Magsjuka ?
Jag har fått magsjuka av yngste sonen … ja det är väl så som förälder får man inte bara bra saker!
Jag har meck att behålla vatten jag har kört med cola det känns klart sött o ovant men jag vet inget annat som dödar allt ofog i magen !
jag vet inte vad jag ska börja med se'n ? jag är van vid
ris- avkok men det känns inte så bra … finns det nått bättre ? jag har ingen direkt inspiration är bra glad att jag har laptop så jag kan förflytta mig o sitta på toa …
tacksam mot tips !!

Det var länge sedan jag var magsjuk, men när det har hänt har jag alltid lyckats få snabb bot med aktivt kol. Koltabletter finns på apoteket. Börja med minst fem, gärna tio eller fler. Se till att dricka ordentligt, rent vatten eller te, men ät helst ingenting innan diarré och magont har gett sig.
(loperamid funkar också)

Jag hade vinterkräksjukan för ett tag sedan (i september!).
Magen ville inte ha någonting alls på ett dygn, små klunkar vatten var det enda som gick.
Sedan började jag med te (hade grönt te med olika smaker hemma), samt vatten smaksatt med hallonspad.
Det första jag åt var äggröra, lite och under lång tid. Efter ett par dagar kunde jag lägga på lite smält ost, pröva med keso, och sakta ta mig tillbaka till mer normal kost.
Under mer än en vecka efteråt hade jag besvär med att äta, blev illamående och fick ont i magen.
Något kolsyrat (eller avslaget) prövade jag inte, i så fall hade det blivit vichyvatten eller liknande, inte coke pga socker och tillsatser.
Hoppas du blir frisk fort!
Fair Winds and Following Seas!
Rivet äpple kan vara bra. Te och lite skorpa?
Krya på dej!
Ullen
Det där med Coca cola är ju en myt, vad skall det döda? Poängen med CC är sockret, magsjuka innebär ju ofta flera dagar utan näring eller möjlighet att behålla vätska. Det man då vill få i sig är salt och socker.
Har dock ingen aning om det finns någon poäng med socker när man är LCHF:are med magsjuka.

Läste att cola var lika surt som äticka, så det kanske kan hjälpa lite krya på dig
Jag ska riva lite äpplen o köpa hem skorpor … vi kör salta kex mest för saltet … jag vet inte hur colan hjälper men det funkar det man känner sig inte lika matt o illamående .. det är ju inte alls illa att tömma o fylla på med snäll mat …
jag kommer inte åt Apotek så kol kommer det inte bli denna gången …
jag får vila magen ska dricka kamomillte o hoppas det lugnar sig … jag vet att det gäller att stoppa i sig i små doser … det lär gå ok …

Om du har vanligt träkol så funkar det med; grillkol, krossa i mortel, rör ut med vatten om det är svårt att få ner som det är.
#0, Hemmagjord buljong är det ultimata när man är sjuk! Massor av näring, och helt flytande, så det är lätt att få i sig.
Köpebuljong har knappt någon näring i sig, så kan du inte göra hemmagjord så är det bättre att hitta något annat istället.
Det tar rätt lång tid att göra hemmagjord buljong, man bör väl koka i ca 10 timmar i alla fall (väldigt lite av den tiden kräver att man är närvarande vid spisen, så det är ingen större ansträngning), så börjar du nu är du inte klar förren tidigast 1 i natt, så det kanske är bättre att vänta tills imorgon om du tänker testa. Här finns recept.
#4, Coca cola har en lugnande effekt på dåliga magar på grynd av fosforsyran som är en ingredients. Fast det är klart att man borde kunna hitta något annat som har det i sig som inte har en massa socker också. Dödar någonting gör det däremot inte, och sockret har ingen poäng heller.