Magsjuka..
Hur ska man göra vid rejäl magsjuka? Jag har IBS och visserligen har den blivit sjukt mycket bättre med den här kosten, men jag får fortfarande anfall, då magen krampar och sen är det total tömning..
Jag brukade äta försiktigt efter dessa anfall (vanlig diarrékost, kokt ris, o dyl) men nu när det är LCHF för hela slanten, hur ska jag göra då? Är det fortfarande ok att äta ägg och bregott som ett litet mål mat, eller hur ska jag göra?
Pojkvännen köpte resorb till mig, och Dimor.. Så nu är jag bättre, men oron är fortfarande stor.
Hjälp!
Ät det som är LCHF som du kan äta. Stekt är väl inte så bra men någonting kokt.
Om "magsjukan" beror på IBS:en är det ju inte en riktig magsjuka. Den orsakas ju av bakterier eller virus. Det låter mer som att du äter nånting magen inte tål. Jag tex är mjölkproteinallergiker men envisas med att äta lite mjölkprodukter och när det blir för mycket protesterar magen men jag vet å andra sidan om det och betalar priset. Spenat är en annan sak som magen inte gillar men som (tyvärr) munnen gillar, så ibland äter jag det och får betala, dyrt…
Allt kokt är bra och milt för magen, äggröra är ju en klassiker som man brukar ge de som håller på att återhämta sig från magsjuka, just för att det är så milt och anstränger inte magen. Turkisk yoghurt med en skvätt grädde i kan jag tänka mig är milt och fint också. Kokot fisk är också en klassiker vid återhämtning efter magsjuka. Kokt lax med skirat smör är ju gott. Hoppas du snart blir bättre!

#1; jo, jag har tre misstänkta bovar som gjorde att jag blev sjuk.. Dressingen på MaX lowcarb burgare, mjukost från lidl, och macademianötter.. Det är det enda nya jag har ätit.. :/
Jag är mest orolig att fettet ska göra att det blir mer diarré, detta är andra dagen jag måste vara hemma, och det är vanligtvis inte såhär jobbigt.. Måste varit nåt riktigt räligt jag stoppade i mig..
Tack för svar, båda två.
#3 Vi blev också dåliga i magen efter att ha varit på Max och käkat LC-burgare. Fast det var i Gbg.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#4: Åt ni dressingen då? Jag åt med dressing, och en extra burgare till. Dock inte salladen eller den dressingen som var till den.
De var fö superkläggiga att äta, vi fick använda säkert 10 servetter, och varsin våtservett efter att vi ätit..
#5 Ja, dessvärre åt jag hamburgerdressingen. Både maken och jag mådde illa senare.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag har vart magsjuk 2 ggr på 3 v…personligt rekord.
Har funnit det i stort sett omöjligt att få i mig LCHF under tiden. Mår illa av bara tanken. Har levt på crisp med ost och fil resp. Dofilus i 2 veckor. Inte bra naturligtvis och jag är vrålhungrig även nu när magen är ok igen. Jag har ingen lust att äta alls även om jag är hungrig. Är jag ensam??? Har kört utan avsteg, förutom crispen nu då, i 7 v.

Jag började lätt med ägg och smör (1-2 ägg + 10-30g smör per ägg) när jag blev friskare. Min mage klagade inte det minsta, och jag kände mig starkare direkt.