LCHF-info på danska?
Varit hos släkten i DK och de blev intresserade av LCHF. Lovat att skicka info och undrar nu om nån vet några danska källor/länkar man kan skicka?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bästa danska LCHF-bloggen jag känner till:
Zepp - hahahaha, ja det är ju ett sätt:) Jag ska skicka svenska länkar men tänkte att det är ju intressant om de får nåt från "hemmaplan" också. Men tack för att du påminde mig om Docs eminenta översättning;)
Doc - tack. Den har jag också hittat men det är bra att ha fått den "betygssatt" av dig:)
Saken är den att det är egentligen bara svärfar som har lite mage men lillasyster som spelar fotboll på hög nivå vill gärna få mer ork samt "tappa några kilo så det blir lättare att springa". Jag vill inte rekommendera nån LCHF utan att de läst på (efter devisen att alla är olika) och jag har inte den blekaste om det är det rätta för en sporttjej. Enligt mig är hon inte det minsta överviktig och vad jag förstått kan hon ju lika gärna stabilisera sig på en vikt över den hon har idag…
Info kan jag däremot skicka med gott samvete.

Då borde hon läsa;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tusen tack, den ska jag också skicka med!
Lite kul att få så positivt bemötande av dem, vi ska dit till jul och det var "du måste höra av dig så vi kan stämma av maten inför jul så ni kan äta rätt"! Annars får man ju förklara/försvara sig en del…

Kanske denna http://www.alun.dk/slank-Myter-om-Vaegttab.asp - den har jag skickat till undrande danskar
:-) Inge

Leilin - Driver du med mig? LCHF på DANSKA??? Det finns inte ens en GI-debatt. De är 15 år efter oss, det är fibrer och skummjölk (finns här, jodå) och "6 om dagen" (frukt) och margariner för heeeela slanten.
Doc : Budzinskys blogg är inte den bästa danska som finns, det är den ENDA danska som ginns. Jag skriver ofta kommentarer och hänvisar till svenska artiklar, och han plockar mycket från dig och översätter.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Halvdansken - ja, jo jag misstänkte väl det. Skummjölken vet jag ju om, får alltid kolla en extra gång när jag ska ta till kaffet och hörde om det där m 6 frukter. Becel stod i kylen också *ryser*
Svärfars kommentar när han hörde vad vi åt var "åh vad bra, men glöm inte att äta sallad också, det måste man" :D
Vi ska fira jul där i år, får se hur det går! Brunade kartoffler (min danska stavning är urusel, ber om ursäkt för ev fel), plommonfyllningen och ris ala mangen m körsbärssås går ju fetbort (hahaha). Ankan borde vara ok och kanske kan göra en variant på såsen utan redning… Men släkten har redan sagt att de gärna vill planera maten tillsammans med oss, så vi kan äta också, så de försöker verkligen.
Får skicka svensk info och kanske köpa "bad calories, good calories" som julklapp!

Leilin.
Om man bortser från det danska "livsmedelsverkets" rekommendationer, så är Danmark ett kanonland för LCHF. Som du skriver, and och flæskesteg till jul, hakkebøf, pølser, flæskesvær mm….det är bara att pilla bort det man inte vill ha.
Fast ris ala mange är mumsigt….
Efter idogt letande hittade vi SMÖR i Danmark, men fet ost var lätt att hitta och väldigt gott.
Numer pensionär i Nynäshamn

Smör tycker jag inte att det är nåt problem med, och nästan alltid finns det ekologiskt (Harmonie). Det finns nåt som heter Kæregården, och det är som vår Bregott, ungefär. Lurpak är tyskt smör.