Vad 17 är 1 portion??
Nu har jag ätit så här läänge och inte ett skvatt har hänt. Har övervikt i massor som jag inte blir av med. Jag vet att jag äter för lite men jag äter tills jag är mätt och jag är aldrig hungrig. Men hur stor ÄR 1 portion egentligen? Hur mycket per dag bör man äta?
Till frukost är jag nere på 3 ägg (stekta, kokta eller omelet) Lunch.. tja, det som finns i frysen. (typ en hamburgare med ost och dressing, utan bröd) Middag kan det bli en karréskiva med grönsaker. Dricker aldrig annat än vatten. Blodsockret börjar se normalt ut, för min del. Men vikten! Urk….
Ni som är gamla här på sajten minns kanske att jag inte gillar sås och fett så där överdrivet mycket.. Men vad ska jag göra då? Känns bara så j***la motigt just nu så jag vill bara lägga mig ner och dö..
Jag äter tills jag inte är hungrig. Det tar lite längre tid när man äter en högfettkost, så försök att äta långsamt.
För mer detaljer om hur jag beräknar vad jag skall äta, se mitt svar (#47) i inlägget Fryser!!! -- det är något jag bara gjort några få gånger, eftersom jag sedan vet ungefär vad det jag äter innehåller.
Så om jag för enkelhetens skull väger exakt på grammet 100 kg så bör det vara 100-300 gr protein och 150-250 gr fett? Tänker jag rätt då?
Att man äter minst 1g protein/kg kroppsvikt är för att inte förstöra dina existerande muskler (annars används de för att reparera celler o dyl). 1,5x fett till protein är för det blir billigare så. :-)
Säg, 150g protein och 225g fett? Det beror på din aktivitetsnivå, om du t.ex. styrketränar behöver du mer protein för att reparera muskelfibrer än om du inte gör det. Jag försöker själv äta 2g protein/kg kroppsvikt, dvs ~150g.
Det här är vad jag utgår från.
HUR ska jag få i mig det fettet? Det är ju nästan ett halvt smörpaket, om dagen! Då har jag inga som helst problem med att förstå att det blir på tok för lite fett i min kost. Jag får försöka komma på något knep. :-) När jag var liten älskade jag smör, mamma skar tjocka stavar till mig som jag bara sliskade i mig. Burr.. Skulle aldrig kunna äta det nu. Grädde.. får börja med det i kaffet kanske? Nåja, det ordnar sig väl i slutändan.
Det kan verka mycket till en början.
Ät inte för mycket grädde, turkisk yoghurt och creme fraiche dock, eftersom de innehåller mycket kolhydrater. Feta ostar, fett kött, majonnäs, steka allting i smör brukar lösa problemet.
Ett alltför stort överskott av protein omvandlar kroppen till glukos, värt att tänka på.
Ja, men att steka i smör kan ju inte ha någon betydelse. Det fettet fastnar ju inte på köttet och jag äter ju inte upp stekskyn eller gör sås på det. Fast det kanske jag borde göra, när jag tänker efter.
Äter aldrig sås och har aldrig gjort.
Du kanske kunde prova att äta sås till? Vad har anledningen, tidigare, varit att inte äta sås till mat? Smak? Konsistens? Andra anledningar?
Har aldrig förstått varför man ska dränka en god kryddad köttbit med sås.. Då är det ju såsen man känner, inte köttsmaken. Jag har nog alltid varit en sån som vill äta "ren" mat. Allt har sin plats på tallriken.. :-) Om det inte är gryta försåss men då blir det ju annat. Men även då försöker jag att ta bort såsen, det räcker med den som har fastnat på maten så att säga. Jag vill inte ha något flytande på tallriken.. Antar att det är en fix idé eller nåt men så har det varit sen jag var lillliten. Då kunde jag bestämma mig för att jag bara ville ha köttet tex och var det då sås på köttet åt jag inte den biten. Ren, torr och fin.. :-) SÅ petnoga är jag inte idag men sås… nja…
Det är ingen gömd fettfobi?
Annars är det ett OK argument!
Ingen fobi här inte! Persilje eller vitlökssmör älskar jag!
Mums..Men det vill jag ju inte ha alla dagar heller.
Fasan är när man är någonstans och så har dom lagt ner stor möda på köttet, ungstekt en fin bit, kryddor och mycket kärlek och tid. Skär tunna, tunna fina skivor. Då tar dom potatis eller pommes eller nåt på tallriken, lägger dit några skivor kött och häller sen massor med brunsås gjort på påse över alltsammans! Det ser inte gott ut… Och vart tar den fina köttsmaken vägen i allt det?
Beräkna inte mängden protein till kroppsvikt i kg inkl övervikt, utan antingen en tänkt målvikt - eller ett delmål om vägen är för lång.
Vi kvinnor kan behöva hålla in på proteinet och då kan vi inte räkna försörjning av "extrakilona" i beräkningarna.
Numer pensionär i Nynäshamn
*11 Tänkte inte på det. Ska göra ett system på detta.. Ska nog få till det till slut! :-)
Där hörde jag nyligen precis tvärtom. Det är för underhåll av din /nuvarande/ muskelmassa & kropp du äter protein.
Må vara att kvinnor har 30% mer fett än män, så att det kanske går åt mindre protein, men annars tror jag inte på att det är målvikten man räknar på.
Undrar om du äter fettet på köttet? Då skulle du rent teoretiskt klara dig om du ser till att det är fett kött. Som lax, köttbitar med fett och fläskfärs.
#13 Nuvarande kropp är nuvarande muskelmassa PLUS fett.
Vi förväntas ju inte ha dubbelt så mkt muskler bara för att vi har dubbelt fett om vi inte är supertränade.
Så har jag lärt mig.
Jag kan tänka mig att det är olika för män och kvinnor eftersom män är mer "anabola" eller hur man brukar uttrycka det…
Numer pensionär i Nynäshamn

pröva med att dricka kokosfett i te/kaffe istället så får du i dig lättare iom att sås och så vidare avskräcker dig.
hjälpte mamma öka fett halten på det viset. rätt gott och ökar smakerna i tet.
det finns ju andra smaker än vitlök och persilja till smöret, pröva en ny i veckan?
*kantarell
*ost
* rosmarin??
Med ökad kroppsfettsnivå har du i regel en högre muskelnivå också, om fettet är jämnfördelat.
Ja, män har en testosteronproduktion som är ungefär 10 gånger högre än kvinnors.
*16 Kokosfett i kaffet har jag provat.. Inget för mig. Urk! Nej, jag får försöka så gott jag kan. Jag vet ju på ett ungefär hur mycket jg ska få i mig så det kanske blir lite lättare nu? Jag hoppas det..
Skruttis, kan du prova att äta fläskfärs? Den har ganska mycket fett i sig som man inte "märker" på samma sätt som smör. Kanske äta lax och makrill eller kallrökt lax med lite creme fraiche till? Om du börjar med feta produkter som köttfärs, bacon och lax som bas behöver du bara komplettera lite för att få en högre fetthalt.
*19 Gubben jagar så det blir en del älgfärs.Den blandar jag i och för sig ut med fläskfärs.. 3oo gr älg och 100 fläskfärs blir det. Lax äter vi nästan varje gång vi äter fisk. Baccon till frukost = 3-4skivor om jag är superhungrig, annars bara ägg vilket är vanligast. Nej, jag tror att jag äter för lite "bara". Ska öka mängden om jag kan..
Jag går ned i vikt när jag äter så här på frukosten kl 08:15. Nästa mål är ofta 12:00, men kan vara 13:00. Kan vara bra att ha något konkret att jämföra med.
1 ägg
4 skivor ost (hushålls, gouda)
1 msk smör
7 oliver
(detta lagas på 1 min i micron)
1/2 glas mjölk
2 omega-3 kapslar
Detta ger ungefär 380-400 kalorier fördelat på:
Fett 76%, Protein 18% och Kolhydrater 7%.
Jag dricker flera koppar kaffe, kanske 4st mellan frukost och lunch.

Hej Skruttis, kul att se dig här igen =) Funka det inte med ischokladen du skulle göra. Tror tyvärr din deppighet över vikten just nu kan bero på att du träffade mig och hos mig har det ju hänt en del, men kom igen jag står still just nu jag med =)
För att få i mig rejält med fett så gör jag köttfärsbiffar där jag blandar i ca 30g smör i 200g köttfärs (plus kryddor och ett ägg). Sen steker jag i smör och när de är klara tar jag antingen och häller på av stekfettet eller så lägger jag en liten klick smör på varje biff. Då blir det inte för lite fett.
Har börjat göra likadant med laxen nu, stekfettet har ju fått smak av kryddorna och fisken så det snakar inte smör. Men det har jag börjat med nu, tidigare klarade jag inte av fettet.
Du som gillar smör borde ju ha enkelt att bara ha dit en extra klick. Rätt som det är är du uppe i ganska höga mängder utan att du vet hur det gick till.
*22 Kom så får jag ge dig en puss! :-)
*23 tror med att jag får hitta på något sånt.. Svårt när man inte gillar fett.
Ska göra mer ischoklad på torsdag, det lilla jag gjorde har gått åt. Kan ni tänka er? Plötsligt står sambon och tuggar på min choklad! Han som inte ens äter dom till jul när man SKA äta dom. Men nu passar dom minsann.. :-) Kan ha att göra med den starkare chokladhalten..

Hahaha han är väl för gullig din gubbe, han blev nog bara lite avis för du fick äta choklad, även om det bara är en liten del bland all kokosfett =)
*25 Du kan ta honom när jag har fyllt upp chokladskålen igen.. Vad tror du.. Från fredag till måndag? haha

Hahaha orkar inte med fler än den som redan går och dräller här. Har du skaffat otyget får du allt ta hand om det själv =)

Skruttis, kan du inte blanda älgfärsen med 50/50 färs och fläskfärs. Och blanda t ex 4-500 g med 3-4 äggulor och 2 dl grädde som när man gör Wallenbergare. Då får du till det lite lättare. Fett i fläskfärsen, fett i äggulorna och grädden. Och du lär inte märka av det när du äter biffarna.
*28 Bra förslag! Brukar ha lite CF om jag har ren viltfärs, den blir sååå torr annars. Ska prova detta nästa gång, vilket blir på torsdag. :-)