Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3423 ggr
denno
0

Program: Räkna ut E% ur innehållsförteckningen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursprungligen ett inlägg i en annan tråd men då det efterfrågades gör jag en egen tråd.

Om någon moderator har förslag på bättre rubrik som gör tråden lättare att hitta eller mer passande grupp för tråden får ni gärna flytta den.

Man ska vara försiktig med att stirra sig blint på gram kolhydrater / 100g födoämne. Det är sällan vikt% och energi% är detsamma. Som extremfall kan väl nämnas t.ex. mellanmjölk innehåller 5 vikt% kolhydrater (5g/100g) men samtidigt 42 E% kolhydrater.

Minmat avslöjar detta om man ser till enstaka livsmedel men har man många saker i listan framgår det inte hur mycket e% kolhydrater varje livsmedel verkligen innehåller.

Har slängt ihop en liten kodsnutt för att snabbt jämföra näringsinnehåll i mat med avseende på vikt% samt energi%:

http://ream.mine.nu/ecalc/index.php

Vilket givetvis är fritt att använda (eller inte använda) samt sprida (inom KIF eller annan godtycklig site om kolhydrater).

denno
0

Kom gärna med förslag på andra funktioner ni skulle tycka var användbara, jag kan nog slänga ihop det mesta.. Glad

Effie
0

Jag gillade det där med "energilös massa"… det blir så tydligt

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

denno
0

#2 fast väldigt inkorrekt.. Einstein skulle nog klösa ögonen ur mig om han såg det :D.

(E=MC^2)

Givetvis menar jag ju massa utan tillgodogörbar energi.. men det blev för långt Skrikandes

Effie
0

#3 ok, du kanske kan byta ut det mot "energilös substans" eller något ditåt. "utfyllnad"?

Jag är inte fysiker, så jag hänger inte upp mig på termerna. Det blir ju rätt i sammanhanget - jag menar att testar man en vedklabbe i uträkningen, så har den en massa energi att bränna upp, men inget vi kommer på idén att räkna ut här.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

denno
0

Var mest som skämt. Men det är väldigt inkorrekt som jag skrivit. Låter det dock stå, alla vet ju vad som menas.

Maia
0

Tack! Det var bra med en egen tråd. Skrattande

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]