Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1107 ggr
Margareta
0

Rostbiff utan glutamat

Kan ni begripa att vår ICA-butik har börjat med färdigförpackad rostbiff utan glutamat.

Det är första gången jag hittar det sen glutamatjakten började på allvar för några år sedan.

Jag blev så vansinnigt glad.

Vi köpte så klart detta fynd och äter det med Castellos vitlöksost i rullar. Underbart gott och enkelt.

(Osten köps i glas med plåtlock. Glasen är riktiga dricksglas, som man även kan använda till värmeljus om man har lite värmeavledande sand i botten)

Numer pensionär i Nynäshamn

andreas0
0

Det låter ju jättebra! Är den okej i övrigt? Den är inte sockrad eller så menar jag? har den nitriter? Har du kollat med dom så det inte bara är tryckfel?

Margareta
0

Det står Fri från glutamat på förpackningen! Jag skall ta ett kort så ni får se!

andreas0
0

#2, Glad

Då ska jag se till att leta efter samma. Hoppas dom har det här också.

Mervi
0

Så bra om det börjar dyka upp lite chark-varor man kan köpa då och då. Jag hittade kassler utan glutamat och blev glad. Där var nog andra tillsatser men inte överdrivet stora mängder. Har inte kunnat handla kassler på länge.

Aniara4
0

Jag brukar hitta en del charkvaror utan glutamat - men då är det alltid socker i! Det är pest eller kolera framför charkdisken varje gång.

Maia
0

Toppen!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

kylbalsam
0

jag hittade också rostbiff som ser ok ut enligt lchf på ica.

brödernas handgjorda. står inget om socker/lönnsirap på innehållsförteckningen, däremot "arom". köpte hem ändå och den smakar helt ok.

kika här

andreas0
0

Jag såg samma förpackning som jag gissas är den Margareta köpte när jag var på ICA igår.

Var när att köpa den, men det var lite väl mycket okända i ingredientslistan. Två e-nummer som jag inte visste vilka dom var, både "aromer" och "kryddor" (som kan betyda vad som helst egentligen), och socker. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket socker som var i, men runt 2-3 gram kolhydrater stod det. Det är väl acceptabelt om man inte äter det så ofta, men det som fick mig att fundera var att om socker var sist på ingredientslistan med 2-3 gram (var ingenting annat som hade kolhydrater i sig på ingredientslistan), så måste det altså vara mer än 2-3 gram av både aromer och kryddor, och då funderar jag på vad det är dom har tillsatt i så stora mängder som dom inte vill specifiera mer precist än aromer. Det finns ju andra smakförstärkare också, inte bara glutamat…

Margareta
0

Kylbalsam - det är samma som jag köpte.

Håller helt med dig Andreas om att man skall vara skeptisk. Jag kommer att skriva till dem och fråga.

Jag är ändå glad eftersom det ökade det något magra sortimentet av nödproviant. Glutamat blir jag sjuk av - det andra kanske jag överlever.

andreas0
0

Hittade precis en rostbiff på coop som ser helt ätbar ut! Glad

Här är bild på förpackningen

Inget glutamat, inga nitriter, inget tillsatt socker. Enda e-nummret är E331 vilket verkar rätt ofarligt. Jag kan inte hitta något negativt om det i alla fall. Det enda är att dom har använt vinarom istället för riktigt vin. Det är bra att dom specifierar att vilken arom dom har använt, bättre än att det bara står aromer. Sedan vad vinarom är för något kan man fundera över, men jag tycker det låter relativt ofarligt i alla fall.

Återkommer med rapport om smaken efter jag har smakat på den, vilket jag ska göra imorgon.

Iofs så står det 3 gram kolhydrater, kan det vara vinaromet som har det i sig? Eller någon av kryddorna? hmm Obestämd

Men 100g rostbiff klara man nog att sätta i sig ändå, dom 3 grammen kolhydrater kan jag kosta på mig dom få gångerna jag äter rostbiff.

Margareta
0

Tack för bilden - det är samma märke som det jag köpte

andreas0
0

#11, Jo, men när du gjorde inlägget så var ingredientslistan inte samma, så det är inte samma produkt. Jag såg produkten du köpte också nere på ica, fast den hade inte coop.

Den du köpte stod det "fri från glutamat" på, den här står det "Handgjord utan onödiga tillsatser" på.

Margareta
0

Jag har köpt båda andreas0. Eftersom jag handlar både på Konsum och Ica så blir det olika.

Jag hittade den på ICA först och blev glad för den och sen ännu gladare när jag fick se Coops.

denno
0

Jag måste undra - med tanke på innehållsförteckningen - hur i helskotta kan det innehålla 3 g kolhydrater / 100g när det enda förutom kött är kryddor och "vinarom"?

Känns som det är någon form av socker dolt, tyvärr.

Margareta
0

Man kan ju skriva och fråga dem! De brukar gilla intresserade kunder.

andreas0
0

Jag skickar ett mail och frågar.

fettbramat
0

Härligt! Jag har längtat efter rostbiff. Klart man kan göra själv men …

MimLan
0

#16 Bra! Jag blev också konfunderad över var klhydraterna kom ifrån.