Finns det ägg o ägg ?
Jag vill mest få höra av er om det är så eller om jag är "pipig " som maken snällt uttrycker det !
Jag har sedan jag fått råd, har jag köpt eko ägg eller krav ägg vilket jag tycker smakar godare än andra …är det så eller föreställer jag mig ?
jag lider av kronisk skrivhud (det är nässelfeber under huden ) vilket innebär ihärdig klåda under en del delar av dygnet, jag medicinerar detta hjälper rätt bra, värst är alltid övergången mellan sommar o höst o vår till sommar, då temperaturen skifftar o kläder åker på o av dagarna i ända . Det kan finnas år då kroppen totalt slår bakut o då kan jag även få nässelfeber. Tyvärr har jag märkt att viss mat triggar det hela Ägg, lax o lime är jätte jätte bovar ..När jag diskuterar det med min läkare total dissar han det, säger att det inte kan vara så. men det jag märkt är att jag inte reagerat om jag äter Krav ägg eller om jag håller mig till vildfångad lax! kan det vara så eller föreställer jag mig ?
Jag har klurat o funderat kan det vara vad man ger hönsen för mat ? ja och laxen klart ? är det nått substans i det?
Min snälla mamma köpte ägg till mig på torget o jag har glatt tagit emot dom o ätit friskt dom är inte så goda o det kliar på mig så jag får dån dimpen …jag har inte närmare frågat vad för ägg det var men dom är inte Krav … !
om du orkat läsa o ev. orkar svara är jag tacksam …det känns lite flummigt är det så eller föreställer jag mig ?
Jag tycker också att dom ekologiska smakar bättre.
Samma gäller en del andra livsmedel också, ta. t.ex. vanligt smör och ekologiskt smör så är det ekologiska mycket godare.
Fast det finns många livsmedel där jag inte märker någon skillnad också.
Visst är det skillnad på ägg och ägg. Och somliga höns får fiskmjöl (eller malt fiskrens) i fodret, så om du är känslig för fisk kan du visst reagera på äggen. Att du tål vildfångad lax får dock mig att tro att det är något annat. Odlad lax föds ofta upp med en hel del spannmål i fodret, vilket gör att deras kött innehåller andra fettsyror än vilda laxars. Även kommersiellt hönsfoder avviker från hönsens naturliga mat, bland annat med mer spannmål än de äter naturligt. Därför tror jag snarare att det är något i dessa kommersiella fisk- och fågelfoder som ger kött och ägg en kemisk sammansättning, eventuellt av fettsyror, som du inte tål.
Det var ju inte så värst vetenskapligt, men jag är i alla fall säker på att det VISST kan göra en väldig skillnad vad djuren äter och att det är därför du tål en del ägg men inte andra.
Du får försäka undersöka på om det är någon tillsats som Krav-höns inte får, som är gemensam med något odlade laxar får.
Blir det någon skillnad om du grundar med Omega3-tillskott?
Jag har märkt att jag tål ekologisk grädde bättre än vanlig grädde. Den smakar godare också. Är mjölkproteinallergiker så jag ska ju inte tåla grädde alls egentligen.
Tveksamt att det skulle vara någon större skillnad. Är det någon skillnad är det i kvoten av omega 6 och 3, dvs fleromättade fettsyror. Och det är inga större mängder i ägg. Näringsmässigt är ägg troligtvis ekvivalenta.
Tycker inte de eventuella fördelarna med ekologiskt någonting faktiskt överväger prisskillnaden, tyvärr.
Tyckte mig känna 'stor' skillnad förut men efter ett antal blindtest insåg jag att det bara var inbillning.
# 2 det kan ju vara nått i fisken o äggen som jag inte fixar efterom jag äter annat i fiskväg o inte alls reagerar dock är det säkert svårt att veta vad .. jag undviker lax, äter den varmrökt för då äter man inte så mycket.
Det är väl för inget det heter Krav -

Jag tror nog det kan vara en del skillnad. Djur som äter sin naturliga mat borde vara bättre än om de föds upp på något de egentligen inte borde äta. Gräsbeteskött t ex är väl nyttigare än annat kött? Det man äter påverkar ju, det vet vi väl alla här inne. Och då kan det förstås påverka i nästa led också.
Så oavsett om du inbillar dig eller inte (vilket jag inte tror) så skulle jag rekommendera dig att äta kravmärkt eller ekologiskt om det känns bäst.