Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 4300 ggr
RaggSockan
0

Är så dålig med fett

Jag har alltid varit en sån som tar lite smör på brödet. Har ju hört att fett inte varit bra och sånt med det är inte därför som jag har lite fett. Det är för att det smakar så illa.

Och om jag tar en ostskiva och brer på lite smör så får jag ju kväljningar bara för att det är för mycket smöt på. Hur ska få i mig mera fett?

Jennix
0

Tja, vad gillar du själv? Testa dig fram! Gillar du att ha smält smör på maten? Eller gillar du fett kött, fläsk osv? Olivolja? Kokosfett?

Jag tycker att det är viktigtast i början att äta mycket fett, sen funkar allt oftast som det ska med normalt med fett. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

RaggSockan
0

Tycker egetnligten inte om fett överhuvudtaget. Gillar liksom inte smaken. Grädde gillar jag i och för sig. Har börjat med grädde i teet istället för mjölk.

Jennix
0

Hur länge har du hållt på med LCHF?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

RaggSockan
0

Sen första juli i år

Har fuskat lite då min man inte tycker att det är så bra bara för att han vill ha sina pommes och så vidare.

Jennix
0

#4  Kan han inte äta dina pommes också då?

Jag tror så här, att ju mer man fuskar i början desto svårare blir det för kroppen att ställa in sig på fettdrift. Du har knappt hållt på i 9 dar alltså…

Det kan också vara så att din motvilja för fett kommer sig av att kroppen inte ställt om sig än. Jag har ofta upplevt en äckelkänsla mot fett när jag äter mycket kolhydrater.

För mig funkar det inte med kolhydrater och fett, då säger kroppen BLÄ.

Så, du kanske upplever att du kan äta mer fett när du tagit bort "fusket" och pommes frites. Skrattande

RaggSockan
0

Fusket beror lite på att jag inte vet riktigt vad jag skall ersätta dom med. Har prövat med blomkål med det smakar blä. Grönskare har jag knappt ätit sen jag var en pyttebebis.

Älskar bearnisesås men den innehåller  ju så mycket E-nummer, stärkelser och en massa kolhydrater så jag törs inte äta. Läste lite på Annika Dahlbergs blogg att sånt inte var bra för våra magar.

Jennix
0

#6  Du behöver inte ersätta med något. Gillar du inte grönt så måste du inte äta det heller… Ät bara kött isåfall.

Bearnaise vet jag inget om, har ingen koll på vilken sort som är utan "skräp". Nån annan kanske vet?

Men framför allt, fokusera på att få bort de stora kolhydratsbovarna: socker, frukt, potatis, ris, pasta, bröd osv. Prova att lägg till fett så du blir nöjd, testa dig fram. Glad

RaggSockan
0

Okej. phew… Blev lite orolig för att man måst äta grönsaker. Äter rinva morötter med vitkål till lunchen iaf.

Hittade en b-sås med 4,5 gram kolhydrater i.

Jennix
0

Jag skulle nog skippa morötterna också, ett tag iallafall… Du kan ju se vad som funkar för dig - men det kan tyvärr vara så att morötter har för mycket kollisar i sig. De flesta brukar inte äta morötter, men det finns några som klarar det.

Du får prova dig fram! :)

Enioreh
0

#8 Lohmanders bearnaisesås har 2.4 g k/100 g. 2 E-ämnen dock men ingen glutamat. Annars går det ju att göra egen :-)

MimLan
0

#8 Rydbergs Gourmet bearnaise har 0,3 gram kh/100 gram.

Gör cole slaw till köttet istället för att bara äta vitkålen som den är.

RaggSockan
0

Hur och vad innehåller cole slaw?

Det där med morötter visste jag inte. Har noll koll på vad mat innehåller för jag har bara ätit och inte brytt mig. KOmmer inte ihåg nåt från hemkunskapen i högstadiet.

Dicken
0

Varför denna E-nummerpanik? Det ju inte så att alla e-nummer är gifter. Det kan ju i och för sig gömma sig riktiga styggingar bakom e-numren (som E951 - Aspartam - huuu!) men i många fall är det inte så märkvärdigt.

I Lohmanders Bea finns:

E322 - Lecitin är ett fettämne som finns i alla celler. Det används som emulgeringsmedel i många produkter… Utvinns till största delen från soja men finns även rikligt i ägg. Är en av beståndsdelarna i galla.

E160a - Betakaroten är en antioxidant som är ett förstadium till A-vitamin. Betakaroten finns i vegetabilier, som till exempel morötter.

(uppgifter från Wikipedia)

Men det är ju naturligtvis alltid bäst att få i sig ämnen från naturliga källor…

RaggSockan
0

Jag trodde att man skulle unvika dom med. Att man skulle äta "ren mat". Det var den uppfattningen jag fick från Annikas blogg

Dicken
0

Ja, jag menade inte att man skall försöka äta dom. Man behöver bara inte vara automatiskt rädd för allting med ett e-nummer…

RaggSockan
0

Aha. Då blev det genast mycket lättare att äta.

Dicken
0

Förlåt! Jag "våldtog" visst din tråd. Skall vara mer försiktig.

RaggSockan
0

Märkte inte att det var något fel i dina inlägg.

Dicken
0

Du började med att be om hjälp med att äta mer fett - så kommer jag och vimsar till det med e-nummer…

Wildrat
0

Ju mer fett man äter desto bättre tycker man om det. Börja med att äta sånt där fettet inte märks, köttfärs är väldigt bra på det. Välj så fet köttfärs du kan hitta och gör biffar, köttbullar eller köttfärslimpor. Ha inte i nåt ströbröd utan ägg (bara äggula blir fetare) och grädde eller smör för att få dem saftiga. Gör sås till på grädde, lite smör och creme fraishe. Med en sån måltid har du fått i dig allt fett du behöver utan att det smakar fett.

Till ostrullar kan du använda kylskåpskall Bregott, kanske till och med bregott mellan. Då känner du ingen smörsmak. Det behövs inga enorma mängder fett heller även om det låter så. Registrera det du äter i MinMat så lär du dig hur du ska äta…

RaggSockan
0

Tackar. Jag ska testa nästa gång.

LottaO
0

Här är en länk till en beanäs som jag slängde ihop för ett tag sedan. http://www.kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=6f016832-df57-4298-b1af-64387de213bc Den är ju inte äkta, men gott var det.

Recept på egen, riktig finns säkert hur mycket som helst om man söker på nätet.

Cole Slaw eller pizza-sallad gör jag av vitkålen. Strimla ganska fint. Salta MYCKET! Låt ligga i en halvtimme eller så (gärna mer, men det brukar bli ok). Skölj av i ett durkslag. Saltet gör att kålen mjuknar lite och blir godare.

Till cole slaw brukar jag ha creme fraiche, majonnäs, en gnutta senap (dijon) salt och peppar.

Till Pizzasallad blandar jag olja (oliv eller raps) och vinäger, salt peppar och oregano. Lite senap om jag känner för det.

Lycka till!
/LO

Dansa kan man alltid göra!

flikkan77
0

Kapar tråden lite och slänger in en fråga.

Hur vet man hur mycket fett man ska äta?

Jag försöker ta bort mjölkprodukterna ur min kost men eftersom jag är vegetarian så blir det lite knöligt med fettet nu. Har tänkt på kokosfett har bara inte köpt det än… Oskyldig

"You just have to belive…"

mikaelj
0

Så det räcker!

Är maten torr, ha på majonnäs eller annat fett. Det är vad jag går efter.

flikkan77
0

Hur vet man om det räcker då?

Det löser sig säkert men jag är lite nybörjarnervös. Idag tänker jag inte räkna på maten, fick muffins av granntanten och var ju tvungen att smaka när vi fikade. Så nu skuttade väl kolhydraterna all världens väg ändå.

mikaelj
0

När du är mätt.

Grunda tallriken med en proteinkälla lika stor som din handflata, fyll på med fett.

MimLan
0

#25 Nä du. Du var inte alls tvungen att smaka. Du valde att äta en muffin. That's it. Gör upp med dig själv om vilka val du gör och varför så att du är snäll mot dig själv åtminstone mentalt.

flikkan77
0

#26 Blir ju mätt av bara proteinet då… Får inte till det här riktigt än. Får klura och funderar lite på det.

flikkan77
0

#27 Jo lite tvungen var jag. Annars hade jag stått här med en halvt gråtande, lätt förståndshandikappade granne resten av kvällen för att försöka få henne förstå varför jag inte vill äta hennes muffins som hon bakat till mig under hela förmiddagen. Okej det var ett val… men jag hade hellre låtit bli om jag haft hjärta till det.

mikaelj
0

Nä, för det finns nästan inga proteinkällor som är fettfria.  Vanligtvis brukar de innehålla lika mycket fett som protein.

Alltså, ät precis som du gjorde innan, men byt ut pasta/ris/potatis/etc mot fett. Det är inte värre än så.

flikkan77
0

All pasta osv är redan borta, inga problem alls.

Men nu är min största proteinkälla ägg eftersom allt annat innehåller ganska mycket kolhydrater. Egentligen så har jag plockat bort allt jag åt innan. Så jag måste liksom börja om från början med mat.

Så om jag inte mosar äggen så får det plats tre i min hand och då blir jag proppmätt! Fast två med lite majonnäs går förstås bra, så får jag i mig lite fett med.

mikaelj
0

Återigen, de flesta proteinkällor innehåller redan fett. Ditt exempel, ägg, innehåller ungefär 10g vardera av fett och protein per 100g.

Om det räcker för dig så behöver du ju inte äta mer. Två ägg plus majonnäs kan eventuellt vara en idé, eftersom man bör (?) äta mer fett än protein.

[Pennylane1]
0

märkligt! Jag har alltid avsytt kokosfett, inte kunnat med radiokaka eller ischoklad… men nu! Jag köpte ett vanligt paket kokosfett, efter att ha läst härinne att det _troligen_ inte är något större fel på det, har inte hittat det där andra bättre kokosfettet i någon hälsokostbutik häromkring och inte kommit mig för med att beställa på nätet hellet.

Nå nu upptäcker jag att jag är GALEN i kokosfett! Kan skära bitar och äta som godis! Kan det vara någon brist? Men jag äter tillräckligt med fett ändå. Fast jag drar ner på grädden nu när jag börjar svulla kokosfett…

Kanske något att testa kära trådskapare! Flört