Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 5727 ggr
Cacka
1

Smör vs margarin

Jag har köpt delikatessmargarin, det är väl 80% i den, tror jag. Detta på grund av priset. 13kr jämfört med 25 för riktigt smör. Är det mycket sämre ur lchf synpunkt att använda det.

kaisakavat
0

Margarin är alltid sämre än smör! Inte bar ur LCHF-synpunkt, utan ur alla synpunkter!

Margarin är "förstörda" fetter, med en massa kemikalier. Det är inte lämpligt att äta alls, inte för någon.

Ät det INTE! Köp smör, bregott eller kallpressad oliv- eller rapsolja. Kokosolja är också jättebra, men lite dyrare. Finns på hälsokost.

Jennix
0

JA, är det korta svaret. Inom alla sorters lågkolhydratkoster jag känner till så äter man smör och ALDRIG margarin…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

missaz
0

Håller helt med kaisakavat och Jennix; ät det inte, det är inte alls bra! Köp smör och kokosfett!

sarahn
0

googla på "margarintillverkning" eller nåt sånt, så kan du läsa hur det framställs, och jag lovar att du ej kommer att köpa det nåt mer

mikaelj
0

Mättat fett är nyttigare än fleromättade fetter, är grundidén här.

"Näää, läkare säger ju att man inte ska äta sånt ju!"

Mm, och hur länge har man kunnat käka rapsolja/olivolja/etc.?  Stalltipset är att djur består av mättat fett. (Undantaget fisk, om jag minns rätt är det en del fleromättade fetter där.)  Samma argument kan enkelt appliceras på "äta frukt på vintern", "ihopklumpad finmalen skalad säd" och diverse annat.

Cacka
0

Oj då, så mycket negativt! Jag förstår att fetterna i margarinet inte är bra. Dock plockar man ju i sig korv och annat ibland, som inte heller är bra. Vad jag igentligen funderade på var, om man försämrade sina viktminskningschanser med margarin.

mikaelj
0

Varför är inte korv bra? (utöver socker)

MimLan
0

#6 Köper man dålig mat så är den dålig. Men skäll inte ut korven för det, det är konsumenter som köper dålig korv som gör att det finns dålig korv på marknaden. Men givetvis finns det bra korv för det, man får lära sig vilka det är och hur det smakar.

mikaelj
0

Polsk, tysk och ungersk korv är fint. Lidl brukar ha.

kaisakavat
0

Ofta är fettet i korv från djuren, s k späck. Det är bra. Det som kan vara dåligt är annat som blandas i, om det t ex är mycket socker, potatismjöl och onödiga kemikalier.

Det finns dock bra korv på marknaden. Bra för den som gillar korv. Om de innehåller mindre än 5 kh/100 g, helst mindre ändå, då är de LCHF!

För min del går det sämre och sämre med korven… Rynkar på näsan Mår konstigt, lite illa och får orolig mage… Även om det är "bra" korv. Mysko, men tyvärr sant.

Och jo, du fick väldigt negativa reaktioner på det där med margarin. Förlåt ifall du tyckte det kändes otrevligt. Det är bara det att vi ju vill dig VÄL och vill berätta om elendet med margarinerna. Och då blir vi lite "på"!  Skrattande

Cacka
0

Nej, det är helt ok. Visste inte att margarin var så skräpigt, bara

Pasi
0

Cacka - Snart står du där och skäller ut nån stackars margarinköpare själv, skall du se!Flört

magma
0

Men vad kostar cocosfett? Även om cocosfettet i "silverpaketet" har diskuterats och stött och blötts på forumet så bör det likväl ändå vara bättre än margarin!

Pasi
0

Tittar man på priset per kalori eller dagsintag (alltså per energienhet) så är faktiskt smör väldigt billigt (billigar än bröd)…och kokosfett/ister ännu billigare. Inget som ruinerar.

[Karro]
0

sök på bilder om margarintillverkning *får kalla kårar längs ryggraden*

vet i och för sig inte om det finns några bra, men bara det att man måste färga margarinet gult säger ju en hel del!!

parsley
0

Cocosfett i silverpaket kostar ca 20 kr för 500 g.

LIDL har haft extrapris på smör med jämna mellanrum det senaste året.

På 1930-talet kunde man läsa följande annonstext riktade till den tidens husmödrar: Smör - för edra barns hälsa och eder mans arbetsförmåga.

avant
0

Jag brukar fälla följande dräpande kommentar när de i min närhet envisas med att steka i oljor och oljeprodukter; raps, oliv och margarin:

I affären väljer du alltid de kallpressade varianterna, för du vet att det är nyttigare, men väl hemma hettar du upp oljorna i närmre 200 grader!

MiaP
0

Om man använder smör går det inte åt lika mycket som när man använder margarin, när man steker. Och eftersom du inte behöver köpa bröd, pasta och godis längre så har du nog råd med smörpaketet. Det tar emot lite i början om man har lite dålig ekonomi men det blir inte dyrare matkonto när man äter LCHF. Vi köper ju mindre med varor.

Wildrat
0

Ett sätt att "spara" är att steka i minimalt med smör och sen lägga på en klick efteråt. Det mesta av stekfettet blir ju kvar i stekpannan och det slänger man ju oftast (jag gör inte sås så ofta). Det är ju bättre och billigare att äta smöret än att slänga det.

SaJo123
0

Måste fråga: är Milda ok? Såg en lapp på barnens dagis att de ska byta ut Bregott mot Milda… Och fetmjölken mot lättmjölk… Vet inte vad jag ska tycka. Har ju precis gjort tvärtom hemma…???

mikaelj
0

Sajo,

Det är inte okej!  Kräv att få reda på anledningen.  (i värsta fall får du skicka med egen Bregott).

Det här börjar bli helt vansinnigt.

SaJo123
0

Det är svårt att argumentera när man själv är överviktig. Även om inte mina barn är det… Jag har beställt broschyren om LCHF. Tänkte smussla in den på dagis. Kanske man kan sätta upp den brevid brevet om margarinet? *he,hee*

Skämt åsido. Vad ska man göra när de satt upp en lapp från Socialstyrelsen på väggen??? Man blir ju ledsen. Nåja, jag kan ge barnen riktig mat hemma i alla fall!

Adur
0

#23 Vi är många som drabbats a Milda-förbannelsen på dagis. Hur någon kan ha tillåtit denna styggelse i närheten av barn är en beklämmande gåta.

Men tänk på att förskolorna inte är tvungna att följa Livsmedelsverkets barocka påhitt. Det är bara rekommendationer, ingen lag. Prata med kökspersonalen på dagis, och med din kommun. Det går att påverka.

Margareta
0

Ge dem information skriven av Professor Birgitta Strandvik.

Säg att det är modern forskning som tyvärr inte nått fram till Livsmedelsverket ännu.

Numer pensionär i Nynäshamn

MillisB
0

#25 Finns det sådan skriven information här på forumet?

Eller var får jag tag på sådan info?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

SaJo123
0

Sökte på det:

Hittade en artikel

Barn som äter mer fet väger mindre: 

http://www.vasterbygden.se/vasterbygden/arkiv.aspx?id=41

SaJo123
0

Fettbrist skadar barnen

http://ehdin.com/?id=631

Denna kan man också skriva ut och lämna på dagis! :-)

pingela46
0

Har letat efter "rätt" sorts korv på Lidl,men inte hittat någon.

Har ni något namn på korven?

Sen undra jag ni skriver om kokosfett(men inte den silvriga paketen) Var köper man den?

Margareta
0

Kokosfett köper du i hälsokost eller på nätet. Cocosa och crearome är två leverantörer. Jag tror Kostdoktorn har en annons på sin sida.

Numer pensionär i Nynäshamn

pingela46
0

Läste om margarinet SKA aldrig mer köpa det!

Terhi
0

Här är en superb artikel om olika fetter.

Den fick mig att tänka om helt redan innan jag hittade LCHF. För 1½ år fick jag diagnosen bröstcancer. Jag hade tur och räknar mig som frisk nu, men det var språngbrädan till att jag började leta info på nätet. Det här med att lättmargarin är rent av skadligt dök upp och vände upp och ner på min värld. Har inte rört sk..et sen :-)

I artikeln nämns Dr Johanna Budwig, Googla på henne får ni se.

MimLan
0

#29 Titta på korvförpackningarna och se vad de innehåller samt vilken kolhydratnivå det är. Det finns en hel del korv som bara är kött och fett, eller innehåller väldigt lite kolhydrater.

Om du har en affär som säljer Biofoods produkter (hittas bland hälsokostprodukterna om det finns en sådan avdelning) kan du be dem ta hem ekologiskt kokosfett. Det är billigt i jämförelse med kokosfettet som säljs i hälsokostbutikerna. Jag köper 400 gram för 39.

MillisB
0

Tack SaJo123 för tips om artikeln!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

SaJo123
0

Nu har jag faktisk skrivit till chefen på måltidsservice på vår kommun och bett att få tillbaka bregotten till maten. Få se om jag får något svar…. *hmmm*