Nötmjöl att köpa?
Hej!
Jag undrar om någon har hittat färdigmalda nötter att köpa någonstans, nötmjöl alltså? Jag vill göra nötbrödet men vi har ingen bra apparat att mala nötterna/mandeln i, så jag hyser en vag förhoppning att det finns färdigt någonstans…

Det finns på Lidl.
Aha, tack så jättemycket! Nu måste jag ta mig dit bara…

Tyvärr finns det inte på alla Lidl. Var på Lidl i Frölunda (Göteborg) och där hade de inget nötmjöl.

såg inget nötmjölk i tyresö (sthlm) tyvärr.. men så kollade jag inte så noggrant..
var där för cheddarosten och fläskfilén..
Lidl i Falkenberg har haft nötmjöl tidigare men det finns tyvärr inte där längre.
Det är ganska lätt att mala i en mandelkvarn så någon större förlust är det inte.

Jag frågade Ldl i Skövde- de har det bara till jul!! KAnske likadant i de andra affärerna??=
NK har nötmjöl :) ialla fall sist jag var där..
tack för alla tips! "tyvärr" bor jag i lund så behöver ngt häromkring… närmaste lidl här är i lomma, ca 8km härifrån, vet inte riktigt om jag orkar/vill åka dit bara för det. Har bara en handdriven kvarn(???), ska testa ikväll att hacka mandeln grovt o sedan mala o se hur lätt/svårt det är. Annars blir det väl till att investera i lite rejälare saker, problemet är bara att vi har platsbrist. Vi bor i eget hus men just köket är oproportionerligt litet. men vi skulle behöva någon bättre mixer/kvar/liknande till andra saker också.

Det går jättebra med en gammal, hederlig mandelkvarn. Du behöver inte ens hacka dom grovt. Bara i med dom och snurra runt. En mandelkvarn kostar inte så jättemycket. Det går snabbt att göra mjölet och sen kan du ju dessutom välja själv vilka nötter du vill mala. Valnötter är suveränt.
Jag fick en liten smidig kaffekvarn av syrran av märket Hugin från Coop. Har aldrig använt den till kaffemalning men upptäckt att den funkar perfekt att mala nötter i. Det blir verkligen mjöl och snabbt går det. Då den är liten tar den inte plats - har den i skafferiet.

Vi maler våra nötter i en matberedare. Den är ju förstås ganska stor men om du redan har en sådan behöver du inte investera i en kvarn också!

en mandelkvarn hade ju varit braigt.. hum hum..

Jag mal gärna mandel och hasselnötter när jag tittar på tvserier. Då sätter jag bara fast den vid skrivbordet och börjar snurra. :) Toppenlätt, låter inte speciellt mkt heller.
Stavmixer kanske?

Lidls nötmjöl har tyvärr utgått helt. Någon skrev att de har sagt att det kommer till jul. Då har de nog tänkt på mandelmassan!
Någon som vet var man kan köpa nötmjöl någonstans?

#7 Hamka
jag tog mig en sväng till NK när jag var in till sthlm sist.. men för de priserna klarar jag mig nog utan ett tag till är jag rädd!
1 kg kokosmjöl för 149 kr!!! hasselnötsmjöl för 169 kr/kg och mandelmjöl för 199kr/kg… nej nej. inte i min plånbok iaf..
fanns inga småpåsar heller att pröva..
skaffar nog en gammeldags kaffekvarn eller mandelkvarn eller nått innan dess..

#13 Enligt den norska länken: "I Mandelmel er over 80% av fettet fra mandlene fjernet, for å gjøre det bedre egnet som mel."
Undra hur de gör det?
Om man mal mandelmjöl själv, skall man då ha skållade och skalade mandlar eller använder man dem som de är?

Går med både och det beror på vilken färg du vill ha på mjölet, med skal = brunt utan = vitt
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

köpte iaf en beganad mandelkvarn på Myrornas i Umeå..
40 kr och det var inte allt för svårt.. har dock bara inte kommit på vad jag ska använda mjölet till.. haha
Nötbröd är gott som omväxling, sök i forumet så hittar du receptet..
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)