Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1246 ggr
spraklin
0

hjälp till mig

hejsan!

Jag har under det senaste året dragit ner på mina kolhydrater. Desförrinnan gick jag ner ca 17 kilo i vikt genom att begränsa mitt energiintag (för första gången, jag är 18 år) och det gick bra.

Jag väger nu mellan 57-59 kilo till 170 cm och vill med LCHF hålla min vikt. Tror ni att det är möjligt? Hur mycket ungefär borde jag äta energimässigt och vilken fördelning på kolhydradet, protein och fett? Jag har märkt att jag gått upp litet i vikt trots att jag inte ätit mer än kanske 1800 kcal om dagen.. borde jag äta mindre alltså? Min ambition är inte att gå ner i vikt alltså. Jag vill bara hålla den.. jag blir så depp när den går upp så där oförklarligt..
Förrut har jag ätit lite mera kolhydrater, ala GI, men vill som sagt dra ner på dessa för att förhoppningsvis stanna på min vikt.

kramar Magda

Maia
0

Hej, tjejen.

Jag tror säkert att du kan hålla en vikt som är normal för dig med LCHF. Frågan är bara om det är 57-59 kilo. Du kommer nämligen säkert att få fler muskler med LCHF och det kommer absolut att göra att du går upp i vikt – men utan att bli tjockare. 

Så du får alltså inte stirra på vågen nu – och detta är jätteviktigt! – utan istället mäta dina mått över hela kroppen  och gå efter det. Så länge du inte ökar särskilt mycket i mått spelar det alltså ingen roll vad vågen säger. Om du gick ner 17 kilo med kaloribantning har du säkert förlorat en hel del i muskelvikt och de där musklerna kommer du nu troligen att kunna bygga upp igen med LCHF. Och då ökar du några kilo i muskelvikt. Vilket inte är farligt.

Och så glöm inte att man blir lite rundare om magen när man ska ha eller har mens. Det räcker nog att du mäter någon gång i månaden.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

kaisakavat
0

Instämmer HELT med vad Maia skriver.

LCHF kallas faktiskt också hormonstyrd viktkontroll. Kroppen reglerar själv var den "vill hamna" - sunt lagom smal för det mesta.

Vill inte vara dum, men tycker att 57-59 kg låter i underkant för din längd. Men om du trivs så är det ju bra. Men som Maia skriver - du ökar nog i muskelvikt med LCHF trots att du fortfarande kommer vara slank.

Bra va!?? Skrattande