Alkoholpåverkan
Jag har ätit mindre kolhydrater i ca 1,5 år nu. Jag ligger inte på allra lägsta nivån men är ganska koncekvent runt 25-30 g/dag. Det jag skulle vilja ventilera är att jag har betydligt svårare med alkohol nu och undrar om det kan ha göra med ett mindre intag av kolhydrater. Jag blir inte mer påverkad i sig, men om jag tar två glas vin (rätt små) en kväll så känner jag av det dagen efter, det gjorde jag inte för ett par år sedan. Jag blir väldigt varm på natten och mår helt enkelt som "dagen efter". På det hela taget dricker i och för sig totalt sätt mycket mindre än för två år sedan. Är det någon som har liknande erfarenheter?
Hej jag är en tjej på 20 år, som är ruskigt less på att alla tror att jag har ätstörningar! Hur mycket jag än äter så går jag aldrig upp i vikt, men däremot om jag blir sjuk så rasar jag i vikt…
Har läst lite grann på denna sida och det verkar som om jag kommit rätt?
Någon som har några bra tips på vad man ska äta?recept?
Tack på förhand!
Spinkisen

Carrie, starta gärna en egen tråd med denna viktiga fråga så att vi inte missar den där den gömmer sig under frågan om alkohol!
Angående alkohol så är det många som säger att de tål det sämre nu, men långt ifrån alla. Själv blir jag full som en kastrull på 1-2 glas vin, och dessutom väldigt sötsugen. Sötsug i kombination med nedsatt omdöme är inte så lyckat för mig…

Jag har tagit det väldigt lungt med alkoholen men jag vet när jag åt enligt GI första gången och trodde att jag kunde dricka som vanligt, behöver jag säga att jag gick och la mig fort!
Mådde riktigt pyton dagen efter. Vanligtvis brukar det ju bli bättre under dagen men jag mådde lika dåligt när jag gick och la mig som när jag vaknade.
Det verkar alltså som det är fler som känner av detta. Min moster äter också LCHF (det var hon som fick in mig på banan) och hon tog upp samma sak med mig och det var då det slog mig att det kanske har med kosten att göra. Frågan är varför det blir så?
Det har något att göra med att levern har som uppgift att både tillverka glukos samt att förbränna alkohol. Kanske att den är mer aktiv med glukostillverkning nu än när du själv tillsatte dem genom kosten i form av kolhydrater, och därför inte har tid att förbränna alkohol?