Teflonkastrull till bea-sås ?
Dagens dummaste fråga kanhända ? Men, kan/bör man använda teflonkastrull till att göra bearnaisesås ?
Jag läser ju i alla recept att man inte ska använda aluminiumkastrull, och nu visar det sig att det enda jag äger och har utöver teflonkastrullar är just aluminiumkastruller ; inte en endaste liten rostfri sak huserar i mitt grytskåp!?
Här tänkte jag fjäska och ge mig på att göra egen bea-sås att imponerade på föräldrar och svärmor, humma…
Menyn i övrigt kommer bestå av tjälknöl, blomkål- och broccolibakelse och så bearnaisesåsen, så jag vill ju verkligen lyckas med den och inte behöva åka till affären och handla en burk…
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Att du inte ska använda aluminiumkastrull hänger ihop med äggen. Jag tror det kan bli en utfällning om jag inte minns helt fel. Samma sak när man gör egen vaniljsås.
Teflonkastrull ska inte vara några problem.
Broccolibakelse lät intressant. Finns det något recept?
TACK! Då behöver jag inte ge mej ut och i panik handla en rostfri kastrull 
Nåt recept på bakelsen har jag inte ännu, det ska bli ett litet experiment! Tänkte helt enkelt göra en sats broccolimos och en sats blomkålsmos, preparera dem med några äggulor för ökad stabilitet, och sedan ha dem i en liten gratängform (först blomkålsmos och sedan broccolimos och göra á la tigerkaka), strö på riven ost och gratinera i ugnen och sedan skära fyrkanter och servera.
BAH! Och dubbel-bah!
Gjorde en fin-fin bearnaisesås, helt perfekt… Ställde åt sidan tills det var dags att äta mat, men, fanstyget skar sig vid uppvärmningen när jag vände bort mig i två sekunder! GRRRR!
Nåja, inte sämre än att man gör ett nytt försök! På't igen, men denna gången fick jag inte ihop den alls, *supergrrrrrr*, det blev skirat smör med äggklumpar, typ…
Frågan är ; kan smöret ha varit för varmt den andra gången? (var ju lite stressad då eftersom gästerna satt till bords) Första gången hade det fått stått och svalna till sig lite längre.
Blomkål- och broccolibakelse kan rekommenderas, det blev riktigt gott, så det ska jag göra flera gånger.
Till 6 vuxenportioner :
- 550 gram fryst blomkål, kokas
- 250 gram fryst broccoli, kokas
Låt rinna av och mixa (var för sig) med
Smör (hade kanske ca 50 gram till blomkålen och 25 till broccolin)
Grädde (lite, eller uteslut helt, moset ska vara stabbigt)
Salt efter smak
Vitpeppar efter smak
Blanda respektive mos med
- Äggula (3 till blomkålsmoset, 2 till broccolimoset)
- Riven västerbottenost, nån näve eller två
Bred först ut blomkålsmoset i en liten ugnsform (typ knapp A4-storlek)( nästa gång tänker jag klä den med bakplåtspapper för att enklare kunna lyfta ur innehållet för att skära "bakelserna") och fortsätt sedan med att bre på broccolimoset. Täck alltihop med ett lager västerbottenost och gratinera i ugn, 225 grader tills osten fått fin färg.
Ta ut ur ugnen och skär lagom bitar

En riktig beasås bör man inte värma om, den är extra känslig då och får absolut inte värmas på platta endast i vattenbad. Men den är ändå känslig. Det bästa med en riktig beasås är att den tillagas sist och används direkt. Alternativet är att den varmhålls i vattenbadet som håller värmen ett tag efter att såsen är klar.