Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12606 ggr
AnnK
0

Knottror på överarmarna

Jag har en typ av knottror på överarmarna som jag är övertygad om hänger samman med mage/blodsocker/insulin på något sätt, men jag har inte fått helt klart för mig hur sambandet ser ut. Därför efterlyser jag nu fler med dessa knottror och hur ni tänker kring dem.

Det är inte finnar direkt, de är inte "klämbara", men kan ibland se ut som små finnar. Oftast är de mindre på morgonen och större framåt kvällen. De har blivit färre nu på LCHF-kosten men har alltså inte helt försvunnit (som jag hade hoppats). Detta indikerar möjligen att de hänger mer samman med magproblem, eftersom jag tror jag har ordning på blodsocker/insulin-nivåerna nu.

Någon som känner igen sig?

Amiechan
0

Men hallå! Var är mina knottror! Jag har ju haft dem så länge jag kan minnas (dvs tidig tonår typ…) och nu så är de inte där 0.o

Låt se. De var där förra sommaren, men inte nu i somras för i år blev jag inte sur första gången jag tog på ett linne för våren :D

AnnK
0

Intressant! Hur länge har du ätit LCHF?

sarag
0

Mycket intressant! Min äldse son (bara 13) har just så. Har haft det i säkert 3-4 år. Har tänkt att det kanske är den kommande behåringen som ligger under huden, men det kan lika gärna vara som du säger. Han är lite överviktig och jag försöker inspirera honom till LChF-kost men inte lyckats så bra.

Jag tänker i alla fall som en tröstande tanke att så fort han verkligen vill gå ner i vikt så har vi lösningen!

Amiechan
0

Jag har ätit LC/HF sen slutet av februari/början av mars.

anki1
0

jag har oxå märkt att knottrorna på armar oxh lår har minskat och jag har bara hållit på i 1,5 mån.

Vårt internet har legat nere lite över 2 veckor pga blixtnedslag. Jag har läst vad ni skrivit  senaste tiden

Jag hoppas att ni alla sjuklingar är på bättringsvägen nu, själv tar jag till echinea så fort jagkänner en förkylning på gång det hjälper. Jag använder tabletter som man suger eller tuggar

Sockersug har jag fortfarandeoch fettskrämd är jag fast det går bra att använda mycket fett (numera smör ) i matlagningen. vikten går inte ner, snarare åt andra hållet (känner mig fet) 

anki1

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Margareta
0

Välkommen tillbaka anki1 och hoppas Du skall få stanna kvar den här gången utan blixtnedslag. Sockersug och fettskrämdhet brukar höra ihop, så om du kämpar på med ditt smör så ger sig nog sockersuget också…

Numer pensionär i Nynäshamn

Fibblan
0

Hejsan Anki vännen.  Skönt att du är tillbaka. Jag har inte varit så "framfusig" jag heller:)   Idag gjorde min man fiskgratäng på egenfiskad lax. Jag som inte kan äta den längre fick en alldeles egen ungsbakad lax med hans egna påhittade fisksås till. Den bestod av 2 äggulor,smör och grädde och lite kryddor. Superenkel men jättegod. Jag åt en halv fisk fisk själv och massor av sås:)  Mycket mätt och belåten var jag.  Det är underbart att slippa bli så in i håveta mätt som man blev förut med kollisar. Jag mådde alltid dåligt efter jag ätit. Men nu mår man bara bra helt enkelt.  Så det blir nog bra ska du se i slutändan Anki.    kramCool

Befa
0

Mina knottror är borta!!!! Har säkert haft dem i 40 år. Någon sa en gång att det berodde på att jag inte kunde tillgodogöra mig A-vitamin. Åt A-vitamin, men det blev inte bättre. Lite bättre blev det när jag fick Propyless, en hudkräm, men nu upptäcker jag att de är helt borta. Började äta GI efter midsommar, gick över till LCHF i mitten av augusti. Helt otroligt.

AnnK
0

Vad uppmuntrande att höra att flera blivit av med sina knottror! Igår kväll smörjde jag på lite tea tree oil, en anti-bakteriell naturlig olja som jag tidigare använt för min fotsvamp (som nu är helt borta!). Och ta mig tusan, när jag vaknade imorses var knottrorna betydligt mindre i storlek, om inte färre.

Jag tror benhårt att de där knottrorna på ngt sätt är kolhydratbetingade, sen vete katten hur.

magma
0

Knottror, javisst har jag sådana! På överarmarna, de ser inte direkt ut som finnar men är ändå lite mörkare/rödare än omkringliggande hud. Irriterande! Jag tror kanske att de blivit mindre markerade på dessa 7 veckor som jag ätit SSS, men det känns lite för tidigt ännu att avgöra. Men hoppas kan jag ju!

UlrikaA
0

Jag har samma som du, och det heter nåt så fint som Keratosis pilaris. Du hittar massor av info om du googlar på det. Jag har ätit LC i två veckor bara men märker ingen skillnad än så länge. Jag blir bättre på sommaren och när jag smörjer mig efter dusch, men även en amerikansk sulphursoap (svaveltvål) hjälper mycket bra.

Jag lovar att återkomma om jag märker någon förbättring på armarna (låren bryr jag mig inte om, de visas sällan upp…:-)

AnnK
0

#11 jag har stött på den där keratosis pilaris-diagnosen innan och jag anser inte att den stämmer på mina plitor. Jag märker väldigt tydligt att de går upp/ned i förhållande till kost, mage/tarm och blodsocker. Jag märker heller ingen skillnad utifrån väderlek eller hur mkt/lite jag smörjer in.

Mervi
0

Min dotter har haft mycket problem med torr hur och knottror. Hon var hos en naturläkare och fick rådet att äta Omega 3 fiskolja + att hon skulle dricka maskroste. Hon blev mycket bättre av det.

Det var någon brist hon hade men jag kan inte komma ihåg vad det var.