för dig. De visar bara om du har överskott, eller inte, på ketonkroppar i urinen, och det är i praktiken inget intressant värde.
Håller med #7. Jag har aldrig haft utslag på dem.
#6, Ketosstickor visar inte om man är i ketos eller inte. Dom visar om man har överskott på ketoner. En del får det i början på LCHF, men inte alla. Att ha överskott är varken bättre eller sämre än att ha normal mängd ketoner, så det är inget att bry sig om vad dom stickorna visar.
Ketosstickorna är till för typ 1 diabetiker för att kolla ifall dom har fått en sjukdom som heter ketoacidos, det är ingen annan som har nytta av dom egentligen.

Första veckan gick jag ner 2,5 kg, dvs vattenvikt. Upp igen plus 1,5 kg till. Där låg det stilla med små svängningar hit och dit fram till fem månader efter lchf-starten (jag är envis.)
Därefter gick jag ner åtta kilo på två månader, hehe.
Sedan fick jag en rejäl magsjuka och allt rubbades. Kunde inte äta normalt igen på över en vecka. Jag började inte äta kolhydrater pga magsjukan (inga klassiska skorpor-coke-risavkok). Men kroppen blev väl chockad av den akuta svälten och har stått still sen dess.
Men det kommer igång igen, det vet jag. Tolv kilo kvar.
Fair Winds and Following Seas!