Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 1300 ggr
picapica
0

Barn och mättat fett

idag 24 sep skriver de i Dagens Nyheter om farligheten för mättat fett! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1772397.svd

Kan det möjligen inte vara så att barn får för mycket kolhydrater??

MillisB
0

Professor Birgitta Strandvik har en helt annan uppfattning om detta!

Hon menar att det är tydligt att barn som äter för lite mättat fett går upp snabbare i vikt och har högre insulinvärden än barn som äter mindre (för lite) mättat fett.

Hör på hennes föredrag som hölls under utdelningen av Leo Huss Walin Prize 17/9 2008. Det är inte mer än 20-30 minuter långt och oerhört intressant!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

picapica
0

Javisst jag lyssnade tidigare på hennes föredrag. Mycket bra. Efter allt Annika Dahlqvist fått in om sig själv så kommer det s.k motartiklar.

Varför skulle inte ungefär samma sak gälla för barn som för vuxna! Dvs lågt kolhydratintag och mer mättat fett.

mikaelj
0

För lågt kolhydratintag är nog inte så bra, barn växer snabbt och behöver fett.  Däremot kan man säkerligen undvika att ge dem potatis (som i min mening inte är lämpat för människor), ris och alla spannmålsprodukter (bröd, pasta).

Bjorne
0

#3  ?

mikaelj
0

#4 Kroppsfett. Det man får av kolhydrater.

rullz
0
Pasi
0

Läs om studien på bloggen "millimetervågor"/Toxiska epistlar!

parsley
0

Jag bara väntade på att någon skulle läsa avhandlingen och komma med intressanta synpunkter. Skulle gärna använda Pasis Avatar som smiley här.