Majonnäs
Hej hej!
Undrar bara vilken majonnäs ni köper? försökte göra egen men det gick ju SÅDÄR…smaken blev jättegod men konsistensen var som en soppa
Den vanliga gröna, vilket märke det nu kan vara. Allt omkring 80% fett.
Din majonnäs skar sig, misstänker jag?

Själv försökte jag mig på att göra majo på manuellt vis idag…bara på skoj…jösses vilket vispande 
När allt var färdig tyckte jag det smakade OK till en början men sedan kom en konstig eftersmak. Förklaringen fick jag när jag skrapade ur den rostfria skål jag vale att vispa den i…den hade fällt ut metall i min majo :-( , det var mörk mojs på slickepotten.
Nästa gång gör jag majo med matberedaren istället. Det funkar varje gång.

Jag gjorde egen mayo första lchf-dagen. Och efter det har jag bara köpt (jo, maken gjorde en som var helt ok). Kavli ekologiska på burk är mild i smaken.

Jepp den skar sig nog…rejält också :)
Räcker det att med att köp det "Vanliga" är det inte alldeles för mycket E och sånt i…massa kolhydrater?
#4 Tricket är att alla råvaror skall vara rumstempererade.

Jo jag läste det :) men jag tyckte inte det hjälpte…jag e ingen höjdare på det där med o laga mat….fast o andra sidan så tog jag två hela ägg…inte bara gulorna…kan det vara det?
#6 Väldigt troligt… :) Majonnäs är faktiskt ganska enkelt att få till när man väl har koll på att det skall vara rumstempererat. Det är i princip bara att vispa på och hälla i olja i lagom takt.

Tack :) ska försöka ge mig på det en gång till :)
Findus Äkta Majonäs-burken. Den är god och har lite kolisar
Det finns 4 saker som är jäkligt jobbigt med LCHF och det är att der ej går att köpa bra majjo, riktigt buljong, riktigt bearnaise och hollandaise sås i affären. Tycker det är riktigt tråkigt.
… sedan inser du att det varken majonnäsen, buljongen, bearnaise- eller hollandaisesåsen hade varit särskilt mycket bättre om du åt enligt Livsmedelsverkets rekommendationer….
;)
Jag äter inte enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Det är bara jäkligt tråkigt med affärer som inte har det man vill ha.
Jag gör min majjo med vitvinsvinäger, Dijonsenap Original, Salt och peppar, 1 ägg och rapsolja (oljan får inte ha för mycket smak och ska vara ganska tunnflytande). Börjar med att köra mixstaven med litet olja och sedan häller på sakta och mixar ganska länge tills en ganska tjock konsistens uppstår. När konsistensen är OK smakar jag av. Kanske behövs mer Dijonsenap eller vitvinsvinäger. Till ett ägg går åt ca 2 dl olja.
För mig funkar det varje gång.
Hellmans Real Majo (import) <0,5% kolydrater (fast socker finns bl. ingredienser)
Poängen med att köpa det i affär är att jag INTE vill göra det själv. Det finns vissa fighter man inte vill ta. Jag blir bara jäkligt irriterad när man kan köpa det mesta mellan himmel och jord men ska dessa 4 saker vara så svåra?
#14 Hellman's är gjord på olja från soja. Det skall man ha klart för sig innan man jagar den halva kolhydraten.
#15 Någon nämnde Rydbergs majonnäs här, den verkar hyfsad. 1 gram kh och inga E.
Det är inget problem att göra egen majonäs om man använder en stavmixer. I vanliga recept står det att det är jätteviktigt att ingredienserna är rumstempererade…jag lyckas trots att jag alltid tar såväl äggen som oljan direkt ur kylen. Det står också att man sakta måste ringla i oljan med ena handen samtidigt som handvispar frenetiskt med den andra handen. Antagligen förutsätts man hålla i skålen med fötterna samtidigt som man vispar och ringlar olja.
Detta är också nonsens. När jag kör med en stavmixer häller jag i en dl olja åt gången. Här är receptet
4 äggulor från stora ägg eller 5 från små
salt och peppar
4 tsk vinäger
2 tsk dijonsenap
4 dl olja
Jag brukar antingen köra 1 dl Zeta Linfröolja + 3 dl Zeta kallpressad rapsolja. Zeta har också en kallpressad blandning av lin och raps med citronsmak som är utmärkt om man vill ha citronmajonäs. Blanda vinäger, salt, peppar och dijonsenapen. Blanda i äggulorna. Ta första dl olja och kör med stavmixern tills det är välblandat. Upprepa med 1 dl i taget. Efter ett par-tre dl börjar det bli majo-konsistens.
/Per Wikholm

Testade att göra majonäs på olivolja, blä, direkt i soptunnan.
Vilken vinäger använder ni? Vinäger verkar vara ett stort problem för mig, alla dessa saker jag gör stinker av vinäger även om jag använder liten mängd.
#17 Varför har du i linför olja?
Till #19 Sagajo som undrar om linfröoljan.
Någon form av flytande olja måste användas för att åstadkomma majonäs. Som #18 noterade blev inte olivolja särskilt lyckat. Andra flytande oljor som majs- och solros har på tok för mycket omega 6. Återstår raps och linfrö som är de jag använder. Här tvista di lärde.
Mary Enig som av många LCHF-are inkl mig anses vara den bästa experten på fetter (det var hon som först slog larm om de industriella transfetterna) har en mycket positiv inställning till linfröolja p g a dess omega 3 men en mycket negativ inställning till rapsolja.
På detta forum verkar många anse precis tvärtom och hävdar (på enligt min uppfattning väldigt lösa grunder) att ingenting alls av linfröoljans omega 3 kan tillnyttiggöras av männsiskokroppen. Min personliga gissning är att sanningen ligger någonstans däremellan. Därför använder jag en blandning av kallpressad rapsolja och linfröolja.
/Per Wikholm
Per, det blev zetas blandade raps och linfröolja naturell.

Nääää olivolja funkade inte för fem öre! :)
Jag använder också linfröolja….är det inte br?
Per! Jag har nu faktiskt framgångsrikt gjort egen majonnäs! Tack för bra tips och ett bra recept. Nästa gång blir det citronmajonnäs.

Lite off topic här nu.
Hur viktigt är det att göra all mat själv från grunden? Så som majonäs, bearnaisesås, hollandaisesås och liknande. Blir det helt galet om man äter det som finns i affären?
Är helt nybörjare på det här så jag har väl inte fått allt klart för mig än.
"You just have to belive…"
Majonnäs innehåller 2g socker, bearnaise och hollaindaise innehåller tokmycket socker. Dessutom glutamat, vilket kan ge hungerskänslor och förmodligen inte är bra för huvudet.
Så egentligen är det samma råd som till folk som inte äter LCHF: du bör undvika att få i dig socker och konstgjorda tillsatser.
#25 Med tanke på att jag köper en bearnaise som har 0,3 gram kh, har jag svårt att se vad som är "tokmycket socker".
#24 Problemet med färdiga såser är att de sällan är bara såser, de innehåller tillsatser, en del helt ok, andra inte. Du får själv välja vad du vill äta och inte. Var medveten och läs innehållsdeklarationerna.
Så kategoriska vi kan vara! Köp de vanligaste sorterna från en mataffär och kolla innehållet i dem.

Okej, bra att veta. Ska äta burkmajonnäs lite till ändå. Bea-sås äter jag inte så ofta så det kan jag nog äta ändå. Vet inte om jag orkar ändra för mycket så här i början. Det ska vara roligt att äta inte jobbigt! Men jag söker ju information så jag kan bli bättre.
"You just have to belive…"
Det viktigaste knepet när man gör majonäs är att strila i oljan ytterst försiktigt inledningsvis. Gärna droppvis under idogt rörande tills äggulan tar upp oljan och det börjar tjockna till. Häller man i all oljan direkt och börjar vispa efteråt blir det bara en tunn oaptitlig soppa. Det är dock möjligt att en snabbgående mixer kan reda upp situationen men fan trot.
Det sägs ju också att det är bra om ingredienserna är av samma temperatur.
Åter till majonnäs-tillverkning: ingredienserna måste ha samma temperatur, inte nödvändigtvis rumstemperatur!