Illamående!
Kan det vara abstinensbesvär från sockerfitt tuggummi och läkerol? Mår väldigt illa och är trött sedan jag försökte sluta för några dagar sedan. Har även slutat med mjölkprodukter förutom lite grädde i kaffet. Äter nu lite grönsaker till lunch och middag och väger maten så det blir rätt mängd. Givetvis äter jag kött, fisk och allt annat som LCHF-are. Magen är svullen och jag blir gasig av en del grönsaker. Det är bara lite, högst 100gr om dagen.
Hoppas det går över snart. Är trött och spyfärdig!
Har du ökat på fettet? Jag märker att när jag ökar fetthalten mår jag lite illa några dagar innen kroppen vant sig. Man blir liksom mer mätt på ett konstigt vis…
Abstinens kan det nog vara. Sockerfritt innehåller ju ofta sötningsmedel och de är kända för att ge både gaser och annat.
Karl E Arfors (en av våra talare på kryssningen i våras) skriver i den här veckans Ny Teknik om att 1dl Fun Light (sötat med aspartam) dödar en myrstack.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jo, jag vet hur giftigt det är med sötningsmedel. Men så är det med beroendeframkallande socker…. För mig är det som att börja på nytt med LCHF, har mycket mera symptom nu än tidigare. Är lite darrig och fumlig, tappar grejer och har inte rätt balans i kroppen. Allting känns som i en bubbla. Hoppas den spricker snart! Ketosen är i full gång, har tom. dålig andedräkt som jag aldrig har kännt av tidigare. Vågar knappt gå nära och prata med folk.
Har ökat fettet lite grand men minskat på proteinerna. Är bortbjudna i morgon och de ändrar på maten för min skull så jag får plocka mitt först och sedan tillsätter de sina ingredienser. Det är alltid så komplicerat för andra med min kost. De tycker nästan synd om mig som inte "får äta" det ena ellr andra. Men så är det ju inte.
Nu ska jag iväg. Tack för svaren.
Jag mår också hemskt illa och jag har bara kört i några dagar… jag hoppas verkligen att detta är övergående. Magen kör i ett och låter knepigt, men jag antar att det är fettet som "spolar rent" som en skrev till mig då jag undrade om gallbesvär.
Nu har jag kommit över alla abstinensbesvär och utrensningen är över. Härrligt. Äter inget socker eller sötningsmedel och inga komjölkprodukter bara lite grädde som jag skrev innan. Det fungerar utmärkt. Väger min mat och äter lagom så jag blir mätt men inte däst och mår mycket bättre. Har gått nerr nästan 2 kg på 2 veckor. Det är fantastiskt att kunna ha mindre byxor och spänna åt livremmen några cm. Men jag rör på mig mycket och för min del så är det en bidragende faktor till viktminskningen.
Nu äter jag varje dag 3 måltider:
Till frukost 2 stora kokta ägg med 30gr smör, 1 mugg kaffe med 1 msk ek. cocosfett och en kopp grönt te med cocosfett.
Till lunch och middag: 135 gr kött, eller fisk/per måltid, 30 gr smör, ca. 50 gr grönsaker per måltid. Ja sen kan det ju bli allt annat med som vi äter fetaost oliver osv. Det känns godare nu med lite grönsaker.
(Lite repris i texten, men jag ville bara skriva att jag har hållit denna "diet" i 2 veckor).
Bilden är tagen på ett naturskyddsområde utanför Göteborg i somras då det blåste kallt! Min cockerpootik och jag.