Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4309 ggr
Millaf
0

Kalium Retard

Hur många här är det som äter Kalium Retard?

Hur många tabletter äter ni per dag?

Jag har köpt idag, tjejen på Apoteket sa inget utan frågade bara vilken storlek på burken jag ville ha!

Airam1
0

Jag skulle absolut inte ta Kalium Retard utan medicinsk rekommendation. Läs på: Sjukvårdsrådgivningen

Där står bl.a skrivet att: _Medicinen kan köpas receptfritt, men man ska rådgöra med läkare innan man använder den utan recept.
_

Millaf
0

Möjligt, men jag vet att flera äter Kalium Retard och jag vill fortfarande gärna ha svar på min fråga :)

Om man ska äta Kalium Retard eller ej beror väl på hur strikt LC man äter och hur länge man gjort så.

Lillianna
0

Jag tar 2 tabeltter dagligen i samband med lunchen. Tar oxå kalcium 600mg och magnesium 300mg(är något lite känner jag eftersom jag får kramp om jag böjer tårna) och just nu ett kisel-B-vitamin preparat(för naglarna).

Har du testat dig i tex calcounter så vet du hur du ligger öven på vitaminer och mineraler, ser inget problem med att ta detta utan medicinsk rådgivning. Jag är frisk som en nötkärna och det är så många människor som pratat väl om just Kalium R på bla kolhydratikerlistan så jag följer deras råd.

Jag äter strikt LC, ganska lite grönsaker och har ätit detta sen april -05, gått ner drygt 25kg. Har funderat på att gå och ta ett blodprov för att se hur mina värden ligger, men det har inte direkt blivit av….ännu!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Filifjonkan
0

Jag tar en Kalium retard om dagen. La in min kost i hälsovakten och kunde konstatera att  det var vad som behövdes då jag inte äter inälvskost. /Anette

Millaf
0

Jag såg i Cal-counter att jag äter för lite vitaminer och mineraler och eftersom jag ätit LC snart 1 1/2 år så känns det som om det är dags att äta lite tillskott.

Nu äter jag 1 Ledins Komplett och extra magnesium (för jag får kramp i vaderna på nätterna). Jag har även ätit B-calm i perioder men nu är den slut och jag har 10 mil till närmsta hälsokost.

Airam1
0

Man kan faktiskt få hjärtrytmrubbning om man överdoserar Kalium. Särskilt vid nedsatt njurfunktion.

Men var o en gör som den vill. Naturligtvis.

Den som seriöst vill sin kropp väl kollar upp sina värden först. Särskilt Kalium och Natrium eftersom dessa ämnen har en mycket viktig betydelse för hur våra kroppar fungerar - och den kunskapen kan man lätt googla sig fram till. En annan aspekt kan också vara att kosttillskott är en miljardindustri byggt på folks okunskap.

Kattmoster
0

Man kan får hjärtrytmrubbning av brist på kalium också.

Det bästa är väl att lägga in sin mat i Hälsovakten eller något liknande, för att se om man behöver kaliumtillskott.

Skaldeman
0

På den tiden jag gick ner i vikt åt jag ofta två stycken Kalium Retard om dagen. Det var vad jag behövde för att komma upp i mina 3-4 gram om dagen. Om det gjorde någon nytta vet jag inte, men det såg bättre ut i Hälsovaktens staplar.

Nu har tabletterna varit slut i något år och jag har inte kommit mig för att köpa nya. Det går bra det med, men jag får ofta minus på kaliumstapeln.

Sten Sture

MeMyselfandI
0

Millaf: Jag har också väldigt långt till någon hälsokost - så jag beställer bl.a. B-calm här Bodystore

Mervi
0

Jag tar mina kalium-tabletter 2 st, det är precis vad som fattas när jag skriver in maten i CalCounter. Jag tar även Magnesium och omega 3 och en vitamitablett. Vitaminet har jag börjat nu när hösten närmar sig, kändes att det behövdes.

Pasi
0

StenSture…och ni andra förstås - ni använder inte seltin, eller?Glad

AnnK
0

#11 innehåller seltin kalium?

Pasi
0

Både kalium och magnesium!Glad

Margareta
0

#12 Ja, det gör den
 http://www.seltin.se/

Numer pensionär i Nynäshamn

AnnK
0

vad bra, jag har använt den sedan länge. ni som också använder den, tar ni alltså inte dessa tillskott?

Pasi
0

Inte sedan jag köpte Seltin. Glad

Millaf
0

Jag har faktiskt Seltin i skåpet… Bra tips!

Margareta
0

Vi har använt Seltin i många år och jag började för att jag tycker den är "mindre salt" och innehåller andra mineraler än Na.

Min mamma blev rekommenderad av sin hjärtläkare och då ville hon att barnen skulle äta samma.

AnnK
0

Vad skönt! Jag tycker det är bra och smidigt ju färre kosttillskott man behöver ta.

MeMyselfandI
0

Jag använder Seltin (aldrig vanligt salt) men inte så mycket. Så jag äter "mina" B-calm ändå.

Airam1
0

Att ta ett blodprov för att kolla kaliumvärdet hör till dagsrutiner för sjukvården. Alla kroppar funkar och tillgodogör sig inte lika varför det kan bli missvisande att kolla i CalCounter.

Jag/vi använder också Seltin och vår förbrukning har definitivt minskat sen vi började.

Doc
0

Att kolla kaliumvärdet i blodet om man inte är njursjuk eller äter vätskedrivande mediciner låter överambitiöst för mig. Då är det säkert normalt. Antagligen vare sig man äter Kalium Retard eller inte. Kroppen är säkert rätt duktig på att hålla kaliumkoncentrationen där den skall vara, även om intaget varierar.

Lite nyfiken dock, vad är orsaken att många äter Kalium Retard just med LCHF?

Pasi
0

Jag tror att StenSture skrev i sin bok att han gjorde detGlad

Margareta
1

Om man matregistrerar i ett program som tar hänsyn även till mineraler brukar Kalium vara den mineral man inte når upp till RDI.

Mervi
0

Jag brukar komma till ca 50% av dagsbehovet i kalium och tar därför mina tabletter.

Doc
0

Att byta vanligt salt (natriumklorid) mot mineralsalt (kaliumklorid) är säkert bra eftersom västerländsk kost = mer natrium än förr i tiden. Knapra Kalium Retard låter lite överdrivet för min del, men säkert ofarligt i normala doser.