Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3783 ggr
Seejay
0

Vad gör man åt lukten?

Har läst att man kan lukta illa ur munnen när man kommit i ketos. Nu luktar jag verkligen skunk! Finns det något man kan göra förutom att äta en massa halstabletter eller liknande? Hemma gör det ju inget men på jobbet är det ju inte så kul att stinka.

mikaelj
0

Vid vilka tillfällen är det du tycker att du luktar illa? Jag kan uppleva lite på morgonen, inte annars. *nyfiken*

Seejay
0

Särskilt på morgonen men även annars på dagen. Just nu tex luktar jag INTE gott.

Tussilagon60
0

Prova SB12 de kan du köpa på Apoteket.

Funkar bra tycker jag och andra i min omgivning.

MimLan
0

Sök på "andedräkt" så hittar du flera trådar som har tips.

Seejay
0

Tack. Det ska jag göra.

kaisakavat
0

Du kanske vet: "andedräkten" kommer inte att vara för evigt. Den ger med sig efter ett tag.

Sen kan den göra sig påmind nån gång emellanåt, men den kommer inte vara hela tiden!

HakanKrakan
0

"Har läst att man kan lukta illa ur munnen när man kommit i ketos. Nu luktar jag verkligen skunk!"

Du får skaffa dig en brud som gillar skunkSkrattande

Seejay
0

Ha ha. Nu är jag ju en tjej som gillar killar mer.Skrattande

mikaelj
0

Tjejer kan inte använda datorer, alltså måste du vara en kille. Förstör inte vår heteronormativa världsbild!

fj-100
0

Jag suger på zinktabletter (finns på apoteket).

Annamaria78
0

Jag har fått tips på zinktabletter - köpte idag förresten :) jag tar det när jag är i närheten av någon :)

Sen har jag fått tips om att tugga på lite mynta eller citronmeliss eller rosmarin eller att droppa några droppar av pepparmyntsolja på tungan.

Akta dig för "vanliga" läkerol och tuggummi och halstabletter…kolla innehållet…det gjorde jag och då fick jag panik och skrev ett tråd här angående det här

Margareta
0

Jag tuggar på myntablad (köps som örtkrydda i affären) och tycker det räcker långt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Seejay
0

Zinktabletter. Är det någon smak på dom då?

fj-100
0

#13# Jaa, det står körsbär i innehållsförteckningen. Någonting mellan mynta och bär tycker jag nog. Ganska bra smak.

Seejay
0

Det låter ok. Ska prova dom. Är inte så förtjust i gurgelvatten.

Seejay
0

Kom på en sak angående zinktabletter. Finns det någon risk att man får i sig för mycket zink?

Annamaria78
0

Du ska ju inte äta många på en dag….du ska helst suga på dom när folk är i närheten…för att man ska lukta bättre…det e ju ändå kolhydrater i dom….fj-100 sa att hon tar en om dagen

men jag funderar på att ta en…och ta ut den om jag inte behöver den och ta in den i munnen när jag behöver den igen :) Låter det tokigt?

flikkan77
0

Knycker tråden lite…

Men hur vet man om man är i ketos eller inte?

"You just have to belive…"

mikaelj
0

Du är i ketos per definition om du äter <100g kolhydrater per dag, men de flesta märker det inte förrän du minskar intaget till max 20g, genom att man utsöndrar ketonkroppar ("ättiksyra") genom andedrekt och i urinen (för mig enbart andedräkt).  Du märker dock bara av det under en tillvänjningsperiod.

Munntorrhet, känsla av upprymdhet är också vanligt.

flikkan77
0

Då har jag nog inte varit där än… för jag har ingen "ättika" någonstans. Flört Muntorr är jag redan av mina mediciner ibland och upprymd med så ibland är det svårt att veta.

"You just have to belive…"

Fonrims
0

Jag tycker mest att man luktar kattpiss när man är i ketos… Coolväntar med spänning på att jag ska komma in i det snart.

mikaelj
0

Det är samma lukt som du (förmodligen) känner när du inte ätit på väldigt länge, alternativt går upp vid 8 och inte äter förrän vid 12 eller så. (kolhydratlagret tomt)

MegN
0

#21 Jag hade en period när jag svettades kattpiss…! Däremot har jag inte upplevt just någon dålig andedräkt (värre än vanligt, vill säga Oskyldig)

sarag
0

Jag brukar ta pepparmyntsolja (köper man på apoteket) och droppa ett par droppar på tungan. Håller i sig länge.

denno
0

Ett konstant (eller för den delen, obefintligt) kolhydratintag ger inte dålig andedräkt (ketos). Det är variationen som gör att ketonerna stundvis blir överflödiga. Det tar tid för kroppen att reglera produktionen och genom att äta olika mängd kolhydrater blir mer eller mindre ketoner "spill". Detta låter förklara att vissa får "ketoskänningar" när / kort efter de ätit kolhydrater. Det enklaste är att undvika kolhydraterna helt.

Hemsken
0

Nu bara måste jag skriva.. Är eld och lågor!

Jag har ju ända sedan jag börjat med LCHF (nästan från början i a f) haft dålig andedräkt. Jag var dessutom en sådan typ som även innan koständringen haft sådana problem - men då kunnat hålla dem under kontroll med bl a tungborstning och SB12. Med LCHF blev lukten mycket värre - USCH!!! Ingenting hjälpte. Jag kände nästan att jag inte ville träffa folk längre, vad 17 skulle jag göra? Att det skulle gå över kändes så avlägset. Dessutom finns ju personer här på forumet som fortfarande luktar efter 2 år.

Men så i förrgår slutade jag äta alla mjölkprodukter (förutom smör). Detta för att se om min tröga mage skulle ge med sig. (Vet ej ännu.) Redan samma dag tyckte jag att andedräkten var något bättre, men tänkte inte speciellt på det. Dagen efter (igår) märkte jag tydligt att jag inte luktade illa ur munnen på hela dagen. Vågade dock inte tro på det riktigt. Men även idag har varit luktfri. Jag har fräschare andedräkt nu än vad jag hade innan LCHF. Jag tror inte att det är tillfällgt eftersom jag luktat illa varje dag hittills.

Det lustiga är att innan LCHF-tiden har jag också prövat att utesluta mjölk, men då fortsatt att äta bröd och andra kolhydrater. Då har det inte alls hjälpt mot den dåliga andedräkten.

Sedan måste jag lägga in en brasklapp. Samma dag jag slängde mjölken så började jag också äta Holistic D-vitamin 50 mcg/dag. (Jättetypiskt att jag började med två nya saker samtidigt.) Men det känns långsökt att det skulle vara D-vitaminerna som hjälpt. Jag tror på mjölken!

Har någon annan samma erfarenheter? Vissa av er här på forumet verkar inte ha dålig andedräkt - äter ni mjölk? (Eller d-vitaminer? Skrattande)

Hälsningar

Lycklig

Sagajo
0

Jaa, jag har också slutat med mjökprodukter temporärt (fakir) och jag har faktiskt inte så mycket problem med andedräkten längre. En anna sak jag har märkt är att tandstenstendenserna har upphört sedan jag slutade med mjölkgrejer också.

andreas0
0

Långt ifrån alla upplever ketoslukten. Ketoslukten får man bara vid överskott på ketoner, det är inte alla som får ett överskott. Man är inte mindre i ketos för det.

Om mjölkprodukter eller d-vitamin skulle ha någon inverkan vet jag inte, jag tycker det låter lite långsökt, men vem vet. Du kan ju testa att lägga till lite mjölk igen ett par dagar och se om det kommer tillbaka. Alternativt att ta bort d-vitamin i ett par dagar.

Själv använder jag både grädde och tar d-vitamin tillskott, och märker bara av lukten någon enstaka gång, inte ofta alls, flera veckors mellanrum mellan varje gång.

mikaelj
0

Sagajo,

Hur mycket mjölk (eller vad det var) fick du i dig innan, om da'n?

Hemsken
0

#27: Jag tycker också att det känns blankare på tänderna, nu när du säger det. Annars hade jag "sandpapper" på insidan av tänderna mest hela tiden. Ibland försvann det men återkom igen. Får hålla koll på det.

#28: Jag borde förstås testa att inför mjölk igen, på prov. (Och ta bort d) Men jag väntar lite - nu vill jag inte förstöra det braiga. Egentligen är det inte så långsökt att mjölk skulle ge dålig andedräkt. Kanske är jag på något vis överkänslig mot det. Andra verkar eventuellt stå stilla i sin viktminskning av mjölk. (Kanske även jag?) Man kan aldrig veta vilka symptom man kan få.

Men jag ska väl inte ropa hej ännu. Får rapportera längre fram om det håller i sig. För gör det det - ja, då ÄR LCHF medicinen mot allt! Skrattande

MimLan
0

#26 Tror inte D-vitaminerna spelar roll, inverkan på kroppen kommer inte så snabbt.

Hemsken
1

#31: Nej, jag kan inte heller tänka mig det. Verkar otroligt osannolikt.

MimLan
0

Vad som är intressant är att det aldrig är någon dålig andedräkt om morgnarna för mig, oavsett om jag borstat tänderna eller inte. Det skall bli riktigt intressant att se min tandhälsa när jag blir pensionär!

andreas0
0

Det finns sådana som påstår att tandkräm ger dålig andedräkt, vilket man slipper om man bara borstar tänderna med vatten.

På LCHF så får man inget socker i sig som ger dålig tandhälsa, så det bör vara fullt tillräckligt att borsta med vatten för tandhälsans skull om man äter LCHF. Dom hade väl knappast tandkräm på stenåldern, och ändå hade dom utmärkt tandhälsa vad dom kan se på skelett osv. dom har hittat.

Någon som har testat?