Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1402 ggr
Blow
0

Tips på kall mat?

Jag jobbar just nu på ett sätt som gör att jag inte kan laga varm mat. Dessutom har jag inte tillgång till frys.

För det mesta äter jag frysta hallon (som jag äter ganska direkt efter att jag handlat) med vispgrädde till frukost, skinka och ost under dan. Men det blir ofta för många kolhydrater och egentligen en aning för lite mat.

Jag vet bara inte vad jag ska ersätta det med. Ganska mycket färdiglagat kött innehåller ju både socker och andra tillsatser, som jag försöker undvika.

Bernice
0

Kalla kokta ägg, tonfisksallad, ost med korv eller korv med ost,

keso med tomat, rostbiff, Margaretas levermousse,(den var suverän) äggmjölk för den som gillar det.

Kommer inte på mer just nu, men smör till det mesta går ju.

Blow
0

Tack. Kokta ägg och rostbiff ska jag varva med. Rostbiff köper man på samma sätt som skinka eller vad, i plastförpackning? Jag hade fått för mig att korv innehåller stärkelse.

Zepp
0

När jag missat lunchen blir det ofta en halv grillad kyckling med Coleslaw! Grillade revben har slunkit ner några gånger med.. antgligen Glutamat i kryddorna men det sker inte så ofta så..!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Blow
0

Ja, det är just det som jag tycker är problemet med färdiglagat kött, att det så ofta innehåller socker och andra tillsatser, typ glutamat, som jag försöker undvika.

MimLan
0

Kalla färsbiffar med majonnäs. Eller skivat rökt sidfläsk. Ungersk guylaer med ostbitar. Kalla ägg- och baconmuffins.

Zepp
0

Skaldemans Fakirbiffar med smör och ost..! Tungan ute

Blow
0

Okej, jag är inte så van vid kött men kan man alltså förvara biffar och baconmuffins i vanligt kylskåp? Hur länge håller de sig utan frys?

Zepp
0

Det handlat till stora delar om hur du behandlar maten.. hygien är A och O, ju mindre bakterier ju längre håller det sig!

Kyl ner maten snabbt kontaminera inte maten genom att ta i den eller att lägga den på något icke rent ställe!!

Kyler du ner maten i en ren förpackning direkt håller den sig några dar i kylen!

MimLan
0

#7 De skulle klara sig utmärkt även om du förvarade dem i rumstemperatur över dagen när du tagit med dig det till jobbet. Det gör jag med mat som jag inte vill ha kylskåpskallt när jag skall äta det.

parsley
0

Blanda stekt bacon med cremefraiche till en röra.

Bitar av vanlig ost i en burk eller en påse är ett alternativ till babybelostar.

Blanda kokosfett i kaffe eller te.

Kokt kallt kött,  t ex nöt- eller skinkstek, med majonäs eller bacon- och cremefraicheröra.

"Smörgås" av stekt ägg med t ex majonäs som pålägg och ett litet dekorativt salladsblad.

Smörgåsar av 5-minuters nötbröd eller linfröbröd (recept finns på KiF) med smör och pålägg.

Ta bitar av smör och rulla en ostskiva runt dessa.

Anders-S
0

Vitkål är billigt nu!  Gör cole-slaw genom att riva vitkål, fungerar med en osthyvel om man inte har tillgång till kök (akta tummen!), blanda med gräddyoghurt (10%) => färdigt!  Håller garanterat en hel dag i rumstemperatur om man har tättslutande lock.

hjortfot
0

mozzarella och salami brukar jag ta till när jag är på väg..

Blow
0

Tack så jättemycket för alla tips. Mozzarella och salami (ost och skinka) är sånt som jag äter nu.

Jag var kanske lite otydlig, men jag bor och jobbar på samma ställe så därför kan jag inte ta med mig fryst mat annat än direkt från affären.

Jag blir lite osäker på alla tips om turkisk yougurt, creme fraiche och vitkål: Innehåller det färre kolhydrater än grädde och ost?

mikaelj
0

Blow,

http://www.recepthjalpen.se är lätt att hitta i, annars har du Livsmedelsverkets databas som är bra.

(grädde innehåller ~3%, hårdost 1-2%, turkisk yoghurt ~4%)

Johannika
0

Makrill i tomatsås. Jag har ett lager på jobbet och sen tar jag antingen med mig kokta ägg och majo, eller en fryst baconmuffins som brukar vara tinad lagom till lunch! Perfekt och tar litet plats och behöver ingen kyl.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Blow
0

Var köper ni ert kalla kött utan socker och glutamat i? Jag har hittat en enda skinka som jag typ äter varenda dag. Den är dessutom rökt, så den kanske ändå innehåller socker trots att det inte står på förpackningen? Jag har t.o.m. svårt att hitta bacon utan socker i.

MimLan
0

#16 Låter skumt. Scans vanliga Piggham bacon som jag sett precis överallt har inget socker. Tulip har inte heller.