Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2814 ggr
missaz
0

Hjälp Tack!

Jag har de senaste dagarna börjat äta mer fett (lite åt fett-fasta hållet kanske?) med tanken att detta kanske kan speeda upp viktnedgången som varit lite trög ett tag pga för mycket kolhydrater under sensommaren.

När jag kollade av intaget på minmat visar det sig nu att jag får i mig för lite protein. (dagens intag var rätt ok, 0,73g/kg för att jag verkligen kämpade för att få upp proteinet idag, men även det känns lite för lite) det har bara blivit runt 30-40gram/kg övriga dagar. Jag blir väldigt mätt på det höga fettintaget men VILL ju hålla det högt!

Hur kan jag få en riktigt rejäl fetthalt och samtidigt öka på proteinet? Tips tas tacksamt emot!!! (jag väger föresten 69kg, så runt 70g protein / dag känns lagom)

Dagens intag;

.:Dagens Mat:.

Energi kcal:

1891,20

Energi kJ:

7907,60

Proteiner:

51,82

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

10,70

Vatten:

617,44

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

184,92

Kolesterol:

920,00

E-mättade:

39,68

Mättade:

115,06

F-mättade:

14,28

Vitaminer:

A:

1693,60

B1:

0,22

B2:

1,06

B3:

14,08

B6:

0,44

B9:

89,80

B12:

5,30

C:

0,00

D:

7,12

E:

7,18

Mineraler:

Fosfor:

690,10

Järn:

4,04

Kalcium:

446,80

Kalium:

803,20

Magnesium:

81,20

Natrium:

710,00

Selen:

77,46

Zink:

2,86

300Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Ägg rått
100Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen
20Gram Majonnäs 80% fett
280Gram Kaffe bryggt
20Gram Ost hårdost 28% fett
20Gram Ägg rått
30Gram Kokosfett

Sagajo
0

Äter du inte kött? Ifall du äter kött så är fläskfärs bra och bacon och sidfläsk ger mycket fett. Äter du bara fisk och ägg kan du kanske äta lax och makrill?

missaz
0

Sagajo; jodå, jag äter kött, ofta och gärna! Dessa dagar har det dock blivit klent med kött pga superstress = snabb och enkel mat. (har sjuka barn och massor att fixa med studier) Imorgon blir det dock kött igen. =) Men tonfisk är väldigt proteinrikt åxå…

Maia
0

Keso till frukost? Makrill?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

Maia; jag äter nästan aldrig frukost, är sällan hungrig då, så oftast blir det bara kaffe med grädde och kokosfett. Det känns som om mitt problem är att jag blir så vansinnigt mätt nu när jag ökat på fettet så det är därför jag inte får i mig mer protein. Rynkar på näsan Får i mig färre kcal på denna fettstinna kost också.

Måste kanske dra ner på fettkonsumtionen för att få i mig mera protein helt enkelt. Hmm… ett experiment som gick i stöpet detta kanske..?

Sagajo
0

#2 Tog dessa som exempel på saker med både mycket fett och protein så du kan slå 2 flugor i en smäll. Jag gör fakirbiffar som är feta och som jag bara stoppar i min lilla matlåda på morgonen. Makrill och stekta ägg är också bra. Min pojkvän äter tjockt skivat sidfläsk som vi hittade på ica maxi, dom bara dryper i fett.

missaz
0

Sagajo; tack för tipsen, makrill gillar jag ju, så det kan ju vara något. Även fläsk är gott; såg faktiskt syltfläsk på affären idag och blev sååååå sugen!!! Ska nog köpa en bit imorgon… Tungan ute

Maia
0

#4 OK… Keso till lunch då? Jag var inte så petig på att det måste vara frukost.

Kokt ägg är jättegott mosat med keso och smör. Keso kan vara ett alternativ till en del av grädden (som ju innehåller fler kolhydrater/100 g än keso och dem skippar du ju gärna). 

• 100 g vispgrädde ger 353 kcal, 3,27 g kolhydrater, 18 g protein och 30 g fett.
• 100 g ägg, 150 g keso och 20 g smör ger 422 kcal, 3,23 g kolhydrater, 31 g protein och 32 g fett

Klart att det är lättare att dricka grädden (i kaffet)… Och sedan kanske du inte gillar keso? Flört

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

aliela
0

Ost är en bra källa till protein. Ca 20-30g/100gram o då får du ju också fettet om du äter fet ost. Inga kolhydrater heller…

#7 Vispgrädde innehåller endast 2-3g protein/100 g

missaz
0

Maia; jo, jag gillar keso. Har uteslutit det pga den låga fetthalten, men man kan ju förvisso tillsätta lite fett… =) Ska kke börja köpa lite keso igen. Ägg älskar jag ju!

aliela; Ost äter jag en del, gillar det skarpt. Men vispgrädde innehåller lite över 3% kolhydrater, det är avrundat nedåt till 3 på förpackningarna… Äter iofs grädde med glädje ändå, men har dragit ner på det ett par dagar nu pga att det faktiskt ger en del kolhydrater vid högkonsumtion.

Johannika
0

Blir litet förvirrad när jag ser hur du angett vikten på dina ägg…. hur äter man 100 gram ägg? Ett och ett halv eller? Och hur äter man 20 gram ägg? Ett ägg brukar ju väga 60-65 gram har jag för mig. Eller är det jag som fått allt om bakfoten?

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

andreas0
0

#10, Nej det stämmer, 55-65 gram väger ett ägg beroende på storlek.

Men det går väl att få sådana siffor ändå. För t.ex. 20g kanske man gör 3 portioners köttfärsbiffar och har ett ägg i för att få det att hålla ihop längre. Då blir det ju 20g per portion.

missaz
0

Johannika; jag vägde ett ägg och det vägde 40g (det var små ägg) Jag åt tre ägg, men när jag skrev in i minmat skrev jag fel första gången (100g) så då la jag till 20g sedan. Skrattande

Johannika
0

Aha…. så kan det gå! Flört Minmat är ibland svår att ändra och radera i…. eller radera går ju från dagens intag, men om man lägger in egna livsmedel och de blir fel kan man inte få bort dem sen….

Och lycka till med "fett-fakiren" Ska bli roligt att höra hur det går för dig.

Sagajo
0

Missaz, kom på en annan bra grej att äta (jag letar också protein+fett kombinationen). Kallrökt lax! Jättebra lunchmat, ta lite majonnäs eller CF till så blir det extra fett.

missaz
0

Johannika; tack så mycket! Faktiskt så hade ett kilo försvunnit idag (har stått stilla i ett par månader nästan) så det känns skönt! Man måste kanske skrämma upp kroppen ibland för att den ska fatta galoppen. Flört

Johannika
0

Det tror jag oxå…. när kroppen vänjer sig och man äter likadant hela tiden lägger den sig liksom till ro känns det som. Jag hade en förfärlig avstegshel förra helgen men har hållit mig strikt i veckan ni och tappat 1,2 kilo…