Varning för ...fett???
Läste detta idag;
Professor Birger Svihus (vid Universitetet för Miljö- och Biovetenskap i Norge) har tillsammans med sina kollegor utvecklat en metod som gör den fettbildande effekten av maten lättare att förstå. Fetmafaktor är ett mått på den maximala mängden fett som kan lagras i kroppen vid intag av 100 gram ätlig vara. Fetmafaktorn anges i ett tal mellan 0 och 100. Undvik mat med hög fetmafaktor (över 18). Begränsa intaget av mat med medelhög fetmafaktor (10-18) och ät så mycket du vill av mat med låg fetmafaktor (0-10).
Några exempel på olika matvarors fetmafaktor:
Banan 8,8
Hallon 1,7
Skysås 1,6
Bearnaisesås 20,8
Lättmjölk 3,7
Fruktyoghurt 8,7
Vispgrädde 33,9
Potatischips 48,1
Hasselnötter 59,6
Gurka 0,7
Ärtsoppa 2,8
Avokado 17,2
Kycklingfilé 7,6
Grillkorv 19,7
Kaviar 37,3
Fiskbullar 5,7
Ris 8,5
Pasta 12,7
Havregrynsgröt 3,5
Knäckebröd 30,6
Rågbröd 18
Franskbröd 21,4
Muffins 33,9
Gräddglass 17,5
Fullständig lista hittar du genom att klicka här!
Vaddå lagring? Gillar uttrycket "ät så mycket du vill av…"

"...som gör den fettbildande effekten av maten lättare att förstå" ? Jag fattar inte alls vad de menar, jag. Och jag som trodde jag var smart! 
Nej, du har nedsatt mental kapacitet. Ät mer banan.
Får känslan av att förutsättningen är 100 gram socker innan man äter de fettbildande sakerna..

#2. Dagens gapskratt. tack för den!!!
Men jag fattade heller ingenting. Knäckebröd 30,6 och Havregrynsgröt 3,5. Vad i består denna enorma skillnad?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#4 För att man PÅ knäckebrödet har fettiga saker medan man på gröten bara har sötiga saker? Och här verkar uppenbarligen sötiga saker vara "bra" medan fettiga saker är "dåliga" (eller heter det "dårlig" på danska!?).
Kan väl för all del hålla med om att agurk inte är särskilt fettbildande…

Nå, räknas vad man lägger på det? Då kan det ju skifta. En mager ost utan smör är ju inte samma sak som mycket smör och korv, tex.
Det heter "dålig" på danska också. Men sen skiljer det: dålig, sämre, sämst blir - dålig, dåligare, dåligst. Jojo, jag skämtar inte. Men det låter som nånting ur en barnbok ("det bara blidde så…")
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ur en barnbok? Det är väl snarare svenskans oregelbundna böjningar som är ovettiga?

#2 Jag visste väl att den beryktade kolhydratbristen skulle sänka även min skarpa hjärna till slut!!!