Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8631 ggr
Zzzq
0

citron och citronextrakt

Har citronextrakt (i sådana där gula plastbehållare) samma näringsinnehåll som (pressad) riktig citron vid motsvarande mängd?

Jag brukar köpa citronextrakt och pressa i vatten som jag dricker. Är det meningsfullt? Jag tänker att det är en källa till bl.a. C-vitamin och andra antioxidanter.

Maia
0

Jag vet ingenting om citronextraktet, men vill tipsa om att ungefär 40 g paprika ger allt c-vitamin du behöver för en dag.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

denno
0

#1, inte för att verka 'sån', men jag har gått 6 månader utan ett enda intag av c-vitamin nu. Så jag vet inte riktigt om 'behöva' är det rätta ordet.. för att komma upp i rekommenderat intag, kanske? Behövs gör det då inte Skrattande.  Inga tecken på skörbjugg, jag mår bättre än någonsin.

Zzzq
0

Jag äter Broccoli dagligen, så det är nog inte så att jag absolut behöver citronextraktet för c-vitamin, men om det inte finns någon nackdel med extraktet så finns det ingen anledning att sluta. Men det är ju frågan, om någon har ett bra argument mot det så är jag beredd att lyssna. :)

#2. Det låter inte så hälsosamt. Är inte c-vitamin nödvändigt? (Kanske inte, upplys mig.)

MimLan
0

Det enkla är väl att extraktet inte bara är just citron längre. Hur skall en färskvara kunna hålla sig i månader/år?

Och nej, det är en myt att vi behöver C-vitamin i den utsträckning som vi pådyvlats.

andreas0
0

Kolhydratätare behöver ca 10 mg vitamin c per dag för att undvika skörbjugg. Det finns en del som tyder på att sådana som äter enligt LCHF med mycket animalisk mat och undviker fetter från växtriket behöver ännu mindre, men det finns ingen studie som bekräftar det.

RDI är satt vid 60 mg för att dom vill vara på den säkra sidan, och det är väl inget fel med att vara det, eftersom det inte finns något som tyder på att det skulle vara farligt med den högre dosen. Men något måste att komma upp så högt finns det väl inte heller.

Är man orolig för vitamin c och vill vara säker på att man får i sig tillräckligt så håller jag med #1, 1/2 röd eller gul paprika varannan dag ger mer än RDI, samtidigt som det ger relativt lite kolhydrater (1/2 paprika är ca 3 gram kolhydrater).

Lynxx
0

Zzzq - Ja drar i mig en sådan flaska/dag - ½ flaska 2 ggr/dag - utspätt i vatten i en ölsejdels storlek - sötat med stevia.

E  barnsligt förtjust i detta.  Inte för nyttans skull - utan för att de e sååååå gott att dricka efter maten - lite som en efterrätt - typ.

Visst - ja e knäpp. "Men en få va som en e - när en inte blev som en skulle" Flört

Zzzq
0

"Och nej, det är en myt att vi behöver C-vitamin i den utsträckning som vi pådyvlats."

Jag frågade det var nödvändigt och du tycks svara ja (i mindre mängd). Sedan så är det en antioxidant och kan ha god effekt i mängder utöver vad som är nödvändigt.

Dessutom var det ju inte enbart för c-vitamin som jag undrar över extraktet. Om det är likvärdigt med vanlig citron så innehåller det också andra näringsämnen.

Det är också väldigt enkelt att dricka och äta (blanda i vatten eller mat), så om det enbart är nyttigt så är det värt det även om det inte är jättenyttigt. Jag förstår att det inte gör någon radikal skillnad (särskilt inte i mina måttliga mängder), men ändå.

denno
0

C-vitamin är vattenlösligt och kan således inte lagras i kroppen. Hur det då skulle gå att överleva höst/vinter/vår utan tillgång till vegetabilier om detta var en nödvändig substans förstår jag inte. De fettlösliga vitaminerna A/D/E kan lagras i kroppen långa perioder, och kroppen är väldigt duktig på att hushålla, så där är en annan visa.

Jag borde onekligen drabbats av några skörbjuggsymptom vid detta laget om det faktiskt var ett direkt resultat av askorbinsyrebrist, med tanke på att min kropp inte sett röken av någon sådan på ett halvår.

Givetvis åtgärdar jag det om jag ser minsta tecken på symptom, men än så länge finns inga sådana och jag är inte förvånad.

Maia
0

#8 Du har alltså inte ätit en enda grönsak på sex månader utan bara ätit kött/fisk och fett? Inga ägg heller, t.ex.?

[tillbakalutat]

denno
0

#9, det stämmer. Fisk har jag inte ätit, har inte hittat riktigt färsk fisk någonstans. Vill inte köpa fryst eller veckogammal mat.

Ägg väldigt sällan - ett par gånger per månad högst. Ägg innehåller för övrigt ingen c-vitamin så det borde göra det samma.

Någon lever eller valhud (eller hur var det nu inuiterna undvek skörbjugg?) har jag heller inte ätit.

MimLan
0

#9 Det enda ägg inte innehåller är väl just c-vitamin.

#8 Att vegetabilier inte skulle vara nödvändiga håller jag med om, men inälvsmat innehåller ju c-vitamin så jag uppfattar inte brist på grönsaker under vinterhalvåret som ett argument.

Maia
0

#11 Sorry, kollade lite slarvigt.

[tillbakalutat]

denno
0

#11 - vad annat än lever innehåller c-vitamin i någon betydande mängd?

100 gram RÅ nötlever innehåller cirka 50% av RDI av c-vitamin. Jag antar att de flesta tillagar sin lever rätt rejält och därmed sänker vitamininnehållet.

Lever från andra karnivoriska djur innehåller så mycket vitamin A att det är giftigt. Se t.ex. isbjörnar. DEt finns inte mycket herbivoriska djur i inuittäta områden - skulle det var fisklever som utgjorde deras c-vitaminintag?

Vet inte vad en hel lever väger men jag skulle gissa, med utgång på vikt/utseende på det man köper, att en lever på en kossa vägen cirka 3 kilo? På hur mycket kött, 200 kilo? Någonting i den vägen i alla fall. Så säg att 1.5% av köttet på ett djur är i leverform. Delar alla lika på levern innebär det att du för varje kilo kött äter 15 gram lever, äter du 700 gram kött per dag innebär det cirka 10,5 gram lever per dag i genomsnitt - eller med andra ord 3ug askorbinsyra, förutsatt att du ätit levern rå. Hur som helst är det mindre än 6% av RDI, förutsatt att man skulle hushålla och fördela leverintaget på bästa möjliga sätt (vilket våra förfäder garanterat inte haft en tanke på).

Att lever sedan smakar väldigt konstigt och inte direkt gott, samt är väldigt fettfattigt får mig att tvivla på att den någonsin varit speciellt eftertraktad.

Jag anser inte att ett möjligt intag av inälvor eller rå lever kan förklara utebliven skörbjugg - mängderna är minimala och vitaminet lagras inte i kroppen, så mycket av det man äter går även till spill - det kan inte sparas undan till senare tillfälle.

andreas0
0

#13, Det finns många som tycker lever är gott, smak eller inte smak för det är nog mer inlärt. Det finns dokumenterat bland massa ursprungsbefolkningar under 1800-talet och början på 1900-talet åt mycket lever. Numera finns det nästan inga ursprungsbefolkningar kvar, men ändå finns det många länder där det äts mycket lever. Så det finns ingen anledning att tvivla på att den varit/är eftertraktad.

Sedan tror jag att det finns en hel del vitamin c kvar efter en kortare stekning, det är väl mest vid längre tillagningar eller tillagningar med mycket vätska som vitamin c förstörs.

I övrigt håller jag med dig, sådana som äter LCHF verkar klara sig bra helt utan vitamin c ofta (men inte alltid). Antagligen för att behovet minskar så kraftigt att något annat ämne kan utföra samma funktion i kroppen för det lilla som behövs göras. Vore kul om det gjordes lite studier på området så vi kan få det bekräftat.

denno
0

Då vissa personer levt helt utan c-vitamin i över 47 år utan att utveckla skörbjugg är det i varje fall ingen tvekan på att rådande teorier och rekommendationer kring intag av askorbinsyra är totalt felaktiga.

Råder ingen tvekan om att c-vitamin förebygger samt botar skörbjugg. Men det verkar som fler ämnen fyller den funktionen, och det verkar även som behover står proportionellt mot kolhydratintaget.

andreas0
0

#15, Jag skulle snarare tro att behovet är proportionellt mot intaget av fetter från växtoljor vs. fetter från animaliska källor. Växtoljor härsknar ju lätt, och då kanske c-vitamin som är en antioxidant förbrukas för att förhindra det, vilket ökar c-vitamin behovet. Så att man får sitt fett från smör och kött istället för margariner och liknande kan vara den avgörande skillnaden.

Bara en teori, jag har inga belägg för om det stämmer eller inte.

denno
0

Men c-vitamin är ju långt ifrån den enda antioxidanten vi får i oss. Om det var just den egenskapen borde ju andra antioxidanter ta över vid uteblivet c-vitaminintag?

Eller är det skillnad på antioxidanter och antioxidanter? Är inte speciellt insatt.

Oabsett är det givetvis alltid bra att hålla fleromättade fettintaget på ett absolut minimum.

andreas0
0

#17, Skillnaden är väl kanske att kroppen kan använda just c-vitamin (och ett par stycken andra också). Jag skulle tro att dom flesta "antioxidanter" som det sägs vara så nyttigt att äta bara går rakt igenom utan att kroppen tar upp dom, alterantivt att den tar upp dom men inte transporterar det till dom områderna där det gör nytta.

Bara för att ett ämne har en antioxidantisk effekt i ett labratorie betyder det inte att kroppen utnyttjar ämnet till det ändamålet.

Sedan tillverkar kroppen egna antioxidanter, och dom sägs vara mycket effektivare än något man får i sig via kosten.

odezza
0

#0 jag vet heller ingenting om citronextraktet… men jag brukar ta en citronskiva i vattenglaset. Är det ekologisk citron, så tvättar jag bara av den först, och låter skalet vara kvar. Får jag inte tag på ekologiska citroner, så skär jag bort skalet på citronskivan, då jag inte vill ha eventuella bekämpningsmedel i mitt vatten.

En citron räcker i flera dagar för mig. Jag lägger den med snittytan nedåt i en burk, och förvarar den i kylskåpet.

"still lost in space and time"

Zzzq
0

"C-vitamin är vattenlösligt och kan således inte lagras i kroppen. Hur det då skulle gå att överleva höst/vinter/vår utan tillgång till vegetabilier om detta var en nödvändig substans förstår jag inte"

En möjlig förklaring skulle kunna vara att bristskadan uppkommer långsamt och inte märks förrän efter en lång period. Om man då äter c-vitamin en period om året (säg sommaren) så nollställs skadeprocessen innan man får några symtom, förutsatt att den påbörjade skadan läks snabbare än den uppkommer.

Det fungerar förmodligen inte på det sättet (spekulerar bara), men att en period av c-vitaminbrist inte ger några symtom betyder inte att c-vitamin inte är nödvändigt på längre sikt.

Fast kanske c-vitamin faktiskt inte är nödvändigt, jag vet inte särskilt mycket om näringslära eller vad olika påståenden baseras på. Jag har utgått från dess nödvändighet av default eftersom det är vad som brukar påstås av diverse 'experter'. Om det är som du säger att vissa klarar sig längre än 47 år så tyder det onekligen på att det inte är nödvändigt.

Tror att jag låter det bara en öppen fråga tills vidare, och oavsett vilket så kommer jag att fortsätta med mitt intag.

#19. Det är vad jag gjorde till en början, men det är så jobbigt att greja med riktiga citroner, att skära, skölja, plocka bort kärnor etc, medan citronextrakt är väldigt enkelt att hantera. Hoppas bara att det är lika nyttigt och inte har några konstiga tillsatser av något slag.

magma
0

Citronflaskan innehåller konserveringsmedel, undrar om det inte var kaliumsorbat? Exakt vad det är kan jag inte säga, men jag brukar köpa vanliga citroner istället. Har för mig att en del ostar har kaliumsorbat som konserveringsmedel?