Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1612 ggr
Dessi101
0

LCHF i Kropp & Hälsa imorgon tisdag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Ville bara säga att det kommer finnas en artikel (intervju) om LCHF i Aftonbladets bilaga Kropp & Hälsa imorgon tisdag. Tror den finns att köpa även på onsdag.

Sov gott! :)

magma
0

Är det du på framsidan till vänster, som heter Desiré?Flört Vad kul, tack för tipset!!

Dessi101
0

#1 magma:

Ja det stämmer, tack! :)

Anna-fd-137kg
0

Vad roligt! Grattis till artikeln, måste köpa tidningen! :D

raphanus
0

Sitter med bilagan här nu. Jättefint reportage!

raphanus
0

Hmmm…ostkaka, säger du? Finns receptet här på KiF?

Jennix
0

Så kul, Dessi! Vi är riktigt stolta över dig här på forumet! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

Förmodligen falsk ostkaka

lizzyz
0

# ja om det inte finns ost med så är den förmodligen falsk =)

Dessi101
0

#5:

Jepp, väldigt god:

Ingredienser:

- 4 st ägg
- 3 dl vispgrädde
- 250 g keso (4% fett)
- bittermandel
- mandelflarn

Instruktioner:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda keson, äggen och grädden i en skål. Riv i bittermandel efter smak (jag brukar använda 1,5 st). Blanda ihop till en jämn smet och häll i en ugnssäker form. Strö över mandelflarn efter smak och tycke. Grädda mitt i ugnen i 20 min eller tills ytan fått en gyllenbrun färg.

Serveras tillsammans med osockrad sylt och/eller en klick vispad grädde.

Receptet i in helhet med bilder finns på min blogg

mikaelj
0

… eller, för en matigare variant, skippa mandel och blanda i bacon & fetaost!

(dock skulle jag hellre kalla det för ugnspannkaka snarare än ostkaka -- fast skillnaden är väl hårfin…)

Margareta
0

Wow Dessi vilken framgång för oss alla!

Numer pensionär i Nynäshamn

storstrut
0

Åh, jag såg tidningen alldeles nyss. Måste gå och köpa den på stört! Jättekul, Dessi!!!

Dessi101
0

Tack ska ni ha! Det var roligt att bli tillfrågad och är väldigt glad över att Aftonbladet uppmärksammar LCHF med hela 8 sidor :)

mikaelj
0

Synd att de skrev Atkins, but hey! Alltid nå't!

Jennix
0

#14  Atkins är iallafall mer liknande än GI. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

Jennix,

Japp! Jämförelsetabellen var just GI mot Atkins.  Nu skall man försöka få de som läste söndagens GT att läsa dagens Aftonbladet!

Margareta
0

Det var en väldigt fin bild och trevlig artikel Dessi.

Den ligger på nätet utan plus-tillägg.

Tjusigt!

Numer pensionär i Nynäshamn

Miyu
0

Vad söt du är!

Frihet07
0
mikaelj
0

Skickade precis ett mail som påpekade några av de grövsta felaktigheterna ihop med en förklaring (från kostdoktorn.se) ihop med en länk till Docs utförligare förklaring.

Skall man kosta på sig att skicka in en insändare, rentav?

Jennix
0

#20  Ju fler insändare desto bättre, tror jag. Tyvärr orkar man inte bry sig efter ett tag… Så om du vill, GÖR DET! Skrattande

mikaelj
0

… och kommenterat artikeln på sidan.

En insändare i tidningen vore på sin plats, om jag visste vad jag skulle skriva. :-)

mikaelj
0

Jag gillar särskilt den här repliken:

- Andra studier, som är gjorda på människor, visar att lightprodukter kan göra att man går ner i vikt men också behålla den låga vikten. Men övervikt beror ju generellt mer på hur mycket du rör dig och vilken livsstil du har, har Peter Bodor, informationschef på Coca-Cola Sverige, sagt till Expressen.

glitterfisk
0

Jättekul att Lchf blir känt av flera. Tror att det då blir lättare att "stå" för sin mat. Jättefin artikel, kloka ord.

Det som gjorde mig allra mest glad (utom att Desiree har lyckats så bra) är att de skrev "byta ut kolhydrater mot proteiner och nyttiga fetter" och sedan exemplifierade med bacon, smör, ost och majonnäs. Alltså med mättade fetter. Det har jag aldrig tidigare sett i ett sådant forum som kvällstidningar. Då brukar alltid nyttiga fetter vara vegetabiliska, avokado, nötter o dyl.

Kul att det fattar att naturliga fetter är nyttiga!Cool

ebet
0

Jag har kommenterat artikel i mail för expressen för jag blev så himla irriterad. Jag tror att journalisten 'går på' socker, så hjärnkapaciteten sjunker för stackaren, så det är nog inte hans fel :)

kaisakavat
0

Dessi101 - kollade länken till din blogg..

Vilken jättefin sida och vilka recept! Har lagt till dig bland favoriterna..Glad

Tack!