Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1337 ggr
Dicken
0

Idag skall jag fuska!

Nu har vikten stått stilla så länge att jag börjar bli less på det här. Ja, jag vet att det är bäst att hålla ut och vara envis. Tänka på hälsovinster, E-nummer, och hur det var när jag i våras vägde 12 kg mer än idag. Man skall inte vara otålig, utan strävsam, flitig och med en druckens envishet fetta på så gott man kan.

Men det skiter jag i!!!   …i dag.

Jag tänkte se min korta endags matsemester som ett litet experiment. Vad händer? Blir jag dålig? Drabbas jag av exploderande fetma? Dålig mage? Galenskap? Vi får se i morgon när jag överfet sitter på toaletten hela dagen, tuggandes på chokladkakor med min fradgalöddrande mun och med en rabiat blick full av sötsugshallucinationer.

Eller kommer det att funka rätt ok? 

En liten baktanke med det hela är att försöka starta om kroppen igen. Jag har varit så ruskigt "duktig" under ganska lång tid nu. Sällan över 10 g kolisar om dagen (uppskattningsvis). Gått ner från 130,3 till 117,6 (max- och minvärden). I början gick viknedgången riktigt tokigt fort. Även efter dom första vattenkilona fortsatte jag nedåt i stadig takt. Så jag tänkte få igång en ny "början"…

Till frukost i morse plundrade jag brödskåpet. Ett polarbröd med smör och tonfisk. Hittade en skål med majo-kletig sallad från gårdagens middag som fick åka med ovanpå. Toppade med ostskivor.

Kändes inte som att jag skulle stå mig särskilt länge på en macka, så det fick bli en skiva av frugans hembakta limpa också. Med samma pålägg. Avslutade med en skiva hårt bröd, stor som en handflata ungefär. Ost på hårdbrödet.

Nu är jag mätt på ett sätt jag inte har känt på hela sommaren. Vi får se hur resten av dagen går. Kommer jag att kasta mig handlöst ner i potatisätarträsket? En sak är då säker - några öl kommer att slinka ner i kväll. Det är något jag verkligen saknat i sommar. Kanske blir en pizza i kväll? Eller ett Maxmål till lunch? Törs jag?

Sen får jag väl sjunga som herr Björkman: "I morgon e en annan dag…"

Har någon av er erfarenheter av en radikal fuskdag? (Klart ni har!) Var den planerad? Olycksfall i arbetet?

Vad har jag framför mig? Kommer "omstarten" att fungera? Kommer jag att dö? …bli ett sockerdreglande monster? (Ok - enda skillnaden från nu skulle väl vara sockerdreglet då.)

kickelina66
0

Jag antar att det inte händer så mycket  mer än att du går upp några vattenkilon och att du inte mår så bra. Säkert inte det bästa sättet att starta om men du förstör ingenting om du direkt kliver upp banan igen.

Dicken
0

Är ju inte precis ute efter det bästa sättet heller. Det är just det som står mig litegrann upp i halsen. Det där überpräktiga. Alltid det som är bäst/nyttigast! Det är nog lika mycket fråga om en mental dietsemester…

Bara det att jag inte behövde göra ren den där flottiga stekpannan i morse känns helt fantastiskt.

Det står en skål med mogna, nyplockade plommon på köksbänken också…

Den där bananen jag skall upp och segla på igen då? Jo, det blir stort köttfärsfiffsbak i eftermiddag så jag kan fakira en vecka om andan faller på. Kanske lite roligare att göra det om man får ett par pilsner till förresten?

Sen går jag och funderar på att göra Pemmikan. Är det någon mer som har provat? Har massor av segt kött i frysen (hjälpte min far att nödslakta hans grannes ko - fick dela på köttet som tack för hjälpen. Segt som läder, men vad gör man? Kan ju inte kasta bort hundratals kilo mat heller…) Kan man använda något annat än tranbär i pemmikan? Lingon kanske?

dufva
0

Det finns nog ingen här på forumet som inte nån gång (säkert flera gånger)  gjort vad du gör nu..Skäms

När man har fallit tillbaka några gånger sjunker det in lite bättre att det egentligen inte är värt att fuska så rejält..

Visst blir det fortfarande avsteg för mig nu och då men dom är planerade och blir aldrig mer någon orgie i kolhydrater Skrattande

Se bara till att komma upp på banan så snabbt som möjligt igen..

Vad som kommer att ske är att din vikt kommer vända upp igen under ett par dar även om du snabbt är igång igen.Tungan ute

Troligen får du lättare omställningsproblem och får smaka på "sockersugsdemonen" en tid när du skärper upp kosten igen..

Maia
0

Lycka till med att starta om sen!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

mikaelj
0

Visst kan du leva på potatis för en dag, men det kommer liksom inte hända mer än att du samlar på dig vätska, som de andra inläggen säger.

En dag är ett meningslöst experimen, förändringar i kroppssammansättning mäts i veckor.

Nu förutsätter jag förvisso att du faktiskt vill verifiera en teori du har. Men du kanske bara vill äta socker, helt enkelt? Det är ju förstås en helt okej anledning.

Margareta
0

Jag tror som de andra att en dags förändring inte gör så mycket.

Det jag däremot vill varna för att hjärnan inte riktigt spelar med i sådana spratt alla gånger. Den kan nämligen få för sig att "eftersom-det-här-gick-så-bra-kan-jag-fortsätta-några-dagar-till".

Då är du däremot ute på hal is - för då börjar vi prata om förändringar som verkligen kan ge både viktuppgång och annat. Kompromisser brukar inte löna sig i längden och man kan behöva några smällar innan man lär sig och en del lär sig aldrig.

Var vaksam på de signalerna och du kommer att klara det bra.

I'v been there - done that!

Numer pensionär i Nynäshamn

sarag
0

Minns jag fel eller skrev inte Sten Sture Skaldeman om det i sin första bok. Att han faktist "lurade" kroppen så när viktminskningen stannat tvärstopp. Har för mig att han åt frukt med direkt viktuppgång, sen återgick han till fakir-kosten och klämde så ytterligar några kilon ner.

Jag kanske minns fel eller missuppfattat det?

Lottar8
0

Passa på o njutSkrattande

Margareta
0

Sten Sture gjorde sådana försök - men jag tror det var frukt/bär han åt då. Dvs inga större avsteg.

Denna kommentar har tagits bort.
Dicken
0

#5 Jag vet att kroppen är en långsam fabrik. Det här experimentet/semestern är nog mer mental än fysisk, även om en liten baktanke finns avseende sarags kommentar här nedan.

#6 No way, Jose… Jag älskar fett också. Och jag tror jag blir ganska nöjd med fusk på ett tag. Börjar redan längta tillbaks till min "nya stil" även om det är gott med kaffebröd, och mina tre nyinförskaffade tyska oktoberfestöl lockar just nu.

#7 ;o)

Nu har jag varit på IKEA och småshoppat lite. Kaffe med wienerbröd på fiket där. 

Väl hemma var det lunchdags - i kylskåpet stod en skål med wokad kyckling, grönsaker, nudlar och cashewnötter. Den slank ner med en halv lättöl. Ett moget plommon som efterrätt (faan va sött!)

Känner mig lätt yr/euforisk… Skall upp på garagetaket och försöka täta eländet. Hoppas jag inte ramlar ner. Då blir det väl ett långt experiment av det här; sjukhusen har väl inte en aaaning om vad LCHF är? Näringsdropp brukar väl mest bestå av socker har jag för mig. Undrar om man kan få baconflott intravenöst i stället…?

Dicken
0

Middag i går: Lasagne! Med rödvin! 

Tog ett par öl och lite nötter medan maten blev klar (riktigt regelvidrigt, jag vet). Sedan under kvällen blev det mer rödvin, två sorters likör, 7st chips (fast jag hade bestämt mig för en fridag kunde jag inte förmå mig att sluka potatischips som i mitt tidigare liv), ett par whisky…

Dagen efter: Frukost blev gamla hederliga bacon, stekt ägg, fetaost och majo. Kändes som att komma hem! En dubbel Treo ville huvet ha, kanske inte så konstigt. Ingen viktuppgång idag, men vi får se om dom närmaste dagarna är mer hämndlystna…

Margareta
0

Hämnden är inte lätt att beräkna i förväg. Det verkar vara olika för oss även det.

Vad skönt att höra att du är tillbaka på banan igen. Det brukar vara så man vill ha det. Där verkar vi vara ganska lika trots allt!

Flört

Dicken
0

Tack! Det är nog till stor del det här forumet som gör att jag kände mig så trygg att jag kunde fuska till det en dag. Jag vet ju att ni finns här med stöttning och peppning om det går tungt någon gång.

Det är ett stort stöd att bara läsa ibland - det är inte alltid man ens behöver skriva något…

Margareta
0

Flört Så är det! Jag läser betydligt mer än jag skriver, skulle aldrig hinna annars.

clajo
0

Har också haft dagar med rejäla plakat-avsteg. Brukar resultera i lätt hjärtklappning, gaser (om stärkelse är med i bilden) och 1-2 kg viktökning (vatten, som tar ett par dar att bli av med).

Johannika
0

Hade en avstegshelg förra helgen, två dar på raken med bröd och juice till frukost, hamburgare med bröd och till och med litet pommes frites och ett par enstaka Werters Original (hård smörkola) slank också med. Kände mig stinn och uppblåst och hade litet ont i magen i stort sett direkt. Var tillbaka på banan igen måndag morgon och har tappat 1,2 kg må-lö denna vecka. (Då mätte jag vikten före avstegshelgen gud vet hur mycket jag gick upp pga den)

Kändes oerhört skönt att "komma hem" igen och har övertygat mig (en gång till) att det är detta jag mår bra på. Jag hade nämligen mina tvivel innan avstegshelgen, började fundera på om inte detta ändå bara var "ännu en diet" tyckte att kilona smög sig på igen och att det började likna anka alltihop. Nu vet jag vad jag gjorde för fel (vilket jag i och för sig borde ha vetat förut också). Jag drar i mig alldeles för mycket mat sent på kvällarna utan att egentligen vara hungrig alls. Detta har jag kunnat bemästra denna vecka. Har legat på strax under 2000 kcl och 5%, 20%, 75% ca vilket förefaller vara en idealisk fördelning för mig. Nu ska jag till USA i morgon och får väl ta med mig litet makrill i tomatsås. Tvivlar litet på en del hotellfrukostar på mindre hålor som vi ska besöka….

(F´låt om jag kapade tråden…)

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

mikaelj
0

Ähh, ägg brukar de väl ha i USA? Och säkerligen fett därtill. :-) Håller du dig kring 1g protein/kg/dygn behöver du inte oroa dig för musklerna åtminstone, och det borde vara lätt att skrapa ihop. Sedan kan du mumsa smör eller nå't sånt. (krasst sett)

Dicken
0

F_n va kul att du skall till USA! Jag blir jätteavis. Vart skall du åka?

Ägg & bacon borde du kunna hitta nästan överallt.

Jag har bott en hel del på Holiday Inn Express. Bra (enkelt och billigt) boende med inkluderad frukost. Men där skulle det bli svårt. En enkel obemannad frukostbuffé med bagels, munkar, yoghurt/mjölk och flingor av alla möjliga och omöjliga sorter. Margarin och Philadelphiaost till mackorna. Kaffe och the.

Mackedonken (McDonalds) har alltid frukost, men glöm dom om du skall köra low-carb. Egg McMuffin (139g) innehåller 30g kolisar… Jo, du kan få scrambled eggs där förresten.

Det blir ju mer och mer vanligt med low-carb i staterna så helt omöjligt skall det nog inte vara om du bara får tag i en vanlig restaurang.

Johannika
0

Lunch och middag oroar jag mig inte så mycket för, det är de där snabbfrukostarna med bagels, donuts, bröd och juice å sån´t men det ordnar sig säkert!

Jag ska åka hoj från Chicago till Los Angeles på Route 66, eller det som är kvar av den.

Dicken
0

Coolt! Min chef skulle göra samma repa i somras. Han började i Chicago, åkte tre dagar, fick ont i kroppen och gav upp… Snopet! Han fortsatte ett par veckor i bil i stället.

Hoppas ni får en toppenresa!

Dicken
0

PLOPP! Där kom 1,5kg! Helt väntat i och för sig.

Det får bli fakirbiffar med smör den här veckan…

Johannika
0

Plopp??? Flört Jag tror de försvinner lika fort…. Håller tummarna för det i alla fall!