Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7057 ggr
fabulous
0

tips på snabbmat, någon?

har ni tips på någon snabbmat (har en 10 mån son och hinner inte laga så avancerad lunch).

har hört att vissa korvar går bra, vilka?

får man äta kebab (endast köttet)?

hamburgare (typ max) utan bröd och dressing (säkert massa socker i)?

Margareta
0

Böklunder korv - finns olika sorter. Sibyllas kokkorv i plåtburk är hyfsat ok.

KåBe's Kåbesylta i runda plastburkar med blått lock är ok om man tillsätter fett. Innehållet är helt ok men magert. De burkarna med vitt lock heter Kalvsylta och är också ok men ännu magrare.

Makrillburkar med tomatsås, skippa såsen och tillsätt creme fraiche.

Tonfisksallad med kokt ägg och majonnäs.

Ost och skinksallad om du hittar någon skinka utan glutamat (inget krav för LCHF - men för nyttigheten rent allmänt)

Det finns en hel del att välja på bara fantasin börjar rulla. Jag använder mig av lättlagat sommartid när jag hellre är ute än inne.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

*Jag flyttar tråden till måltidstipsen - där den hör hemma*

parsley
0

Behöver du hålla på med köpt snabbmat typ Max hamburgare och kebab? De är väl iof OK om man är ute på stan, men jag tycker inte man ska behöva köpa hem dem.

Grillad kyckling med majonäs. Ofta är grillad kyckling från affären kryddad med e621, dvs glutamat. Det är upp till dig om du kan tänka dig att äta det.

Kokt ägg. Koka en kastrull ägg och förvara i kylskåpet och ät vid behov. Låt äggen koka upp och låt dem koka färdigt på eftervärmen så riskerar du inte att glömma dem.

Drick grädde.

Se till att det finns middagsrester du kan ta till om det blir ont om tid med lunch.

Makrill med tomatsås på burk. Tonfisk på burk.

Ost.

Kaffe eller te med kokosfett i.

Raring
0

Renskav och äggröra är min senaste förälskelse. Gärna med ett par tre lingon…

fabulous
0

tack för svar

ok.. men har inte skinka socker i sig? ( d flesta i alla fall ).

min syster äger en grill d e därför jag vil veta med kebab, korv hamburgare m.m.

tycker att kebab borde funka..

kul mad sylta MUMS! ogillar ägg ( är lite överkänslig ) och ogillar skarpt majonäs.  renskav e ju helt underbart! och super snabbt

parsley
0

Du får nog läsa på innehållsförteckningarna hos din syster, eller tipsa din syster om LCHF-mat så hon börjar servera det ocksåGlad.

Margareta
0

När skinkan innehåller sockret efter salt i uppräkningen brukar mängden vara försumbar. Vi jagar elefanter, inte mygg.

Den som är oerhört känslig för trigg av sötsug - kanske - måste vara aktsam. Den som inte är så hyperkänslig klarar det. Största problemet med skinka är alla onödiga tillsatser.

fabulous
0

kanon nu har jag lite mer koll tack så jätte mkt!Glad

Cowboy
0

Kokta ägg och makril i tomatsås. Finns både i burk och i tub.

Om det i stället gäller att få i sig nåt på stan; willys dansk salami kan man äta direkt ur paketet. Det verkar bara vara den danska som har gott om fett och lite kolhydrater.

Grillad kyckling från kronfågel går också bra numera, dom har tagit bort E621 numera. Konsumentena börjar väl visa sin makt.

missaz
0

#9 WOW! Så nu kan köpa färdiggrillad kyckling också! Tack för den infon!

Annalf
0

Jo, jag har ringt och "skällt" på dem, och då sade hon i kundkontakt att det var så många som visat sitt missnöje att de nu tar bort E-numren i sina produkter.

andreas0
0

Jag tackar också för infon, har undvikit den på grund av E-numrena. Ska se om jag kan hitta en sådan utan e-nummer till helgen. Glad

Sagajo
0

Oh, vad fantastiskt bra! Vi borde emaila dem och tacka!

Margareta
0

Jag har börjat med att maila och fråga - blir svaret det jag hoppas kommer jag att blåsa upp och tacka dem här på forumet med bild och allt.

Jennix
0

Det är alltid en bra idé att ha kallt kött i kylen, så passa på att laga nån extra pannbiff eller nåt som du bara kan ta dagen efter. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

glitterfisk
0

När jag har bråttom och måste äta något blir det ofta äggmjölk.

Ibland blandar jag ca 100g keso med ca 50 g cf, det blir gott, men det innehåller ju några kolisar.

Andra gånger steker jag tre fläskkarreskivor i stekpannan, äter en och har två kalla i kylen att ta fram vid behov, äts ibland med räksallad.

Avokado är en annan favorit, kanske med en klick cf om man är på det humöret. Inte helt kolisfritt, men det beror ju på hur strikt man håller för tillfället.

andreas0
0

Om jag har bråttom så använder jag mig ett tips som jag fått av Kenneth Ekdahl som är aktiv på LCHF bloggar.

När jag köper köttfärs delar jag upp det i 200g per plastpåse. I plastpåsen så formar jag köttfärsen så det blir platt och runt, ungefär som en hamburgare. 5 millimeter tjockt kanske, något tjockare går också, men då tar det längre tid.

Sedan om man har bråttom så är det bara att ta fram köttfärsen ur frysen, lägga direkt i stekpannan, och steka. Ingen tining behövs, eftersom den är så tunn så tinar den direkt i stekpannan utan problem. Går snabbt, och blir bra.

Jag fryser in all köttfärs jag köper på det sättet numera, vill jag ha köttfärs till något annat så gör det ju inget att den är platt, bara att tina på vanligt vis och använda. Faktum är att den platta tinar snabbare på vanligt vis också eftersom den får större ytarea som kan ta upp värme.

SaJo123
0

Var och tankade bilen igår och stannade på macken efter jobbet. Letade efter nåt att äta och hittade förpackning med färdigskivad ost - Underbar Västerbottenost som jag knaprade på i bilen på väg hem. Jättebra mellanmål.

Dicken
0

#17 Jag lade upp ett recept på Lövbit nu i juli. Ni borde prova det! Kanonbra om man har bråttom. Och eftersom dom är riktigt jättetunna går det ännu snabbare i pannan! Jag brukar laga såna åt hela familjen (5 pers.) och det går ändå rätt fort fast man bara steker en i taget.

Annars tar det inte många minuter att hyvla lite vitkål med osthyveln rätt ner i stekpannan, slänga i lite tofisk eller rester från i går, lite tacosås och ett ägg. Det går att gömma MASSOR med smör i den anrättningen förresten… Guld i mun

denno
0

Snabbmat för mig är vad som helst av nöt/lamm i köttdisken som är dagsfärskt. Har inga problem med att äta det rått. Tillsätter smör efter behov.

copia
0

jag köpte en hel laxfile idag på torget, från Kalix. Det fanns med olika kryddningar, den jag köpte var cheddargratinerad.. sååå gott! Jag förhörde killen noga om det var några tillsatser i form av e-nummer o konservering, men ikke!! Det kommer att bli mat åt mig hela helgen när jag jobbar nätterna. mums…

mikaelj
0

Fruset lamm & nöt borde funka lika bra att äta rått när det tinat, eller vad tror du?  Det är helt klart et fascinerande tanke att börja äta rått kött.

Dicken
0

Jaaa! Rått kött! Och om några år har vi uvecklat värsta huggtänderna och går och sneglar lystet på grannens pudel. Katter har dom förstås inte sett till i kvarteret på länge då… Och så ligger det massor med fjädrar runt fågelbordet på vintern. 

Och det bästa av allt - vi är slanka, vackra, starka och friska! Skrattande

parsley
0

Råttkött, kanske? Ring anticimex.Glad

denno
0

Förutsatt att köttet varit färskt när det frusits och inte varit fruset FÖR länge borde det inte vara några problem vad jag kan se. Akta för vakuumförpackat dock, jag har dålig erfarenhet av att äta sånt när det inte varit mycket tillagat.

andreas0
0

Kött som har varit fruset mer än 14 dagar ska tydligen vara säkert att äta rått eftersom alla farliga bakterier har dött då. Men kom inte och skyll på mig om ni blir magsjuka. Tungan ute

mikaelj
0

Gäller det även gris?  Jag har några kg blandfärs i frysen…

miagumman
0

Nämen usch, nu får ni ge er grabbar!!!

mikaelj
0

miagumman,

Bespara oss gärna sådana kommentarer, tack.

andreas0
0

#27, Jag har ingen aning, sammanhanget jag hörde talas om det i var att äta rå lever.

Det sägs ju att man bara ska äta väl genomstekt griskött på grund av risken att få trikiner. Men å andra sidan ska alla slaktade grisar i sverige testas för sådant vad jag vet. Men jag hade nog hållt mig till nötkött ändå. Just färs kanske inte är det bästa heller eftersom det är det som blir dåligast snabbast på grund av att det har så står ytarea. Om man inte maler det själv hemma och konsumerar direkt efter man har malt det.

Själv har jag aldrig testat rått kött, men skulle gärna testa någon gång. om inte annat så för att se hur det smakar. Men att äta det i någon större skala är inte aktuellt för mig i alla fall, eftersom jag anser att tillagad mat är bättre näringsmässigt eftersom kroppen lättare kan ta upp näringsämnena det när värme har börjat bryta ner maten lite.

Om jag skulle testa skulle det vara bra kött, t.ex. från pasis köttbil, inte sådant skräp man köper i affärerna.

#29, Det är väl vi som har gått off topic egentligen, det kanske vore läge att starta en egen tråd om detta så dom som inte vill läsa det slipper.

andreas0
0

#0, Det bästa tipset vad gäller mat som går snabbt att laga är väl att se till att ta dig tid någon gång och laga mycket mat på en gång och sedan frysa in. Pannbiffar, stekta fläskkotletter, osv. Sedan är det bara att ta fram och värma när det är dags att äta.

Det tar ju inte så mycket längre tid att göra 10 portioner istället för en portion när man väl lagar maten.

Kebabkött går bra om det är riktig kebab. På en del ställen säljer dom kebabsubstitut som är gjorda av bland annat mjöl, och det är väl mindre lämpligt.

Dicken
0

#28 Vi är nog bara lite vilsna i vår manliga identitet… Sorry! 

Men får jag inte bära hem stora köttmängder, köra med motorsågen eller något fult fordon som säger "BRUM" jättehögt så känner jag mig lite otillräcklig.

Andra favoriter är:
Pinka på buskar
Bygga hus
Odla skägg
Slipa knivar
Bli oljig
Ragga brudar (åtminstone att påstå det)
Skryta

miagumman
0

# 32 HAHA!! Det va väl det jag förstod!!Flört

# 29 Sorry, men jag förstår inte vad det är för fel i det jag skrev….

mikaelj
0

#33,

Det befäster stereotypbilden i #29, specifikt att du sade "grabbar".  Hade du verkligen sagt samma sak om det vore tjejer som diskuterade?

miagumman
0

# 34 Men snälla nån!  Självklart hade jag skrivit tjejer om det var dom som diskuterade! Hade inte en tanke på att detta med att äta rått kött skulle vara ett "typiskt manligt drag",… Jag personligen tycker bara det låter äckligt, thats it!

mikaelj
0

OK, bra det!

Hursom, det var ändå snabbmat som diskuterades, och det ju faktiskt väldigt snabbt att plocka upp en bit rått kött från charkuteridisken.

Jag avslutar med att säga som fröken på dagis: tycker du att maten är äcklig kan du hålla det för dig själv.

miagumman
0

# 36

Å då svarar jag som barnen: Nähä, det ska jag inte alls det!!Skrikandes

Ps: Det här forumet är väl till att vädra våra åsikter i om jag inte har missuppfattat det helt fel…. Och tycker jag nåt låter äckligt framöver lär jag nog säga det i fortsättningen oxå!Glad

denno
0

#29, grisar, som alla andra icke-herbivoriska djur riskerar innehålla en hel del parasiter/trikiner och annat otyg. Skulle inte försöka äta griskött rått. Kött från herbivoriska idisslare är antagligen bara fördelaktigt att äta så otillagat som möjligt ur näringssynpunkt, sålänge köttet är färskt. Det kan vara bra att tillaga ytan något för att döda eventuella bakterier som kommit med luften.

denno
0

#30:

"Själv har jag aldrig testat rått kött, men skulle gärna testa någon gång. om inte annat så för att se hur det smakar. Men att äta det i någon större skala är inte aktuellt för mig i alla fall, eftersom jag anser att tillagad mat är bättre näringsmässigt eftersom kroppen lättare kan ta upp näringsämnena det när värme har börjat bryta ner maten lite."

Gäller onekligen vegetabilier, med cellulosa etc som vi är oförmögna att smälta. men vad jag vet finns det ingen del (förutom ben) av animalisk föda som vi inte kan fullständigt tillgodogöra oss?

andreas0
0

#39, Jag minns inte var jag har fått informationen, men någonstans har jag läst eller hört att det börjar processen att bryta ner proteinerna till aminosyror, så kroppen kan ta upp dom lättare, och därmed mer fullständigt.

Jag har till och med hört att det är det som var skillnaden mot andra köttätare, att vi började tillaga maten (vi har använt eld i ca 2 miljoner år och hunnit utvecklats en hel del sen dess) och därmed kunde få ut mer ur den, vilket gjorde att vi kunde kosta på oss en större och mer avancerad hjärna jämfört med andra djur. Det är nog inte så lätt att bekräfta en teori om något som hände för så länge sen, men jag tycker inte man bör avfärda den helt.

Sedan så bildas en hel del smakämnen vid tillagning som vi dras till. Någon fördel måste tillagad mat väl ge, eftersom evolutionen har gjort att vi tycker om dom smakämnena som bildas vid tillagning?

Vore kanske interessant att kolla upp mer, se vilken forskning det finns på området.

denno
0

Kan det inte ha gällt vegetabiliskt protein då? det skiljer ju faktiskt en del från animaliskt.

Visst kan det stämma det du säger men det rör sig nog om marginella skillnader i så fall.

andreas0
0

Redigerade mitt inlägg lite, tryckte på skicka knappen för tidigt, så läs om det om du han läsa.

Ingrima
0

Nedfrysning av t.ex. Salmonellabakterier eller E.coli-bakterier (som bl.a. kan ge diarré) är inte ett säkert sätt för 100%-ig avdödning. Några procent av bakterierna kan överleva och föröka sig vid upptining i rumstemperatur.

Maia
0

Jag måste säga att det är väldigt intressant hur en tråd går från "tips på snabbmat" till "kan man äta fruset kött rått". Den röda tråden är där helt klart, men det är bara så kul. Och lärorikt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

bluegoose
0

hihi, uppskattar hur du undvek att skriva "fruset rått kött"! Tungan ute

Maia
0

#45 You know me!!!Oskyldig

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Leilin
0

Hej fabulous!

Har också en grabb på 10 mån och det där med lunch kan vara krångligt, jag vet. Är det riktigt tajt tar jag en bit ost, lite skinka/korv/tonfisk med majonnäs eller creme fraiche.

Fast det bästa har jag upptäckt är att göra storkok/storstek:) av kött när jag har tid över, på så sätt har jag bra mat på lut i kylen oavsett. Lite av det, kompletterat med fett och nån grönsak, kallt eller varmt så är jag mätt och belåten på nolltid.

Nötkött el lamm kokt med lök och morot, salt peppar, kryddpeppar blir jättegott och går att variera med olika smaksättande såser etc efteråt. Fläskkarré och andra stekar sköter sig själva i ugnen och räcker länge sen. Extra plus är att även sonen får bra lunch på det här sättet:)

denno
0

#40 du får tänka på att vi även dras till smaker som lösgodis, glass, frukt m.m. Likaså verkar hundar göra, fast ingen tvivlar väl på att hundar/vargar är ett karnivoriskt djur? Lika lite som det är naturligt för oss att äta lösgodis. Ändå är det gott. Jag ser ett antal möjliga förklaringar.

1. Man lär sig uppskatta smaken. Ända sedan tidiga barnsben är godis och glass, annat sött förknippat med firande, högtider och belöningar.

2. Det faktiskt är fördelaktigt att äta den mängd sött som går att få tag i naturen, när det går att få tag i. Som höstfrukten som gör oss feta inför vintern. Man får även tänka på att mycket frukt idag är sötavlad och äpplen knappast var äpplen på stenåldern.

3. Smak- och belöningsreceptorerna sitter kvar sedan urminnestider då vi var mer omni/herbivoriska än vi är idag

Jag tror tillagningen till stor del kom till för att möjliggöra konsumtion av gammalt/kött som börjat ruttna, då tillagning med värme snabbt dödar bakterier medans många näringsämnen ändå behålls. Visst är det även som du säger, det får en viss, god, smak, men frågan är om vi inte lärt oss uppskatta den. Hade vi tyckt likadant om vi ätit rått från födseln?

Tänk på att man t.om. kan lära sig "gilla" alkohol trots att det mer eller mindre är ett rent gift.

mikaelj
0

#40,

Småbarn har inte alls samma uppfattning om vad som är "gott" och "äckligt", vilket indikerar att det till stor del är ett inlärnt fenomen att rått kött inte skulle vara gott.  Sötma är säkert universellt dock.