Skaldjur och fisksoppa!
VÄRLDENS GODASTE SOPPA! 3-4 port
-Smör
-Vitkål, en tredjedels huvud ca
-Vitfisk, en file per person (köp ingen torsk nu!)
-Räkor, en halv-en dl per person
-Persilja, fryst är skönt att använda
-Massor med grädde!
-Lite vatten
-Kryddor man gillar. Passande för denna tycker jag själv är tex, spiskummin, saffran, paprika, vitlök(gärna riven äkta) gurkmeja smakar inte mkt men gör soppan vackert gul och är billigare än saffran;)
Skär vitkålen i för dig passande bitar. Stek dem i smör i en stor kastrull. När vitkålen är mjuk, men inte fått färg ännu, kan du hälla på lite vatten, så att det täcker vitkålen och lite till. Ha sedan i fisken, skuren i passande delar. När fisken ser färdig ut (det är bra att ha i vatten istället för grädde, så att man kan se att fisken blivit tillagad, annars tar fisken åt sig av gräddfärgen och ser mer tillagad ut än vad den är..) så häll först på räkorna, låt koka upp litegrann, och sedan i grädde, så mycket man vill. (har man i mindre grädde blir detta en gryta, mer så blir det soppa) ALLRA SIST har man i persiljan, färska örter håller smaken bättre ju senare de tillförs.
Purjolök och paprika tycker jag själv är gott att ha i, men kanske något som flera här väljer bort, beroende på hur strikt man äter. Men ett tips till de som äter det :)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Kul med recept på skaldjurssoppa, de har jag aldrig provat på. Tack för tipset!
Har provat att äta enl.LCHF. Är inne på min tredje vecka och det känns bra och vikten pekar neråt. Känns skönt. Ett problem som jag känner ibland är om jag äter riktigt. Det skall ju var en viss andel av fett protein och helst inga kolhydrater. Tycker det är svårt att veta om jag äter rätt. Har någon något råd hur ni gör att fördela detta. Kanske bara skall äta som jag gör nu och tro att det funkar.
Supermumsig smaksättning till fisk-skaldjursoppa är saffran och lite pressad apelsin i slutet. Mmmmm.