Dessa svenska äpplen !!
Jag måste få råd o hjälp !
nu börjar äppelsäsongen (jag har tidigare jobbat med äpplen o det är det klart ett gott godis !)jag kan äta hur mycket som .. jag har hållt mig borta från äpplen o det mesta i frukt väg eftersom jag vill inte "falla dit "
men jag vill gärna äta äpple.. i min tidiagare matlagning har jag stoppat i äpple i det mesta allt från sallader o grytor o nu känner jag mig kluven .. hur mycket äpple är ok?
ett halvt äpple i en kött sås hur räknar jag det ? det är enligt minmat dubbelt så mycket som lök, om jag har bara mindre kan det väl vara ok eller ?
det är en klart kort säsong för mig det är ju bara 2 månader typ efterom jag inte äter mjöliga äpplen.
jag vill gärna torka dom o hur räknar man då ? jag vet att det blir mer konsentrerat men jag kommer inte ha nått på äpplena .. jag bara torkardom ?
hur ska jag göra o tänka ?
tacksam för svar !
Du själv är den ende som kan tala om ifall äpplena triggar dig till fler avsteg. Och tyvärr så kan du ju bara testa och se hur utfallet blir. Det finns ingen som kräver att du skall ha ett maximalt antal kolhydrater i maten, du väljer själv efter hur du mår. Vill du äta äpplen så gör det, och håll tummarna för att det inte spelar någon större roll för dig.
Väg äpplet som du skall torka och slå ut de siffrorna på det torkade resultatet.
Jag förstår inte riktigt vad du menar när du undrar hur du räknar ett halvt äpple i en kött sås? Det är ju bara att väga det där halva äpplet och skriva in det i minmat?

Jag håller med, du får väl väga och räkna om äpplet ryms inom din "kolhydratbudget" eller inte, och sen dessutom se om det orsakar sötsug eller om du klarar av det.
Jag kan ju förstå att de är svåra att motstå, själv är jag väldigt allergisk mot äpplen men brukar ändå njuta av doften när jag passerar fruktavdelningen (med betoning på "passerar"!) så här års.
Förut gjorde jag mer än gärna äppelpaj, eller hade äppelbitar i min kycklingcurry. Nu kompenserar jag med att köpa ett par fina äpplen till min pojkvän ibland, han är en riktig äppelmumsare! (Dessutom kan det fungera som substitut när han egentligen vill ha chips, då föredrar jag om han äter ett äpple…)
Tog ett snövitäpple från trädgården och åt när jag var ute och plockade till mammas äppelpaj, hon skulle ha fest. Ville prova ett, det var supergott men det har inte blivit fler för det. Har man disciplin behöver man itne oroa sig. Men känner du att du antagligen skulle tappa kontollen om du tar ett och annat ibland så stå hellre över. Äpplen är gott, men det är inte värt oro och ångest.

#3 Jag tror inte det handlar om disciplin utan om att olika människor reagerar på olika sätt. Är man eller har varit sockerberoende kan ett äpple mycket väl starta ett helt vanvettigt sug som det krävs mer än lite disciplin för att stå emot. Det är lite som att säga till en alkoholist att det går väl bra att bara ta en snaps, bara man har lite disciplin.
Ja detta med avsteg känner jag är inga problem jag har märkt att jag har en hel del självdiciplin o jag har inte fallit dit på det sättet .. ja jag har låtit mig äta det med måtta .. jag kommer njuta av äpplena med lite koll .. så jag kommer äta dom i mindre mängd .. o försöka jämna ut det med mindre kollisar …
Jag tror att om jag medvetet byter ut o tar bort lite kommer det gå bra .Ang söt suget är jag inte alls bekymrda jag gillar ju dom sura ju surare ju godare ¨*s så gärna lite gröna ..eftersom jag kunde plocka dom från gården vet jag att det är bara 2-3 veckor jag kommer ha dom så syrliga *ler
Tack snälla ni för era råd … o jag blir klokare av era råd det är kanon att man kan få så bra feedback tack !
Måste berätta !!!
Jag har tagit mig friheten att ta 1-2 äpplen om dagen nu när det är säsong ..bara jag kan hålla mig borta från annat det har funkat fint jag har igår bara ätit resterna av sonens äpple idag kommer jag troligen äta men då strax innan lunch eftersom jag blir hungrig av dom …
Det är lite den där aptitfunktionen vi försöker slippa här. :-)
Därför man har havrekex i arméns matkit! Är man inte hungrig innan, så blir man det med lite socker.

En strategi kan vara att tillåta sig att äta efter naturens perioder.
Jag anser att det för dom flesta är ok kanske tom nyttigt att släppa på kolhydratkranen lite någon gång per år vad gäller frukt och bär så länge som det blir en begränsad tidsperiod, kanske under några veckor.
Visserligen resulterar det ofta i nåt kilos ökning av vikten men det verkar för mig som om fettförbränningen blir extra effektiv under en period när jag sen återgår till min normalkost.
Dt kan alltså tom vara ett sätt att "sparka igång" en fettförbränning som hamnat på en platå.
Jag tror att det är mer i harmoni med hur vi är gjorda att hantera kolhydrater, att äta rejält när godsakerna är redo att skördas under en kort intensiv period än att hela året runt äta frukt och bär dagligen..
Vad man får vara beredd på är ju att man kan trigga igång sitt sötsug och få lite omställningsproblem igen när man går tillbaka till sin normalkost..
#7 sant att det är en triggare som jag är väl medveten om det gör det lättare att då planera in det o låta det vara så …
jag måste säga att detta med sug har ändrats se'n jag börja med denna maten o en klick smör är klart det bästa när man blir sugenpå nått !!
# 8 Det är klart kort period för mig ! jag är ju kräsen så detta är typ 1-2 veckor se'n är äpplena för söta o börjar mjukna o då är dom inte intressanta så jag håller tummarna att det inte gör för mycket i min hjärna *ler
#4 dock är alkohol ett gift. jag tror det är disciplin som gäller, precis som alla "light-beroenden", dvs de som inte styrs av substans.

Jag gjorde stekta äpplen i ugnen igår med kokos, kanel och smör. Mätte inte blodtrycket igår men hade rejält högt nu på morgonen och hostade blod! Det är för att hålla nere blodtrycket jag äter lågkolhydrat. Det fungerar vanligtvis jättebra men det blir toppar om jag får i mig för mycket kolhydrater. Äpplena var goda men att kunna andas utan att hosta blod är trevligt också.
#11 Det låter inte alls kul
Jag kan inte ens tänka mig hur det kan vara !
Jag äter eftersom jag vill ha hälsovinningar så jag har inte åkommor så på det sättet … just nu är mina äpplen slut o se'n jag bestämde att jag skulle få äta 2 äpplen om dagen har jag inte fått i mig så många ..mycket för att det är ok troligen .. det är skumt hur man funkar !