Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 2917 ggr
[Norum]
0

Väga mat?

Tänkte jag skulle sköta mig lite bättre ett tag framöver och skriva in maten i "Min mat". Men skriver jag in den råa mängden eller den stekta/kokta? För om man jämför: 50 gr fisk är tyngre än kokt. Vad blir rätt? Jag är inne på att det är den olagade maten man skriver in men vet inte om jag tänker rätt nu?

flikkan77
0

Har också tänkt på att maten väger olika vid tillagning. Men jag väger allt i olagad mat. Blir så svårt att pilla ut beståndsdelarna när de är blandade. Som nu åt jag quorn med c.f och gräddsås. Då vägde jag allt innan jag la det i grytan. Annars hade jag inte vetat vilket som vägde vad. Men jag vet ju inte om jag gör rätt…

"You just have to belive…"

[Norum]
0

Det är lite så jag menar.. Det verkar ju orimligt att man ska väga maten tillagad. Då räknar jag på olagad, så får det bli som det blir. :-)

Margareta
0

Viktväktarna brukar alltid prata om tillagad mat, men det är som ni säger svårt att få till.

Eftersom LCHF inte är petigt när det gäller mängd, spelar det inte så stor roll hur man gör, bara man är konsekvent.

Det vi är intresserade av är ju främst proportioner i % och mängden kolhydrater i gram per dag.

Om det tillhändelsevis blir några gram protein mer eller mindre, pga detta, tror jag inte spelar så stor roll.

Ibland står det i matlistan om det är rå vikt eller tillagad.

Numer pensionär i Nynäshamn

[Norum]
0

Ok. Då är jag med! :-) Tack för hjälpen.

Aniara4
0

Jag väger alltid otillagat. Köper jag t.ex. en köttbit där det på etiketten står att den väger 200g så vet jag ju det. När jag sen steker den ångar det bort en massa vatten så att den blir både lättare och mer "koncentrerad", så jag skulle i princip kunna väga den då och skriva in den som tillagad. Men det verkar vara både kladdigt och onödigt arbete när affären redan vägt åt mig!

Margareta
0

Dn noggrannheten Aniara4 beskriver är helt ok. Det är enkelt och bra. Om jag köper tex färs i storpack står vikten på förpackningen. Delar jag den vet jag hur stora påsarna blir. 600g är lagom för oss.

Numer pensionär i Nynäshamn

Aniara4
0

Kanske inte skulle ha skrivit att "jag väger" eftersom det är just det jag inte gör, äger ingen våg. Däremot har det hänt mer än en gång att jag fått fiska upp köttråget ur soppåsen för att jag glömt kolla vikten! Obestämd Använder man hela förpackningen på en gång är det lätt, annars får man uppskatta hur stor del man tar - halva, 1/3 osv - och då tycker jag inte man måste väga på grammet hur stor varje del är!

Sen finns det förstås en möjlighet att affären ljuger om vikten, men sånt orkar jag inte hålla på och oroa mig för!

andreas0
0

#0, Om det inte står något annat så är det alltid innan maten är tillagad som gäller, så det är då man ska väga.

ToFat
0

Ja jag kör också tillagat för t ex köttfärs kan ju försvinna massa vatten från (som inte skulle varit där från början…).

Lite off sådär men jag brukar väga mina lunchportioner för att uppskatta på ett ungefär hur mycket mat jag ska lägga i påsen. Låter jag ögat bestämma kan det sluta med kanske 400 gram tillagad kyckling fast jag mycket väl klarar mig på hälften (med lite tillbehör så klart..)