Viktuppgång av mediciner
Har sökt efter denna fråga, men ej hittat.
Ni som gått upp i vikt av mediciner. Hur har ni gjort för att gå ner igen? Går det överhuvudtaget? Är LCHF en bra metod för detta?
Jag håller på att bli tokig (känns det som) av all övervikt som drastiskt ökat det senaste året. har på eget bevåg börjat trappa ner på medicinen och mår faktiskt bättre, men vikten går det käpprätt åt skogen med.
Hur sjutton ska jag bära mig åt. Att sticka ut och springa eller utföra andra ansträngande motionsgrejer går inte så bra för mig pga fibromyalgi
Tacksam för svar
Vad är det för mediciner du tar (vilka ger dig viktuppgång)?
Börjar du med LCHF kanske det inte händer så mycket med vikten pga medicinerna men du kanske mår bättre och kan dra ner eller sluta med vissa och på det sättet gå ner i vikt. Vad du ska vara beredd på, iom din fibro, är att du kommer må sämre innan du mår bättre och att det troligtvis kommer ta lång tid att gå ner i vikt.
Jag äter paroxetin och lyrica. Har gått upp i vikt av båda. Speciellt då läkaren har ökat dosen för att den inte gett rätt effekt.
Men det hjälpte mig inte ändå, så därför trappar jag ner på eget bevåg. Vill inte gå upp ett enda gram till.
Det låter ju inte speciellt uppmundtrande att fibron skulle bli sämre i början, men det är det helt klart värt. Jag vantrivs så in i norden av denna övervikt
Lång tid att gå ner i vikt? Pga medicinerna? Lång tid, menar du flera år, eller kanske ett halvår-ett år? Går det fortare om jag inom snar framtid helt slutat med medicinen? Har inte så stor dos kvar nu.

Jag har gått upp massor av vissa av mina mediciner. Nu har jag inte ätit lchf mer än några veckor så jag kan inte svara på hur det går.
Jag har ätit mängder med olika mediciner för det har varit svårt att hitta rätt kombination för att få mig att må bra. Så jag minns inte exakt vilka som gav mig viktuppgång. Har för mig att efexor och cipralex hade en biverkningen i alla fall.
"You just have to belive…"
aspie -På vänster sida, längre ner hittar du rubriker för olika avdelningar, bland annat finns det en rubrik som heter Vi som har/haft fibromyalgi. Många av oss med fibro har nog skrivit en del där.
Annars kan du göra en sökning på fibro eller fibromyalgi så hittar du säkert trådar som handlar om olika förbättringar som kosten hjälpt till med.
Tack SvartKaffe för tipset. Jag ska kolla dettta, men med tanke på ditt användarnamn så måste jag nog fixa en kopp kaffe först. Blev så himla sugen , trots att jag bara brukar dricka kaffe en gång på morgonen

LCHF kan säkert vara en bra metod även om man gått upp pga mediciner.
När det gäller fibromyalgi rekommenderar jag numera alltid att prova D-vitamintillskott, eftersom brist (vanligt) kan ge fibromyalgiliknande symtom. Något som få läkare verkar känna till ännu.
Tack för tipset!
Är du läkare eller?
Vet att jag kollat upp om vissa vitaminbrister fanns men vet inte om vitamin D har kollats
#7 Ring din vc/klinik och be att få kopior på resultaten av blodproverna. Enklast är ju om du framöver ber att få kopia direkt när du är där för att gå igenom resultaten.
#8 Smart idé, har inte tänkt på att man kan göra så, he he. Ska fråga min läkare i morgon när hon ringer.