Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 2505 ggr
Mandala
0

NYBÖRJARE med stora bokstäver!

Jag är helt ny här och tror att detta kan vara något för mig. Jag är en kolhydratmissbrukare av stora mått! En matmissbrukare.

Det kommer nog ta sin lilla tid innan man kommer in i detta nya tänket, hoppas det går fort, under tiden får jag gå in på detta underbara forum och lära mig! Plus ställa lite frågor *ler*

Min fundering gäller snabbmat. Igår blev det hämtmat på vägen hem från stugan. Barnen valde hamburgertallrik, min man kebabtallrik och jag stod där…till slut blev det en kebabtallrik utan pommes och med mycket sallad och dressing. Kände mig "nyttig" när jag åt kött+sallad+dressingen men sen började jag tänka på vad dressingen innehöll?!?!?

Vad tycker ni experter. Var det ett helt tokigt val av mig och vad hade jag kunnat välja istället om nu dressingen är helt fel val? Hjälp, tack!

Jag blev mätt och inte "däst" efteråt. Höll mig mätt i många timmar efteråt.

missaz
0

Kebabtalrik utan strips/ris äter jag ibland, det känns som rätt ok utemat, fast dressingen kke är lite väl fettsnål skulle jag tro. Att ta vitlöksdressing i stället för mild är bra, den milda brukar vara söt och har säkert mer socker än vitlöken. Man äter ju inte kebabtallrik varje dag, så någon gång ibland känns det ok.

Margareta
0

Välkommen Mandala.

I början gjorde jag också som Du gjorde nu. Det fungerar men blir troligen för magert.

Idag kallar jag det kompromiss för att jag lärt mig bättre. Vi planerar helt enkelt bättre och tar med oss mat - eller handlar det som går i en livsmedelsbutik. Det är svårt att få till snabbmat så att det blir bra.

Idag har jag lärt mig hur bra jag mår utan tillsatser och då är det svårt med utemat.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mandala
0

Att dressingen kunde vara för fettsnål, den tanken slog mig aldrig!! Jag tog mild dressing för jag äter inte vitlök, tyvärr.

mikaelj
0

Dressingen du köper ute kan vara ganska sötad. Se om du kan få någon som är majonnäsbaserad snarare än yoghurtbaserad, så får du ner kolhydratnivån något.  Vita såser är i allmänhet bättre än färgade.

Kul att du upplevde det positiva med att äta fett och protein och skippa kolhydrater!  Visst är det en skön känsla att kunna äta mat och bara bli ohungrig av det!

Halvdansken
0

Det beror ju också på hur strikt du är. Jag tänker inte så mycket på "småtingsavdelningen" som tex dressingar, så länge man håller nere de stora mängdena - att du inte åt brödet tex.

Men jag håller med om att det nog var för magert. Fett är bra!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MimLan
0

Det man skall ha i bakhuvudet när man köper klassisk snabbmat är att både hamburgare och kebabkött ofta är preparerat med glutamat och stärkelse. Det är med andra ord en fråga om hur du själv reagerar på de ämnena. Glutamat triggar sug och som kolhydratmissbrukare kan det vara något du behöver ha koll på.

I nödfall kan ett par hamburgare (köttet) med ost och bacon och sallad vara helt okej lösning. Som nämnts innan är dressing allt från suveränt bra till uselt, det beror på vad det är i.

Det kanske låter stressande att plötsligt ha koll på en massa saker, men med LCHF har man inte det ständiga behovet av tillgänglig mat eftersom man för det mesta är mätt länge och mår bra ändå.