Mat vid illamående
Har varit magsjuk några dagar och är inte helt återställd ännu.
Jag försöker börja äta men tanke på fet mat får magen att vända sig… Jag har fått ner flatbröd med tjockt med bregott, ost och keso. Jag dricker också te med kokosfett, det funkar, men tanken på ägg mm…BLÄ…
Har nån nått tips som funkar? Är bara uppe i ca 500 kcal idag. Det tar väl tid för sjukan att gå ur kroppen men jag vill ju inte svälta…
Tänkte precis, att hade detta varit för några månader sedan hade jag varit skitglad!!! Jag äter ju inget och vill ite heller!! Nu vill jag inget hellre än att äta… Konstigt…

Lyssna på kroppen! (tycker jag). När man är sjuk vill kroppen använda energin till att bli frisk - även djur tappar matlusten vid sådana tillfällen.
Ja, tack. Det var kanske det jag behövde höra… Jag får ge det lite tid…
Magen är jättekänslig efter en magsjuka, de goda tarmbakterierna är utslagna. Mitt tips är att inte äta mer än magen tål, strunt i att det blir lite! Magen behöver må bra innan den vill ha en massa mat. Köp någon sorts fil med bra bakteriekultur. Förut drack jag alltid pro viva efter magsjuka för att hjälpa magen återställa sig, det funkade bra. Däremto skulle jag inte ta det nu pga att det innehåller en massa socker. Men någon fil med liknande bakterier finns säkert!
Krya på dig!

När jag var liten så skickade min mamma alltid med mig kokt kyckling och ris till skolan när jag hade varit magsjuk…om du kuttar riset så låter kokta kycklingklubbor ganska så gott

Min favorit när jag är dålig i magen, och börjar bli så pass att jag kan äta lite, är att värma en burk kokosmjölk, och smälta i två rutor mörk choklad (jag brukar ta 86%-ig)…
Jag upplever att det lugnar magen, samt att jag får lite näring i mig… men jag vet inte om det fungerar för alla…
Av en väninna fick jag tips om att kanel kan hjälpa vid illamående…det enda jag har testat är rött te med kanel, och en skvätt vispgrädde i… och det har åtminstone hjälpt mig vid lättare illamående…
"still lost in space and time"
Ja, konstigt nog är det bara torra kolhydrater som lockar typ knäckemacka eller en tallrik pasta med grönsaker…
Ska nog äta sånt som jag tror jag kan klara av så repar sig nog magen snabbare. Ingen vits att försöka äta mat som bevisligen inte funkar nu…
Tack för er hjälp!!

Ingefära och gurka har använts väldigt länge mot illamående.
Ingefärste är JÄTTEGOTT, och det har jag gett flertalet vänner med känsliga magar (både gravida, post-ETC och vinterkräksjukiga).
Ingen har reagerat ILLA på det iallafall.
Tag en stadig bit ingefära, ungefär lika stor som din tumme. Skala den och skiva den i 3mm tjocka skivor (ej så jätteviktigt men trevligt).
Tillsätt kokande vatten. Låt stå i 5 minuter, och ha på valfri sötning och mjölksort.