Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1183 ggr
mikaelj
0

"Gröt kan stärka immunförsvaret"

(Från Gröt kan stärka immunförsvaret (TT))

_Forskare i Lund har tagit fram en näringsgröt baserad på råmjölk, som kan stoppa den svåra diarré som många utmärglade aidspatienter lider av.
_(…)

Jodå, men är det spannmålet eller är det fet mjölk som är det intressanta? Vad finns det för vinster för samhället i stort att erbjuda råmjölk?

Aniara4
0

Ja, att råmjölk är bra för immunförsvaret har man ju vetat länge. Varför i fridens dar måste man gegga in spannmål i det hela (om de nu har gjort det)? Om jag hade aids skulle jag se till att bli kompis med en bonde direkt.

Men råmjölk kan man väl inte ta patent på och tjäna en massa pengar…

MimLan
0

Och det borde för 17 vara enklare att få i en svårt sjuk människa vätska än grötklägg?

Tror också som Aniara4 att det handlar om patenterande. Inte om att verkligen hjälpa sjuka.

Aniara4
0

Det skulle inte heller förvåna mig om stora delar av nyttigheterna i råmjölken försvann i "förädliings"processen. Det måste ju vara bättre att dricka direkt från kon.

Wildrat
0

Råmjölk finns redan att köpa för vem som helst. Nästan alla hälsokostaffärer har nån sort som hjälper dåliga magar precis som probiotika och liknande. De brukar stå tillsammans på hyllan. Här är ett exempel.

Grötvarianten måste vara för att tjäna pengar på de sjuka (precis som det mesta andra som forskas fram).

Aniara4
0

Javisst. Men det är bra jäkla dyrt, och jag misstänker att min fundering angående framställningsprocessen gäller dem också. Om jag minns rätt behöver de inte kylförvaras utan håller mycket länge ändå, vilket tyder på att konserveringsmedel är inblandade.

Men visst, känner man ingen bonde är det ju ett alternativ.

MegN
0

Och dessutom blir ju mjölkbönderna allt mer sällsynta… Jag hade en som närmaste granne, och ännu en 1 km bort. Men båda har nu lagt ner, min närmaste kör köttproduktion och den andre har inga djur kvar alls.

Så om jag ska tigga råmjölk (eller ens vanlig, ohomogeniserad) måste jag åka närmare en mil - och då bor jag ändå mitt ute på landet!