kaffe latte-helt fel?
Följde med en kompis in på ett fik idag, jag blev ju lite fundersam på vad jag skulle köpa för att "hålla" sällskap
bestämde mig för en latte med smak av valnötter! men när jag fick den tyckte jag att den var jättesliskig!? blev förvånad, och undrar om den verkligen var sötad? (förutom mjölken då) skulle vilja veta av er som kan
så jag vet om det ska undvikas nästa gång.
ett plus är att jag isåfall kände det!då har jag kommit en bit på väg.. :-)
har bara druckit "vanlig" latte förut utan smak, och då har det inte varit sliskigt?
Mitt råd är att ALLTID fråga innan om det är tillsatt socker eller sötningsmedel i!
Om det var smaksatt så var det kanske sån där sirap med smak i.
Vanligt kaffe med grädde eller mjölk i är ju inte alls så sötsliskigt som du verkar ha fått.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
jag skulle också tro att det tillsätter någon sliskig sås typ :-)

Varför inte nöja sig med en kopp kaffe?
Det är tillräckligt med kolhydrater i den…
Det är väl inga kolhydrater i kaffe? Men det kanske var det du menade?
jag är en sån som aldrig vill vara till besvär
känner mig till besvär om jag frågar… vet jättelöjligt
! men nu blev jag sur när jag fick veta att dom brukar tillsätta något sötande
jag tyckte inte ens det var gott!!??
får nog tuffa tillmig och fråga nästa gång ;-)

Vad jag läst så innehåller kaffe , bortsett från vatten, bara kolhydrater, energimässigt alltså.
Det är ju konstigt, eftersom folk härinne bälgar i sig kaffe till frukost.

#7 Jo det kan ju vara en stoppfaktor

Kaffe utan mjölk är inte så farligt:
Kaffe bryggt
Per
100Gram
Energi kcal:
2,00
Energi kJ:
9,00
Proteiner:
0,10
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,40
Vatten:
99,40
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
0,00
Kolesterol:
0,00
E-mättade:
0,00
Mättade:
0,00
F-mättade:
0,00
Vitaminer:
A:
0,00
B1:
0,00
B2:
0,00
B3:
0,20
B6:
0,00
B9:
0,00
B12:
0,00
C:
0,00
D:
0,00
E:
0,00
Mineraler:
Fosfor:
1,00
Järn:
0,00
Kalcium:
2,00
Kalium:
54,00
Magnesium:
5,00
Natrium:
2,00
Selen:
0,10
Zink:
0,00
#6, Visserliggen stämmer det att kaffe har kolhydrater i sig, mängderna kolhydrater är så små att det inte gör någon skillnad. Man måste dricka flera liter kaffe för att komma upp i ett gram kolhydrater.
#0, Vad gäller din kaffe latte så är det kaffe och mjölk. Mjölk är rätt sött egentligen, man märker inte det om man äter mycket kolhydrater, men efter ett tag på LCHF så känns alla söta smaker mycket starkare eftersom vi inte bombaderas med dom hela tiden, så det kan vara sötman i mjölken känner av. Ta med dig ett paket vispgrädde istället, köp en svart kaffe och häll i grädden själv. Blir mycket bättre då.
Ett annat alternativ är att fråga om dom har vispgrädde som man kan få, det har dom oftast men det brukar inte vara en vanlig vispgrädde, utan en som har fått socker tillsatt, så det är nog inte att rekommendera.

Det var just det jag sa…bortsett från vatten…
#11 Det var inte så mycket alltså ;)
#10 De flesta fik har grädde i kylskåpet till recept och sådant. Ber man om vispgrädde får man ofta sötad, vispad grädde. Man får be om grädde bara.

Smaksatt kaffe latte görs nästan alltid med "syrup", söta smak"såser". Jag brukade dricka vaniljlatte förr i världen så jag minns hur illsöta de var…
Oj, vad man lär sig på denna sajten!
Jag dricker ofta caffe latte när jag ur ute på stán. På "riktiga" kaféer ser man ju hur dom lagar till drycken. Vanligtvis häller dom i (ganska mycket) mjölk direkt från förpackningen. Antingen det nu är specialmjölk, som jag sett på några ställen, eller 3%ig vanlig mjölk. Inte kan det väl finnas socker eller syrup i kaffet som hälls i botten?!
Det jag brukar säga till om är att jag inte vill ha socker eller choklad pudrat ovanpå. Det gör ju en del för att det ska se läckert ut, antar jag.
Om du dricker mycket mjölk kan det vara dåligt för viktnedgång, om du är ute efter det. Och om du dricker /enormt/ mycket mjölk kan det leda till en finfin viktuppgång.
(bara så du vet)
Det är ju flera dl mjölk i en latte så det är väl isåflal det som gör det lite onyttigt, tillsammans med ev. syrup.

Du ser om de har glasflaskor med olika smaker som står ovanpå kaffemaskinen eller i närheten. Ser du dem bara hälla i kaffe och mjölk är det förstås bara det - om de inte är sådär trollkarlssnabba och häller i syrup i koppen innan du hinner se det 
Fast sen är det som sagt inte så bra att dricka så mycket mjölk heller. Och ibland har de baristamjölk - med LÄGRE fetthalt! 
"Lägre fetthalt" … huu, obehaglig ordkombination - nästan som en skräckupplevelse!
På de flesta fik finns vispgrädde osötad, men inte överallt. Jag tycker vi frågar och frågar och frågar tills ALLA fik i hela världen har det! 
#12, Men risken är ju att man får kaffegrädde om man bara ber om grädde. Du vet, den där 12% sötade som finns i affärerna. Det är nog säkrast att ha med sig själv. Man kan väl försöka specifiera att man vill ha "ovispad vispgrädde", men risken finns ändå att det inte finns, jag har råkat ut för det.
#18, Jo, det är nog en bra ide att fråga innan man tar fram sin egen, så dom ser att det finns efterfrågan.

Hej allihop.
Jag ber alltid, nu för tiden, att få en iskaffe eller cappucino med VISPGRÄDDE istället för mjölk. Okej, jag har bara frågat två gånger på ett och samma ställe men baristan, han gör allt för kunden och fixar det till mig. Toppen! Och det är hur gott som helst dessutom!
Så våga fråga!
Trevlig helg!
Det är inte alltid så lätt att hitta ett fik där de har riktigt grädde. Oftast är det bara ställen som gör egna bakverk eller vispa sin egen grädde till chokladen. Tycker inte det är så vanligt längre…
Det är inte för inte som man kallar kaffelatte för "vuxenvälling". Mjölken som ingår i en latte utgör mer än 2/3 av drycken. Om du dricker två kaffelatte (t.ex. med Arlas Baristamjölk) på en dag får du i dig över 20 g kolhydrater bara genom drycken.
Sen är det det där med blodsockersvängningar… De 10 grammet kolhydrater i mjölken i en enda latte gör att ditt blodsocker stiger snabbt och sedan dippar lika snabbt igen och då sätter suget in som ett brev på posten.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag brukar fråga efter vispgrädde, men det är irriterande ovanligt att de har de. Inte ens på ställen där de serverar t.ex. paj eller kladdkaka med grädde till kan man vara säker. "Den är slut, vi har bara vaniljsås" har jag hört flera gånger. 
Eller så får man sån där luftig spraygrädde som smälter ner till ingenting så fort den kommer i koppen.
och den är det socker i, spraygrädden alltså…