Utebliven viktnedgång av ost?
hej,
kan någon hjälpa mig att svara på varför jag inte går ned alls när jag äter enligt gi-noll? jag har hört att vissa personer är känsligare mot ost, grädde osv för en bra viktnedgång, men gäller det även om man äter laktosfria produkter?
Jag svarar på den senare hälften av din fråga, och överlåter den första till någon som är mer säker på att kunna ge ett korrekt svar.
Laktos bryts ner av enzymet laktas. I laktosfria mejeriprodukter har laktosen spjälkats till enklare sockerarter, så att de människor som har en låg/obefintlig laktasproduktion kan dricka det. Sockerinnehållet är lika högt.
Du beskriver ingenting om hur dina förutsättningar är? Vad, hur länge, fördelning, bakgrund?
MimLan: Mina förutsättningar är att jag följer GI-noll för kvinnor, jag har ca 10-15kg övervikt, jag har hållt på ca 2-3 veckor och gått ner och upp ca 2-2 1/5 kilo.
Eftersom det är en striktare "diet" än Gi så blir det ju snävare recept och därför blir det mer fett i form av grädde ost osv i gi-noll. Men det händer inget med min vikt
Jag letade precis fram lite siffror i tråden Proteinfördelning i keso/kesella? (#6).
jag har läst tråden, men det förklarar ju inte varför vissa personer skulla vara insulin-känsligare när man äter ost?
De är inte mer känsliga för ost, utan för insulin i allmänhet.
ok, men enligt Skaldeman så är det vissa personer som är känsligare av ost och dyl.
Om det stämmer som du säger att man är alllmänt känsligare mot insulin så borde ju alla livsmedel med kolhydrater vara känsligt isf?
Då tycker man ju att Skaldeman borde "varna" personer med insulin känslighet för alla typer av kolhydrater (sockerarter) och inte bara dem i ost?
Då hänvisar jag igen till de siffrorna jag grävde fram: i ordningen vassle, mjölk, ost ges ett högre insulinpåslag än fisk och kött, förmodligen för att de är mindre komplexa kedjor av aminosyror och kan transporteras ut snabbare i blodet. Insulinindex, motsvarande glykemiskt index, fast hur snabbt insulinsvar man får från matvaror.
Jag gissar på att det är liknande överlag för kolhydrater, 5g socker jämfört med 5g kolhydrater från broccoli /torde/ vara sämre för insulinhöjningen.