OT - du springer även med munnen
Fick ett reklamblad från erkänd större butikskedja (ni som sett detta vet, ni andra kan ju slippa veta vilken). Man försöker kränga dyra skor, pulsklockor mm. Längst bak finns en sida med tips om hur man tränar och ETT KOSTRÅD. Bara ordet får en ju att studsa ur stolen. Läste och tyckte det var rätt intressant. Såhär står det
Du springer även med munnen
Att äta rätt innan du springer gynnar kropp och prestation. Tunga proteiner som kött och ost tar lång tid att smälta. Försök istället hålla dig till lättsmält mat som fullkornsbröd och frukt.
Det är också bra att peta i sig något lätt direkt efter. Kroppen återhämtar sig snabbare och musklerna mår bättre. Blanda gärna mjölk, kakao och banan i en mixer. Näringsfysiologiskt rätt, samt både gott och nyttigt.
[bild på knippe halvgröna bananer]
Det jag tycker är intressant är att man använder ordet lättsmält om fullkornsbröd som annars anses vara "mättande" och "fullt med fibrer" (vilka vi ju vet inte bryts ned alls under matspjälkningen).
Hur är det egentligen med kötts lättsmälthet? Det är "tungt" i någon mening som i att det innehåller mycket vaddetnuär som bara ger vikt (dvs, inte fett eller protein), och man behöver ju tugga kött mer än ost.
Men det säger inte så mycket om hur lång tid det tar för magsyran att bryta ner det och utsöndra det i kroppen. Kasein (ost) är långsamt, hur förhåller sig det till kött? (t.ex. köttfärsbiffar, om det spelar roll vilken konsistens)
Ja, varför fibrer skulle vara något att stoppa i sig innan träning kan man ju undra… de ger väldigt dåligt med energi! (förut har man räknat med noll energi på fibrer, det är nu ändrat till fyra kcal per gram, men det tycker jag låter för högt ändå!)

Kött tar väl ganska lång tid att bryta ned för magen, det är en del av varför man håller sig mätt så länge? Skillnaden är väl att man bryter ner kött till högre grad (eller helt) jämfört med cellullosa som vi inte kan bryta ned alls. Hur mycket man behöver tugga säger inte så mycket om hur svårsmält något är tror jag, beror väl mer på bindningarna mellan molekylerna. Kött är ju uppbyggt av kroppen för att ha en tät struktur, ost är processad och ihoppressad. Men jag kanske är ute och cyklar.
Kanske därför man gör nummer 2 så sällan om man är väldigt strikt i sin diet, och oftare när man äter grönt. Mängden slagg varierar med andelen fibrer i kosten. Lite blir det ju ändå eftersom man rensar ut döda tarmceller också (½kg om dagen läste jag någonstans).