Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3659 ggr
solsara84
0

Kalorier? Fördelning? Pojkvän?

Okej, nu har jag försökt med det här i två veckor. Tredje dagen mådde jag inget vidare, men sen dess har jag mått så bra att jag är alldeles fundersam. Detta trots att jag fuskade hyfsat redan första helgen. (iofs var det strax före ägglossning och har förstått att det funkar bäst att fuska då, så.. :))

Min pojkvän är intresserad, men mycket skeptisk. Så trots att jag avskyr allt vad räkna/mäta/väga är när det gäller mat, så lovade jag att prova MinMat för att se att jag inte fick i mig för mycket kalorier. Han är väl rädd att jag ska bli tjock av all grädde och smör. :) (Jag vill alltså inte gå ner i vikt, men absolut inte upp, bara må bättre..)

Well, jag drog till på en höft med vad jag tror jag fått i mig idag, och hamnade på runt 2800 kcal. *hmm* Det kan jag ju knappast visa honom? :D Fördelningen var 4% kolhydrater, 14% protein och 84 % fett. Då har jag ändå försökt tänka på att få i mig proteiner med ägg och keso till frukost, fläskkarré till lunch och korv och bacon till middag. Det skulle kanske sett bättre ut om jag inte hade ätit så mycket fett?

Men, det här är vad jag behöver just nu för att bli mätt. Jag äter säkert tre gånger så mycket proteiner nu som tidigare, så jag vet inte hur jag skulle kunna öka det. Gillar egentligen inte kött, och det här var första gången jag fick i mig bacon på flera år.

Jag vet, har läst på, så vet att ni kommer säga, "fortsätt äta tills du är mätt!" Och "gärna några kotletter till!" :) Men vad gör jag med pojkvännen då? :D

dufva
0

Vad kul att du har fått en bra start och mår så bra..

Du behöver nog inte fundera så mycket över vare sig kalorier eller fördelning bara du varierar dig lite med proteinkällorna.

Håller man bara kolhydraterna lågt så blir det automatiskt ganska rätt..

Bra att du äter så du känner dig mätt..

Efter hand när kroppen märker att den får alla byggstenar den behöver så kommer mättnaden tidigare och då brukar portionerna minska automatiskt..

Förhoppningsvis blir pojkvännen mindre skeptisk när han märker hur bra du kommer att må..Glad

mikaelj
0

Vad har din pojkvän med dina matvanor överhuvudtaget att göra?

Aniara4
0

Jag åt runt 3000 kcal/dag i början, men med tiden blev jag mindre hungrig av mig själv. Hade också en mycket skeptisk pojkvän, men han hade den goda smaken att hålla sina tvivel för sig själv tills han såg sig tvungen att erkänna att det faktiskt verkade funka.

Så länge du inte tvingar honom att äta fett så ska väl inte han tvinga dig att äta kolhydrater?!

STOLT
0

Din pojkvän borde oroa sig för sin förlegade syn på kost-och sin egen betydelse…

magma
0

Äh, vaddå göra med honom? Du mår bra av LCHF- och det borde han väl vara fullkomligt nöjd med som facit!

andreas0
0

#0, 2800 kalorier är inte för mycket, du lär inte gå upp i vikt för det. Oroa dig inte om det. Själv ligger jag så högt som 3500 vissa dagar och jag går ner i vikt (fast rätt långsamt). Nu är jag visserligen man så jag har högre energibehov, men å andra sidan är jag inte särskilt aktiv.

För övrigt så har kalorierna ingen större betydelse för dom flesta på LCHF kost, har man ett överskott av energi så ökar förbränningen helt enkelt, kroppen har mycket svårt att lagra fett om man inte äter kolhydrater eftersom kroppen behöver insulin för att lagra fett, och äter man väldigt lite kolhydrater så utsöndras väldigt lite insulin i kroppen. Och är du hungrig tills du äter 2800 kalorier så betyder det att din kropp har användning för så mycket.

Däremot kan det hända att du går upp lite för att du får ökade muskler, men det är ju en helt annan sak, och inget negativt. Om du vill kunna se skillnaden så använd måttband istället för eller som komplement till vågen.

14 E% protein och 84 E% fett låter dock som lite väl lite protein faktiskt. Om jag hade varit du så hade jag försökt minska fettet till under 80 E% och försökt få upp proteinet till över 20 E%. Fast det kan ju vara en tillfälighet att de blev så just den dagen.

Din pojkvän är nog bara avundsjuk på att du får äta massa god mat. Flört

solsara84
0

Tack alla för svar, känns bra få lite pepp sådär. :) Pojkvännen har mycket med det att göra, eftersom han tänker tillbringa resten av livet tillsammans med mig och ingen av oss vill att jag ska bli fet. Vi tar många beslut tillsammans, även sånt som kanske mest rör den ene.. Och mitt huvudargument har varit att det är enklare för mig att bara få i mig så mycket energi som jag behöver om jag äter proteiner och fett, istället för socker och stärkelse, för det kan jag äta hur mycket som helst av utan att bli mätt. :) Så då känns det lite dumt att visa upp att jag äter betydligt mer än vad som brukar rekommenderas för unga kvinnor… Hm, borde knappa in och kolla hur mycket jag fick i mig med min gamla kost också, bara för skojs skull…

Det är klämma-känna varianten som får gå här, ingen av oss äger varken våg eller måttband. :) Borde gå fint för att se hur det funkar med LCHF. :)

Andreas: Tack för förklaringen med hur det funkar att äta mycket fett. Har läst flera ställen här att det är så, men inte hur. Jag behöver lite bra argument för att det här faktiskt funkar, då pojkvännen fortfarande är kvar i "men kroppen MÅSTE ha kolhydrater för att kunna jobba" och "fett är DÅLIGT för kroppen". :) Men han är inte den som inte kan ge sig om det bara finns goda skäl för det, så om jag fortsätter må så här bra så kommer han nog acceptera det snart. :)

mikaelj
0

Man blir fet av fett, söt av socker och grön av grönsaker!

Wildrat
0

Det är faktiskt så att man blir fet av socker (kolhydrater) och smal av fett. Det är så kroppen fungerar. Kostdoktorn (scrolla nedåt och kolla rubrikerna i högerkanten) har mycket bra nybörjarinfo, skriv ut det och ge till pojkvännen. Förutom att man förblir nätt/blir smal av fett så blir man även friskare och snällare.

Aniara4
0

Jag tycker nog ändå att man måste få fatta sina egna beslut om sin egen kropp, även om man har någon annan som bryr sig mycket om en. Du mår bra, det borde han väl bli glad över om han bryr sig om dig?

Och låt oss anta det värsta: LCHF får dig att svälla upp och bli fet (det är extremt osannolikt, men låt oss hypotetiskt säga att det blir så). Och själv fortsätter du glatt att mumsa trots att du märker hur valkarna sväller (inte heller det verkar så sannolikt). Skulle han lämna dig då? Och är det i så fall verkligen dig han bryr sig om?

Om du vill ge LCHF ett seriöst försök så är du själv den enda du behöver övertyga. Du behöver inte ens ha fullständiga argument för det, det räcker med att säga "Jag vet inte säkert om det kommer att fungera eller hur, men jag tycker det verkar tillräckligt intressant för att jag ska vilja prova. Funkar det inte slutar jag, men jag vill i alla fall testa". Det är ju inte som att du kommer att vakna upp i morgon smällfet med hjärtinfarkt! (vilket väl är de flestas farhågor), du HINNER ju faktiskt sluta om det inte funkar för dig.

Sen kan du ju vilja lugna honom med bra argument för att DU bryr dig om HONOM och hans sinnesfrid. Bra argument finns det gott om exempelvis på Kostdoktorns sida. De finns här också om du orkar leta, det gör inte jag just nu. Jag är strikt vetenskapligt lagd, och teorin var tillräckligt väl underbyggd för att övertyga mig (och till slut även min kemistpojkvän), då borde de duga åt honom också. (Om han inte heter Rössner)

Lycka till!

solsara84
0

Aniara: Klart han inte skulle lämna mig för det! :) Nu finns det ju inte en chans i världen att just det scenariot skulle hända, men OM det gjorde det så skulle han utan problem övertyga mig om att jag behöver gå ner i vikt igen, med valfri metod. Och peppa mig tills det hände. :) Det är nog inte så mycket formen han bryr sig om som hälsan. Men mår jag bra så kommer han inte kunna säga så mycket.. Men tack för omtanken! :)

solsara84
0

Hm, idag var fördelningen ännu sämre, bara 10% proteiner. Och hela kalori-intaget var ca 2200, så jag fick inte ens i mini med proteiner för min vikt. Får nog leta efter lite proteinrecept av sånt jag gillar. :)

andreas0
0

Du får väl satsa lite på magrare kött också för att få upp proteinintaget. Det vill säga nötkött.

Köp lite högrev, det brukar vara relativt billigt. Skiva upp i lagom grytbitar, bryn i en kastrull i smör, lägg i diverse hackade grönsaker med mycket smak, jag brukar t.ex. ta lök, paprika och rotselleri (den sista bör ni absolut ta med), fyll på med vatten, i med lite kryddor (jag brukar ta ett par stycken hela svartpeppar och ett par stycken hela kryddpeppar) samt salt och låt det puttra på svag värme i 2-2.5 timmar.

Resultatet är en enormt god köttgryta, och högrev är proteinrikt kött, så det får du massor av.

solsara84
0

Ja, det blir definitivt nötkött nästa gång jag handlar kött. Ska göra slut på karrebitarna jag har i min lilla mini-frys först, så det får plats. :) Nöt är ju såå mycket godare än fläskkött, men förra gången var jag tvungen att ta det billigaste jag kunde hitta. Receptet låter jättegott, ska absolut testas! :) Pluggar ganska mycket hemma, så kan ju passa långkok nu. Tack!