Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4760 ggr
mikaelj
0

Steksmör och -flott härsknar..

… på hur lång tid, mätt i timmar, när det står framme i rumstemperatur? Dumt att kasta överblivet fett från stekpannan som jag inte får i mig.

Vidare, blir gjutjärnsapnnor rostiga när man låter fettet vara kvar?

fj-100
0

Gjutjärnspannor rostar av vatten. Men dom brukar bli fina om man gnider in dom med olja så jag tror inte att dom kan rosta av fett.

andreas0
0

Nej, dom blir inte rostiga av fett. Faktum är att gjutjärnspannor bör ha en väldigt tunn fettbeläggning som man bör se till att under hålla med kanske 2 års mellanrum, dels för att skydda dom mot rost osv. och dels för att maten inte ska bränna fast i dom. Sedan ska man aldrig diska gjutjärnspannor i diskmaskin eller med diskmedel, om ytan är underhållen på riktigt sätt så lossar all mat lätt så det räcker med att torka ut den, eventuellt skölja med lite varmt vatten. Fastnar något så behöver beläggningen underhållas.

Se dom här två länkarna:

How do I season my new cast iron utensil?

How do I re-season my cast iron utensil?

Jag känner inte till någon svensk sida som beskriver processen bra. Tänk på att temperaturer är i fahrenheit, inte celsius.

Fettet dom rekommenderar är en speciell blandning som inte finns att köpa i sverige, jag vet inte riktigt vilket fett man ska ha som ersättare. Rapsolja kanske går bra? Eller rent av baconfett? Jag vet inte.

mikaelj
0

Såvida inte det man stekt har haft vätska i sig (vilket allt har) och det lagt sig i ett lager direkt på stekpannan, under fettet. Ungefär den tanken jag hade.

Härskenheten då?

andreas0
0

#3, Om man underhåller stekpannan på sättet jag pratar om så finns det ingen chans att det kommer vatten under fettet, fettet hamnar liksom "i järnet", lite svårt att beskriva.

Ingen aning vad gäller härskenheten i rumstemperatur.

Sagajo
0

Jag tror någon här rekommenderade att smörja in gjutjärnspannan i kokosfett. Gjorde tydligen susen.

anki1
0

Jag tror att mina gjutjärnspannor är helt impregnerade i fett, utifrån och in. jag diska bara om jag stekt fisk i den eller om jag gjort sås (under den gamla mjölredningstiden).

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

fj-100
0

Jag gav bort mina gjutjärnspnnor när jag bytte till teflon för att det var fettsnålare .

Är det inte jättedyrt att köpa nya? Någon som kan tipsa om bra inköpsställe? Eller bra märke?

andreas0
0

#7, Så extremt dyra är dom väl inte. Men köp inte för billig. Det bästa att kolla efter är tyngden på pannan, ju tyngre desto bättre kvalitet.

Köper du en ordentlig gjutjärnspanna och sköter den ordentligt så håller den under hela din livstid utan problem. Och ger du den till dina barn och barnbarn sedan så håller den deras livstid ut också.

Det är att jämföra med en telfonpanna där hela teflonbeläggningen i stort sett är bortsliten efter 5-7 år, även med dom riktigt dyra modellerna, och då är det bara att kasta och köpa en ny. På dom billiga går det utslitningen ännu snabbare. Eftersom man inte märker bortslitningen av teflonet då den sker så gradvist så är det säkert många som fortfarande använder stekpannor där telfonet är borta och går runt och undrar varför maten fastnar så lätt.

Gjutjärn är överlägset när det gäller matlagning, på grund av att den klarar av att ta upp värme så bra och sedan avge det till maten väldigt jämt och effektivt.

Sedan har  man mycket mer frihet med en gjutjärnspanna. Man kan t.ex. använda metallstekspadar osv. som skulle slita bort teflonet i en teflonpanna. Och man kan sätta in den i ugnen, vilket är en interessant matlagningsteknik. Eller varför inte ha den på grillen? Sådant skulle en teflonpanna bli helt förstörd av.

(om man vill göra dom två sista så se till att köpa en panna där man kan ta bort handtaget, för ofta är handtaget i gummi eller något annat som inte klarar värme så bra)

mikaelj
0

Pannan i fråga var den minsta Skeppshult från Clas Ohlson. Mig veterligen är de också de bästa, har för mig att de dessutom har livslängds garanti.

Men, till skillnad från min stora Skeppshultsgjutjärnsstekpanna, som också den var infettad från fabrik enl. pappret som följde med, så var den kanske inte lika infettad, och saker fastnar.

Ska prova med kokosfett.

fj-100
0

#8# och #9# Tack för tipsen.

Har slitit ut flera teflonpannor så det låter ju mer ekonomiskt att köpa gjutjärn.

Jag frågade en kompis som är kock och han sa att man ska smörja in pannan (stekpannan, alltså) med raps eller olivolja och sedan ställa den i ugnen en halvtimme på 150 grader så suger den åt sig fettet bättre.

andreas0
0

#9, Infettningen från fabrik är ofta dåligt gjord, ovavsett märke. Bättre att göra det själv så man ser till att det blir ordentligt gjort.

Dicken
0

Jag tror inte riktigt på att det är bara själva fettet som gör en gammal inkörd gjutjärnspanna så bra. Jag har försökt "köra in" ett par gjutjärnspannor med hjälp av fett och värme, men det bränner lik förb…at fast i dom ändå. Tar flera år att få dom rätt ok.

För en del år sedan slaktade jag en gammal gjutjärnspanna som var så där slät och fin i botten som mammas stekpanna är (det bränner sällan fast för henne). Jag hackade och skrapade mig ner i bottenbeläggningen och vad jag kunde se så var det gamla hårda sotavlagringar som gjorde att botten på pannan funkade bra…

Sedan dess har vi lite "krig" här hemma - jag bränner gärna pannan, sköljer och torkar försiktigt (inget diskmedel!). Och frugan tycker jag slarvar med rengöringen. Men stekpannan blir bättre och bättre!

fj-100
0

Kanske ska köpa en begagnad om det tar flera år att få den i skick…Glad.

Margareta
0

När jag bodde hos en kompis i Portugal på 70-80-talet hade de alltid stekpannan med stekflott i ugnen när den inte användes. Det var aldrig tal om att det skulle härskna och jag märkte aldrig att det smakade konstigt. De hettade upp fettet och slängde i ägg till frukost tex.

Numer pensionär i Nynäshamn

MimLan
0

#14 Minns att min farmor gjorde så också. Hon var old school bonnmora.

mikaelj
0

#14: Utmärkt, precis vad jag letade efter!

lizaohman
0

Ja, jag håller med - gjutjärn ska det vara! Och jag som strax innan jag fick upp ögonen för LCHF köpte ny spis med glashäll, som ju omöjliggör användningen av mina gamla gjutjärnspannor och grytor! I stället sitter jag med dyra teflonliknande skitsaker som inte tål allt fett jag stoppar i dem. Ha! Och jag som var så stolt över min nya vackra spis…

pitch
0

#17 Varför skulle du inte kunna använda dina gjutjärnspannor på glashäll? Jag har inga problem med det.

mikaelj
0

Ja, induktion är ett åbäke. Men, finns det inte plattor du kan ha under som fixar till det? Eller kanske magnetisera dina pannor? :-)

MimLan
0

#19 Gjutjärn går suveränt bra ihop med induktion.

Lisabet
0

Jag har haft glashäll (inte induktion) i mååånga år, och aldrig haft problem med min gamla gjutjärnspanna. Det går bra att steka köttbullar också, och dra pannan fram och tillbaka så köttbullarna rullar.

lizaohman
0

Va i…. KAN jag ha gjutjärn på glashäll??? (Ej induktionshäll). Det var det bästa jag hört på mången god dag, yippeah!!! Tack för det!Cool

mikaelj
0

lizaohman,

varför skulle du /inte/ kunna ha det? att glaset skulle gå sönder av tyngden?  jag skulle gissa att värmen skulle ta kål på värmen långt innan tyngden gör det. :-)

hursom, grattis! gjutjärnspannor värms upp jättesnabbt och håller värmen bra, så det är verkligen en perfekt kombination.

MegN
0

Om jag får föra tillbaka ämnet till det där med härsknande fett så ställde jag fram ett smörpaket på bänken för att kolla "beteendet" på lång sikt. Fick "hålla tillbaka" så att jag inte gjorde slut på smöret, och använde alltså främst det smör som stod i kylen istället.

De två veckor som smöret stod framme märktes ingen skillnad i smak, bara att konsistensen förstås var mjuk. Men sen kom min man hem från utlandet (han jobbar utomlands, några veckor i stöten) och hivade raskt smöret i sopen! Jo, för "det hade stått framme ända sen i går!!!" (jag brydde mig inte om att nämna HUR länge det hade stått framme, och varför…). Jag är rätt säker på att det hade kunnat hålla sig längre ändå, men jag bryr mig nog inte om att göra några flera såna tester. Dessutom brukar sällan mina smörpaket överleva 2-veckors ålder…!

Lillulla
0

Jag tror också att fett håller sig länge i rumstemperatur. Däremot litar jag inte på små partiklar av mat som man stekt i fettet! Så om jag vill spara fett som blev kvar efter stekning, skrapar jag ur det och förvarar i kylen. För det mesta äter jag upp det innan det hinner så långt!

Wildrat
0

#24 Jag har mitt smör står framme och det tar slut på ett par veckor men håller sig fint hela tiden. Ytan mörknar men det blir ingen förändring på kvaliteten.

I somras när det var jättevarmt var det dock inte lika bra att ha det framme.