Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4878 ggr
mrsTree
0

OT-Får inte bort fästing...

Jag har kämpat med en fästing en god stund nu och kan inte få bort allt. Har t.o.m "grävt" med en knappnål men det sitter som berget.Ska man bli skraj nu, är det farligt på något sätt?
Vad man känner sig äcklad!

Jätteglad om någon har tid att svara!

Tussilagon60
0

Menar du att du inte fått bort kroppen heller??

Då jag har fått fästing på mej själv eller hundarna så tar vi bara tag i kroppen på fästingen och rycker.

Har sedan kroppen  släppt men huvudet/käftarna sitter kvar så kan det vara lite svårt att får bort det. Fått pilla med nål jag med en gång.

Men gå annars till din vårdcentral så kan de hjälpa dej.

Maia
0

Sätt på en bomullstuss med något desinficerande ett par timmar och håll ögonen på att det inte blir en röd ring efteråt. Äckligt, men så är det.

Du kan förstås gräva mer med nål etc. men det gör ont och risken är att du får en infektion av det.

Ring till sjukvårdsupplysningen om du är riktigt orolig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Pasi
0

Delar från munnen som sitter kvar kan man strunta i…de ramlar bort av sig själv efter några dagar och anses inte öka risken för komplikationer, om jag är rättinformerad med senaste info.Glad
Att gräva ut delarna ökar nog bara risken för infektion.

mrsTree
0

Tack! för era svar.

Jag tror att jag fick bort själva kroppen, PÅ DEN FÖRSTA!!!??!

Nu sitter jag här och har upptäckt en till men den sitter så j-igt till att jag bara inte kan ge mig på den mer. Försökte men den sitter helt fast, HELA den. Väntar hem ungarna och maken ska skynda sig hem och kommer OM NÅGRA TIMMAR…jisses alltså, det känns så hiiiimla obehagligt och äckligt. Kan ju alltså inte åka till någon hjälp just nu…sitter den där nu och spyr ur sig borrelia och TBE och allt vad det är tro???
Den första är det helt rött efter nu…brrrrrr.

parsley
0

Tips baserat på egen erfarenhet: Ta och tvätta rent med lite Desivon eller liknande, ta Idomin, smör eller kokosfett på bettet och sätt ett plåster över, så försvinner fästingdelarna.

Investera i en bra fästingborttagare, min favorit ser ut som en liten grön kofot av plast.

lizaohman
0

Sist jag läste en fästinginfo stod det att man INTE skulle använda sig av fett. Men det kanske var någon fettskrämd som skrev det :D

Aniara4
0

Ta det lugnt. Kan du inte ta dig till exempelvis distriktssköterskan så vänta tills familjen kommer hem. Klart man vill bli av med dem så fort som möjligt, men det allra mest sannolika är att det inte är någon som helst fara för några sjukdomar.

Aniara4
0

#6 Nej, man ska inte sätta fett på själva fästningen, de ska inte skämmas bort i onödan! Eller om det var så att man inte skulle kväva dem med fett eller nagellack eller allt vad folk hittar på, för att det skulle öka risken för att de spyr.

Men om det är bra att som Parsley sätta fett på bettet efter att man tagit bort själva fästingen vet jag däremot inte!

anki1
0

Har du nån kmpis med hund som kanske kan hjälpa dej? Jag hade en förra året på lårets baksida, mn hundägande kompis hjälpte mig att få bort den. annars hade jag fått vänta hela dagen på att min gubbe skulle komma hem. Jag har köpt en fästingborttagare som är en sprayflaska med kylspray och en lite manick på som drar bort fästingen tickner heter den. först dödar man fästingen med kylsprayen och sedan drar man bort den i ett och samma svep.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Zepp
0

Att delar av huvudet sitter kvar är inget att oroa sig för.. kan på sin höjd bli en lokal infektion som efter en träflis!

Som gammal kattägare har jag haft åtskilliga fästingar på mig och ett antal boreliainfektioner!

Det bästa redskapet för att plocka fästingar är den sk "Fästingsnaran", vilken säljs i de flesta djuraffärer, jag köpte min på ICA!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MillisB
0

Det som jag hörde i somras var att om du upptäcker en fästing och den sitter på kroppe mindre än 24 timmar så är det ingen risk för borreliasmitta. Så om du är säker på det så är det ingen grund att oroa sig. 

Annars gäller det att vara uppmärksam på förändringar i huden runtomkring, om den har suttit längre.

Men äckligt är det… Hade en på sidan för säkert 20 år sedan, minns det som igår Förvånad

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Caena
0

har ingen aning om hur man ska hantera ifall att huvudet blivit kvar, har bara plockat med fästingplockare för hund(den gröna kofoten- och den berättar alla mina kunder iaf att de e jättenöjda med. den bästa säger många, och köper fler!) och där har det inte varit några delar kvar.. 
har faktiskt också kofoten hemma.. när det har plockats med den så fick varken hunden/eller min mage nått märke…..