Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1698 ggr
Miyu
0

Min fiende och vän!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fettet flödar och mättnaden består, men ändå, har jag mött min  fiende och svaghet…

*trumvirvel*

…Den turkiska yoghurthinken!

Detta börjar bli sjukt. Kan avstå från mycket, men absolut inte denna! Vet att den turkiska yoghurten är mångas vän, men för mig är det out of control. Börjar jag kan jag inte sluta äta.

Försökte att ställa ner den i frysen, låta bli att handla den, men detta hjälpte inte heller. Det finns inget stopp. Kan lätt äta en halv hink om dan. Kolisvärdet börjar stiga i höjden!

Är det fler än jag fast i detta hemska (ljuvliga) yoghurtträsk? Rädda mig! Skrikandes :D

flikkan77
0

Nä, men jag fastnade i mjölkträsket och det var attans så svårt att ta sig upp. Men det gick till slut!

"You just have to belive…"

maxiq
0

Ställer du den i frysen så blir det ju glass! Då blir det ju ännu svårare att låta bli!

Flört

Sagajo
0

maxiq, det är meningen att vi ska hjälpa varandra här på forumet…Flört

Maia
0

Jag förstår precis vad du menar. Men om det är så du känner det, Miyu, så kanske du måste bryta vanan. Det kommer att ta en del kraft, men det klarar du.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

lizaohman
0

Prova blanda turkisk youghurt med grädde, oh wow, smaaask…

fj-100
0

Turkisk yoghurt med chili, vitlök och gröna oliver till köttetTungan ute.

(förlåt, Miyu)

mikaelj
0

Några frågor för att hjälpa dig på traven:

1. Vad använder du turkisk yoghurt till i din matlagning?

2. Vilka tillfällen äter du mat med TY i?

3. Vilka tillfällen äter du i stort sett enbart turkisk yoghurt?

4. När du äter mest TY, brukar du ha något till?

Uttelille
0

Du, jag har fått oemotståndlig dille på Cremefraiche+keso+fil!!! Usch vad hemskt det är att inte kunna sluta! Helt sjukt. Men jag tål inte så mycket mjölkprodukter, magen blir knas, men jag kan inte stå emot detRynkar på näsan

mikaelj
0

Tina,

Inte så konstigt! Keso är ju helt oemotståndligt! Innan jag började äta LCHF skickade jag i mig nästan ett halvkilo keso om da'n, ihoprört med TY och lite sötningsmedel eller sylt.  Hej efterrättsmonster. :) (fast jag åt det som huvudmål, heh)

Miyu
0

#7.

1. Lagar inte mat med det.

2. Finns inte heller i något jag äter.

3. På kvällen, då jag är trött/sugen efter middag. Till frukost också lite.

4. Äter den som den är, utan något till. Slevar ur burken, tycker det ser så litet ut i en skål. Förknippar skål med bestämt mått, och har en förkärlek till att äta saker ur burk, antagligen från gamla deppglasburks-tiden (typ ben n jerrys, ni fattar)

Den blev bara stenhårt såklart i frysen, och när den tinade blev det sörja. Så vad jag dum nog att köpa en till burk sen.

Maia
0

#10 Anade att det var BenN'Jerry-ätande det handlade om. Frågan är om det bara händer t.ex. när du har mens eller så? Låter som om det är mer frekvent…

Vill du trappa ner/sluta? Är du framme där mentalt, Miyu?

[tillbakalutat]

Uttelille
0

Mikaelj:

Jo, tack jag vet. Men nu har jag bestämt mig för att det måste bli ett stopp. Hoppas inte ni är känsliga, men jag fick vitt bajs av detSkrikandesSkäms

Maia
0

#12 Är du säker på att det var av TY? Vitt bajs skulle snarare kunna vara ett tecken på problem med gallan.

[tillbakalutat]

Uttelille
0

Är det????Förvånad

Men det brukar inte vara så. det var bara när jag hade lite som experiment att äta keso+CF+fil till frukost. Ca 3,5 dl om dagen. Då blev det så.

Vad kan man ha för fel på gallan nu då? Suck

Men tack såklart!

Jennix
0

Uttelille: jag får också ljus avföring av mycket mjölkprodukter… Nu undviker jag ju en hel del sånt, så jag har inte haft magproblem på ett tag heller.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Miyu
0

#11 Nja, cravear mycket sött och vissa skumma saker typ fiskpinnar vid mens och PMS, men nu har jag det inte och är rätt sugen.

Uttelille
0

Jennix: Ok, men då så. Jag tror bara det var pga mjölkprodukterna nämligen. Tack

Förlåt Miyu!

Miyu
0

#17 Haha, ingen fara!

Är mest rädd att komma över ketosgränsen och få "börja om". Vill gärna sluta men just nu känns det omöjligt.

Uttelille
0

Ja, jag förstår. Jag vet inte riktigt hur man ska hitta motivation till att låta bli att det blir sådana mängder!

fj-100
0

Förståsigpåare säger ju att man ska byta ut en vana mot en annan, då är det lättare att avstå. Finns det någonting annat du kan ta till i stället som är mer okey?

mikaelj
0

Tina,

Partytrick! Eller som läkaren brukar säga: "men gör inte så då!" :-)

Om du inte kan äta bara lite av det, så låter det ju som att du borde låta bli det helt.  Nykter yoghurtist?

Miyu,

Du behöver inte börja om, vad som händer är mer troligt att du eventuellt upplever några av övergångsbesvären.  För mig är det ingen skillnad överhuvudtaget utöver ett sötsug av mått på kvällar.

Jag blev också lite sugen på kvällarna och tyckte att "riktig" mat skulle bli alldeles för mycket. Då är det lätt att mumsa turkisk yoghurt, "för det är ju så lite".  Det har gått över sedan jag började äta ordentliga måltider -- tänk en omelett på 3 ägg med grädde, fetost ihoprört med 30%-ig mjukost, och ovanpå det ett tjockt lager majonnäs…

Nu får du ju såklart anpassa det efter hur mycket du brukar äta, men just att öka fettmängden i maten verkade vara grejen för mig.

Till frukost vet jag inte riktigt, men där kan ju också vara meningsfullt att välja något som är mindre sött till frukost.  Har på sistone blivit mest ägg (matkub 1A, men det är nyttigt & billigt) för min del.  Finns det något än TY du gillar som kan funka till frukost? (pannkaka är också sötakigt, tycker jag) Har märkt att frukosten styr hur resten av dagen blir.

Miyu
0

Japp, jag äter en hemmagjord proteinpannkaka med bacon i, så den är matig. Pudrar dock pyttelite stevia över, men det är inte så sött iaf. Passar liksom inte med bacon. Annars blir det mest bacon och ägg, eller 2 kassler"mackor" bestående av sallad, ost, majo, lite gurka, stekt ägg och kasslerskivor.

Tycker jag käkar tillräckligt med fett, men allt man läser känns lite skevt. "Fetta på", "ät inte för mycket fett". För in i min mat och kommer upp i kanske 150 g fett per dag och tycker det är på gränsen till för mycket. Tar aldrig mer än 25 g smör till maten.

mikaelj
0

Miyu,

Angående protein och fett brukar tänka på att äta 1,5-2x mer fett än protein, och äta ca 1,5 g protein/kg kroppsvikt. Så löser det sig. Rådet att äta från en protenkälla (kött, ost, …) motsvarande storleken på din hand och komplettera med fett om du inte blir mätt, känns som en ganska bre grej.

Jag brukade också söta maten (fast med aspartam) tills för någon vecka sedan -- i början smakar det kanske lite trist, men man vänjer sig vid det och då upptäcker man att sådant som inte smakade sött innan har börjat smaka sött.  Får helt enkelt bättre smaksinne.

Kanske nå't att prova? Så kanske du inte äter lika mycket TY heller. (det var det som gjorde det för mig)

Miyu
0

Aspartam är ju dock insulinhöjande. verkar inte som man får käka något sött utom stevia.

MimLan
0

Yoghurten ger mig sug, är jag inte beredd att mota undan suget och hålla på mig ett tag tills det går över efter att ha ätit det, så sitter jag med ständigt ätande, inte bara av yoghurten, eller ett stirrigt tänkande på mat hela tiden.

Däremot gör det mig ingenting när jag kommit ur suget, har haft en portionsyoghurt i kylen i några veckor nu, men ännu inte kommit för mig att äta den.

[Gitsan]
0

TY, vispad grädde och lite upptinade hallon lyxar jag till det med när övriga i familjen äter vanlig vaniljglass Skrattande. Den lägger sig som bomull runt magen och jag håller mig mätt länge, länge…

Men tack och lov har jag inte sug efter det, eller något annat heller egentligen. Bakade t.ex en sockerkaka igår eftersom jag skulle få besök. För 3-4 månader sedan hade det blivit en liten kaka för det mesta av smeten hade jag nog slevat i mig. Nu blev kakan stor och fin, men inte lockade den mig inte.

mikaelj
0

Är man naturligt mätt blir man liksom inte särskilt sugen på sötsaker, eller nå't annat heller för den delen. :)

Maia
0

Miyu, du får nog lida dig igenom en "ren" dag i taget om du ska bryta TY-vanan. För det finns ju två ingredienser i detta (1) suget (2) vanan. När det gäller suget så ligger det väldigt mycket i det MikaelJ säger inte minst om du börjat med mer tråning nu igen i och med att terminen dragit igång. (För du har väl inte lagt ner det?)

[tillbakalutat]

Miyu
0

#26 Blir alltid sugen efter mat, så har det varit från början och är fortfarande trots fett.

#28 Yep, det är disciplin som gäller. Kommer antagligen bara ersätta det med någon annan craving.

mikaelj
0

Miyu,

Att bli sugen efter maten är en vanesak. Var så i början för mig med (eftersom det alltid varit så innan), men nu när det inte finns något behov provade jag att stå emot det några dagar. Så nu är det borta. Tufft i början, skönt i längden.

raphanus
0

Det finns olika fabrikat av turkisk/grekisk yoghurt, och det lönar sig att titta efter hur högt kh-innehåll den har. Det kan variera en hel del mellan olia märken. En heter Ömür och har bara 3,4/100 g, och det får väl vara godtagbart. Leta vidare, och ät på bara!

papa-bear
0

skiter man frigolit och pinkar kaffe sägs det att man har problem med gallan, men det är bara något jag hört.

magma
0

Har inte läst hela tråden, men vill bara tala om att du har min fulla förståelse! Jag triggar något hemskt på Meze (som turkisk yoghurt) och klarar inte av att köpa hem det och äta begränsat. Har tvingat mig till att avstå den helt- när jag går in i "mjölkrummet" på ICA så låtsas jag inte om att den står där på hyllan och flinar åt mig… Går upp i vikt om jag äter 200-300 gram/dag men det stannar sällan där, tyvärr. Så nu köper jag den aldrig.

Mitt enda råd till dig är att försöka sluta köpa hem yoghurten helt och hållet.

Miyu
0

Ja, så får det bli!

Jag som köpt hem för första gången ever frysta hallon och skulle prova göra yoghurtglas.. nu ligger de där och morrar åt mig med, haha.

Maia
0

Vi håller tummar och tår för dig. Och det bör du också göra för det är väldans svårt att öppna en Mezeburk med knutna nävar.

[tillbakalutat]

kaisakavat
0

Tycker också om den youghurten - konsistensen och smaken i kombination är förrädiskt försvinnande god. Mkt godare än cf.

Suck! Rynkar på näsan

Ändå har jag tur - klarar att motstå… Om man inte gör det tror jag enda knepet är att INTE KÖPA HEM - som andra skriver ovan..

Lycka till i ditt "krig" Miyu!

magma
0

#34: Du får mixa ihop frusna hallon med grädde, det är inte helt fel det heller… *s*

mikaelj
0

Vilket Turkisk Yoghurt-märke innehåller lägst andel kolhydrater?  Jag hittar bara Lindahls (4,2g) och någon grekisk (6,5g), vilket är i överkant.

Gärna en som går att köpa i Göteborg.

MimLan
0

#38 Total har 3,2 g. Arlas Meze har 3,5.

pitch
0

Arlas Meze har 3,5

mikaelj
0

MimLan,

Var får man tag i Total? (Arlas är lite tråkig i smaken)

MimLan
0

#41 Den är ganska vanlig, den säljs oftast i portionsförpackningar, ibland med honung. Har affärerna den så kan du be dem ta hem andra storlekar.

Miyu
0

På Lindahls står det ju 3,7 på burken men 4,2 på nätet. Samma sak med Arlas yoghurtar, det är olika! Varför gör de så och vad stämmer?

mikaelj
0

Jag hade litat på burken.

Min Lindahlsburk står det 4,2g på, dock…

Miyu
0

lol? hurdå?

mikaelj
0

Jag misstänker att de trycker direkt på plasten, men jag är inte säker.