Okunnighet på hög nivå!
Här om dagen var jag på sjukhuset med min son. Jag trodde att vi skulle bli kvar max ett par timmar, vilket innebar att vi då skulle hinna hem i god til för lunch. Nu blev det inte riktigt så; läkarna började spekulera i att lägga in sonen och det drog ut på tiden. Vi bestämde oss då för att gå till sjukhusets restaurang för att få något att äta; både jag, sambon och barnen var vid det laget vrålhungriga.
När vi kom fram till disken såg jag att dagens var antingen rotfruktssoppa eller pasta med skogsvaktarsås. Jag frågade efter om de inte hade något "rent" som en köttbit/skinkbit/ägg med smör, vad som hellst annat än det som serverades. Svaret var att det inte gick att ordna och de undrade varför inte maten som serverades dög. Jag förklarade då att jag äter lågkolhydratskost och att inget de hade passade i den kosten.
Då säger kvinnan bakom disken; "ja, men ta soppan då" ALDRIG! Rotsaker är ju FULLA av socker! sa jag. "nej nej, man ska äta sådant som växer under jord" påstår kvinnan.
Efter ett långt dividerande där jag förklarar att jag ätit detta länge så jag VET vad som är lågkolhydrat och inte, samt att jag faktiskt gått utbildning i nutrition (vilket kanske borde övertygat henne) vägrade hon ändå att ge sig. Hon var minsan OCKSÅ utbildad och ade FULL koll. Jojo…
Det hela slutade med att jag tog en tallrik full med skogsvaktarsås och petade i mig de ynkliga skinkbitar som simmade i såsen som var så mjölstinn att den var mer som stuvning än som sås. Fic väl ihop sammanlagt ca 2 msk skinka på en full talrik sås… Tog lite kålsallad också för att få NÅGOT i magen, men den var indränkt i någon söt dressing, så den kunde jag heller inte äta.
Jag gick alltså från bordet lika hungrig som när jag kom, plus att jag var yr och mådde illa av den sås jag fått i mig med skinkan och det socker jag fick i mig i den tugga sallad jag åt.
Summa 1; VARFÖR påstår sig människor veta något om saker de inte har minsta koll på?? Idiotiskt, fattar de inte att de gör bort sig med dum-dum uttalanden?
Summa 2; Varför har de inte "ren" mat på ett sjukhus? Jag blir inte allvarligt sjuk av att få i mig lite sås eller socker, men tänk en person med diabetes som kke lyckats sluta med, eller åtminstone dragit ner rejält på sin medicin med hjälp av lchf kost? Om en sådan person hamnat i samma situation; vad kunde då ha hänt…? ILLA!
Det är verkligen asburt att det serveras den sämsta skitmaten på sjukhusen!
Absoluta nödlösningen för mig hade varit att köpa några svettiga halva ostfrallor och tagit osten. Ofta finns någon Pressbyrå med petbart och ätbart.
#1 Jo, det hade ju naturligtvis varit ett alternativ - ett alternativ som jag inte ens reflekterade över just då. (var ju ganska uppstressad över om sonen skulle bli kvar och vad som var fel på honom, så hjärnan var inte riktigt med…)
#2 Poängen är ändå att man skall kunna få tag på ren mat i sjukhusmatsalen. Trots allt passerar alla möjliga allergier och känsligheter där förbi, och att då omöjliggöra ätandet är bara korkat ur synvinklar som kundvård, ekonomi och förnuft.
Ren mat… Tänk att det ska vara så svårt!? Håller helt med om allergier osv. det måste ju vara superviktigt att faktiskt ha glutenfri, mjölkfri osv. Helst så ren mat som möjligt så att man inte gör misstag.
Och om man påstår sig kunna något om livsmedel så vet man väl hur mycket kolhydrater som finns i rotfrukter? 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
MimLan och Jennix; visst är det vansinnigt med tanke på allergier också! Iofs är recepten på maten fastklistrade vid matbehållarna så ingen riskerar ju att få i sig sådant de inte tål om de läser recepten, men ALLA borde väl ha chansen att få mat som funkar på ett SJUKHUS?? Om de nu har två alternativ på dagens; varför då inte se till att ett av de alternativen är REN mat?? Pasta och sås kan de visst servera, men varför då inte ha köttet bredvid i stället för nedrört i såsen? (dessutom vaar mängden kött i såsen pinsamt låg!)

Det är bara att inse att man får göra som när man har riktigt små barn. Man får helt enkelt alltid ha med sig lite nödproviant i väskan…
#5 Förresten, skriv ett brev till sjukhuset om det här!
#6 Jo, det brukar jag ha om jag vet att jag ska vara borta länge, men jag var ju så säker på att det bara skulle vara ett par timmar…
#7 Hmm… tror inte att det har någon effekt, men prova går ju…

Efter ett långt dividerande där jag förklarar att jag ätit detta länge så jag VET vad som är lågkolhydrat och inte, samt att jag faktiskt gått utbildning i nutrition (vilket kanske borde övertygat henne) vägrade hon ändå att ge sig. Hon var minsan OCKSÅ utbildad och ade FULL koll. Jojo…
Redan när du satte henne på plats (vilket hon säkert tyckte)genom att säga att du visste mer än henne och till och med nämnde utbildningar du gått så var det dömt att misslyckas med att få henne att förstå gissar jag. Hon har ju sin övertygelse och tro - varför skulle hon övertygas av någon som står i en lunchkö?? Så fungerar ju människan.
Jag tror man måste vara oerhört streetsmart när det gäller att föra ut detta budskap och verkligen välja sina strider. I vissa fall är det helt enkelt inte värt energin. Jorden är fortfarande platt för majoriteten av samhället.
Håller dock fullständigt med om att sjukhus verkligen borde servera bättre mat!!!
Skicka Annikas broshyr till den kocken
Mat i det offentliga rummet är ett problem som jag ständigt tjatar om. Den dagen vi vunnit seger där - då blir jag glad.
Många kockar vill laga sån mat som vi äter, men de törs inte.
Numer pensionär i Nynäshamn
#9 Jo, ingen vill väl bli "satt på plats" och jag gav mig ju, tog helt enkelt maten och satte mig. Inte fel alls tycker jag att framföra rätt information till människor, att hon var envis och tjockskallig är ju inte mitt fel… Jag är inte ute efter att predika, men när någon framför ett klart faktafel rättar jag. Sån är jag helt enkelt; vet jag med 100% säkerhet att jag har rätt håller jag inte tyst. Är däremot inte otrevlig mot den som i sammanhanget har fel.
#10 Ja, det kanske jag skulle prova med. Om det fungerar är jag som sagt skeptisk till, men att prova skadar ju inte.
#8 Det är högst sannolikt att det inte har någon effekt, men om alla sitter tysta så kommer inget heller att hända. De kan åtminstone få förklara sig hur de tänkt.
#12 Det har du rätt i. Tystnad lär ingen något.

Tänkte också att du borde skriva till sjukhuset.
Visst ska du skriva till sjukhuset. Det är ju inte klokt vilken behandling du fick. Här kommer du som inte tål att äta stärkelse, och så får du en utskällning av restaurangpersonalen för att de inte har ren mat och inte vet bättre. Det är ju helt bakvänt!
Go for it!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Till och med MAX har ett "law carb meal" nu, hamburgare som serveras i stora härliga salladsblad. Klart godkänt tycker jag. Jag har tidigare beställt burgare utan bröd, då får man lite konstiga blickar.

Hur är det med din son? Hoppas att han mår bra! Håller annars helt med dig om detta. Visst vill man rätta när någon har uppenbart fel. Speciellt när den felande är en som arbetar med mat och som står och ger dig felaktiga råd!
#16 Jo, jag äter det ibland i brist på annat, smakar jättegott, men jag är rädd att det är tillsatser i, så jag försöker undvika det ändå. Bättre än sjukhusmaten är det ju helt klart iaf!
#17; Jo tack, det är bra med sonen nu. =) Han hade en vidrig hosta och hög feber, fick knappt luft för all hosta så de trodde att det var lunginflammation vilket det inte var tack och lov!
Självklart vill man rätta totala sakfel och det är som du säger; speciellt när någon som jobbar med mat kläcker sådana dumma påståenden!

Ja, tillsatserna är lite läskiga att tänka på, jag har lätt att må väldigt dåligt av "processad" mat men den här burgaren tycker jag att jag mår bra på, med en sallad som tillbehör. Men tyvärr tror jag att osten på burgarna inte är så bra.
#20 jag äter den som sagt ibland, inte ofta. Men som "på stan mat" är den helt ok. (och faktiskt väldigt god!)