Behöver hjälp!!
…med det här med maten. Jag fattar fortfarande inte hur ni / man räknar. Det gjorde jag inte förra gången heller om jag ska var ärlig. Så jag ska bli världigt glad om nån skulle förklara för mig, förklara som om jag var 5 år. Jag hade tänkt att lägga mej på Annika Dahlqvist rekomendationer allså, 5% kolhyrater/100gr. Är det inte så enkelt som att bara köra efter innehållsförteckningen och köpa det som ligger på/under 5%?
Som gammal ww, är jag allergisk mot att väga mäta allt, men det verkar nästan som jag måste göra det här oxå.
Hur vet jag hur mycket protein jag ska äta, för att gå ner, jag läste någonstans 0.8gr / kg kroppsvikt, är det den önskade vikten, eller den som man väger? Sedan har vi fettet, går det inte att överdosera? och i vilka mängder ska man äta och hur morgon middag kväll? när jag får illamåendekänslor har jag ättit för mycket fett då?
Och grönsakerna då??? räcker det inte med att bara försöka äta ovanjordgrönskaer eller måste man veta allt om dem oxå? Frågorna snurrar som en torktummlare… jag hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen.
Jag väger bye the way 118 kg till 162 cm, men vill först och främst gå ner 20 kg.
Tacksam för hjälp snarast.
Jag ska bli smal, rik och vacker!
Det går jättebra att bara följa max 5% kolhydrater per 100g men då har man inte så bra koll på exakt hur mycket man äter. Men inte alla behöver det.
Om du vill begränsa proteinet måste du räkna. Men det är 1g protein per önskat kilo kroppsvikt som gäller och det är minsta mängden (0,8g är absolut minsta, mindre bör man inte försöka med). Rör man på sig mycket behöver man mer. Om du äter lika mycket eller lite mer fett än kolhydrater och protein tillsammans så äter du inte för mycket men för att veta det måste du också räkna.
När det gäller grönsakerna så beror det ju på vad du vill äta för grönsaker. Kolla upp ett par stycken du vill äta och håll dig till dem, då behöver du inte veta allt.
Det går att få det väldigt enkelt. Ät bara rena och oprocessade animaliska varor, är de feta behöver du inte mycket fett till. Är de magra behöver du en fet sås/gratäng till. Ät lite av ovanjordsgrönsaker. Sätt ett max på en näve kanske. Ät så att du är mätt.
Och inget av socker, frukt, spannmål och stärkelse.
Vill du ha detaljer måste du börja väga och ha koll, och det vill du ju inte.
Jag gör det ganska enkelt för mig och räknar ingenting. Äter kött och ovanjordsgrönsaker (om jag har) och är det lite fett i köttet som MimLan skriver så blir det en sås eller smör i grönsakerna (i stekpannan). Man känner när man är nöjd och överäter inte.
Automatiskt så hamnar man på en bra nivå om inte tallriken är onödigt stor eller om man tar extra portioner. Kom ihåg at om du dricker mjölk så räcker det med mindre än ett glas. Ta vatten om du är mer törstig.
Mellanmål äter jag sällan.
Jag har gjort det lätt för mig jag räknar inte men låter mig äta lite grönsaker o eller frukt till maten som en sås annars så ca 2-3 msk sallad eller liknande o det är helt ok

Jag kollar 5%-spärren, men hamnar ibland mellan 5-10%. Jag räknar dock inte llängre. Bryr mig inte om sådant som finns i mejeri-varor, men äter i princip bara grädde, creme fraiche och smör till maten. En och annan efterrätt med filadelfiaost och så klart vanliga ostar slinker gärna ner. Jag äter dock grönsaker i måttlig mängd. Nötter och nötbröd ibland, men inga mjölprodukter alls. Inte heller ris, potatis och sånt.
Det finns nog många variationer här inne. Hoppas att du finner något som passar för just dig!
Lycka till!

Är det det vita fettet som avgör att köttet är fett? för skinka från gris kan ju vara 10%…

Jag mäter o väger inget, men jag köper alldrig något med mer kolhydrater än 5%.. jag tycker du kan börja där du oxå!
När jag väljer kött tar jag alltid de fetaste bitarna.
Sen så kan man gå in på någon lista typ fineli och kolla upp matvaror typ grönsaker och välja sådana som är låga i kolhydrater före sådna som har mycket!
Så småningom kommer hormonerna att stabiliseras och en normal hunger kommer att reglera matintaget.
Men man skall alltid vara på sin vakt.. kanske någon gång kolla på Minmat!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag känner precis igen mig Miss-piggy! Får gåshud av att mäta och räkna, vill inte ha den låsningen…då kommer matfixeringen som ett brev på posten. Misstänker att jag och sambon äter för mycket protein nu. Vi har bara hållit på i 3 veckor så allt är nytt. Men jag har aldig varit så lite hungrig som nu…jätteskönt!!
Köpte koksfett på hälsokosten häromdan, men ska man ha det i kylskåp eller ej?…det blir ju stenhårt. Det står inget på burken.
Jag är 1,76 och väger 103kg…
Efter 3 år av antidep. och p-piller har jag gått upp 35 kg.
Tack till alla här som skriver så bra och trevliga svar på allt!! 

Cocosfett skall du ha framme, annars får du ta till huggmejsel för att få loss en flisa!
Cocosfett är väldigt stabilt mot härskning, smälter vid 24-25 grader och oxiderar nästan inte alls, det är därför man kan fritera i det!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#9 Tackar för det! Ja, det var lite jobbigt att hacka loss till morgonteet…
#10 Och när det står framme och är smält så är det väldigt enkelt att smörja in sig med det. Billigare än alla hudkrämer.

Här är en väg- och mätallergiker till! *S*
Jag väger och mäter och räknar inte ett dugg och är himla lycklig över detta! *L*
Jag läser på innehållet när jag handlar, skippar potatis, pasta och spannmålsprodukter, fläskar på med fett, gör goda såser och slänger till lite ovanjordgrönsaker när jag känner för det. Jag går ner i vikt och mår finemangs och är himla glad! *S*

Man kan hyvla kokosfett och smör med en osthyvel också.

Jag kollar bara 5% / 100gr och äter till jag blir mätt!
Är inne på 3 veckan så mina erfarenheter är inte så stora, men jag mår bra!
/Kviga

Bra att det är flera som hatar att väga och mäta, kan även ni vara fd WW mån tro?
Jag har då gått ner 1kg denna vecka så jag är nöjd.
Jag fortsätter nog så här tills det slutar att röra sig på vågen…..Jag tvingar upp mig en gång i veckan, ska mäta mig oxå hade jag tänkt.

Hur går det för dig??? *nyfiken*
#8: Det är svårt att överäta protein. Upp till 3 gram per kg kroppsvikt kan du äta utan problem, om du inte har problem med njurarna.
#15: jag varken mäter eller väger, utan det räcker att kategoriskt utesluta allt med stärkelse. Mjölk innehåller 5%, men jag dricker inte mer än 1-2 dl om dagen. I övrigt äter jag inte t.ex. potatis, och givetvis inte bröd/ris/past. Det löser liksom sig självt!