Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10072 ggr
Bamze77
0

Sallatsärtor ?

Någon som känner till kolhydratsinnehållet i sallatsärtor? Jag skulle egentligen ha sockerärtor men förpackningen såg exakt likadan ut som ärtorna men när jag kom hem såg jag att det stod sallatsärtor istället..  morr

Pasi
0

Jag kan inte tänka mig att de skiljer sig speciellt mycket från andra ärter, eller!? De har dödsskallemärkningen på förpackningen!FörvånadFlört
Helst skall man nog avhålla sig från spannmål, frön och baljväxter helt, oavsett kolhydratinnehåll.

Bamze77
0

Dödsskallemärkningen..  haha

Nåja, jag tyckte att sockerärtorna passade bra ihop med entrecotén å oxfilén tillsammans med beasåsen, vilket jag äter två gånger om dagen nu. Hittade billigt kött på ett ställe!

Sen är det ju "bara" 5 g kolisar i ärtorna. Fast jag varierar med haricon verts med som tinas i steksmöret en snabbis!  

Varför helst avhålla sig helt om dom innehåller lite kolhydrater ??

greensis
0

#1 Jag upplever skillnad på bönor/ärtor i skida, jämfört med tillagade hela bönor. Dvs jag får inget sug/vattenbindning osv av tex hericot verts, några salladsärtor/sockerärtor eller till och med några snabb-förvällda bondbönor. Däremot typ kidneybönor, kikärtor osv behandlar min kropp som ren stärkelse och agerar därefter. Gröna ärtor är någonstans mitt emellan.

Har du någon logisk förklaring till detta, Pasi, som inte bara handlar om att alla frön är av ondo?

Fabricati diem, pvnc!

subcalva
0

De ser likadana ut som dom som Findus marknadsför som Sugar Snap Peas i frysdisken och de innehåller:

Protein: 3 g
Fett: 0,2 g
Kolhydrater: 8 g

magma
0

Sommartid brukar jag vara sugen på att använda ärtskidor i t.ex wokad mat o.dy. Själva ärtan, "fröet", är ju obefintlig i dessa ärtskidor, så jag räknar kallt med att eventuella onyttigheter som följer med ärtan i avseende "spannmål" också är obefintlig…Tungan ute Brukar inte behöva mer än 5-6 st, de har så pass mycket smak i sig.

Pasi
0

#3 Nope, bara det gamla vanliga - Frön är av ondoSkrikandes!Flört Fast du äter mindre andel frön då du äter hel skida….och ju mindre desto bättre.

#2 Alla frön innehåller antinutrienter som skall skydda dem från att bli uppätna av djur. Djur skyddar sin avkomma med tänder och klor, medans plantor använder gifter (toxiner i bondböna el potatis) eller ämnen som hindrar näringsupptag (t ex fytiner eller oxalsyra) eller ger hälsonackdelar ( t ex lektiner).
Dessutom är oftast fettkvalitet och kolhydratinnehåll av det sämre slaget.
Oftast har frön dessutom dåligt vitamininnehåll per energienhet.

#5 Ät du dina frön så äter jag en bit tomat eller annat gott istället!Flört

magma
0

Fast det är själva ärtskidan jag är ute efter, de små ansatserna till ärtor kan man lika gärna peta bort om man vill vara "pet"noga…Tungan ute

Petar du bort tomatfröna? Oskyldig

Pasi
0

#7 Ibland.Oskyldig
Tomatfröna går oftast rakt igenom…iallafall dem man inte tuggar sönder. Lagar man dessutom tillräckligt god mat så åker den ner i magen så fort att den förblir helt otuggad. Flört