Hjärtsjukdomar
"Fyra av tio svenskar dör i hjärt-kärlsjukdom. /…/Den svenska sjukvården skulle kunna rädda ännu fler från att insjukna och från att dö i hjärtsjukdomar."
Vad ska de dö av istället då? Med tanke på att tio av tio svenskar dör, så måste i så fall någon annan dödsorsak ta över ju.
Vill de däremot arbeta för att dödsfallen inte ska inträffa alltför tidigt i individens liv är jag med.
(Vilken tidning? Gissa?)
Man brukar ju säga att vissa dör stilla i sömnen, av ålder. Vet inte hurvida det kan stämma eller inte, någon dödsorsak finns det väl alltid men det låter som ett fridfullt sätt att slockna på.

Jag skulle gissa att de flesta som dör stilla i sömnen gör det just av att hjärtat stannar. Så vill man utrota den dödsorsaken och byta ut den mot… cancer? Eller ska vi alla leva i evighet?
Jag tycker i alla fall det är lite humor när journalister blundar så hårt för sin egen och andras dödlighet att det lyser igenom på det här sättet!

Fast om man dör av ålder är det ju ingen sjukdom. Även om hjärtat stannar…

Jo, man dör alltid av någon sjukdom, inte av ålder i sig - annars skulle ju folk automatiskt trilla av pinn när de fyllde, säg, 85. Men ju äldre man blir desto mer känslig blir man för sjukdomar. Jag tror det är rätt många som dör av typ förkylning - eller åtminstone influensa eller lunginflammation, som man inte klarar av när man redan är försvagad. Men jag ser ingen kampanj för att utrota den stora folkdödaren förkylning…?
Faktum är att jag hade gissat att det var fler som dog i hjärt-kärlsjukdomar. Fast vänta, det stod hjärtsjukdomar… då räknar de inte in exempelvis stroke?
Alltså, att fyra av tio dör av hjärtsjukdomar (och inte någon annan sjukdom) är inte så intressant om de flesta av dem är över 80. Däremot, som sagt, håller jag med om att det är ett viktigt arbete att förhindra att yngre människor dör, exempelvis i hjärtsjukdomar. Eller i trafiken. Eller av andra sjukdomar. Jag blir bara lite störd av argumentationen ibland när man tycks framhålla det som något hemskt och onaturligt att människor dör.