Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 647 ggr
kaisakavat
0

SLVs policyproblem = uppsatsämne?

Funderar allvarligt på att skriva D-uppsats i Statsvetenskap om SLVs kostråd och därmed den svenska officiella policyn kring kost-hälsafrågor.

Håller på att lista bra åskådliggörande artiklar och litteratur från olika "åsiktshåll", som kan visa den rådande osäkerheten om kostråden och kritiken mot "etablisemanget". Dessa måste vara av viss kvalitet, inget "fritt gormande" (Skrattande) för de ska få utgöra den "empiriska utgångspunkten" som visar att det finns ett s k "policyproblem". 

Uppsatsen är (än så länge i embryo-stadium) ungefär tänkt så här: Policyproblem råder! Hur ser problemet ut? Är policyn fel eller är något annat fel, t ex sättet att arbeta?

Om ny kunskap inte tas in i tänkandet och policyn inte förändras trots behov, vad beror det då på? Vilket motstånd/vilka krafter verkar för policybevarande? Krockar kanske policyn med konkurrerande överordnade policysOskyldig?

Hur organiserar man klokast arbetet med kost-hälsfrågor?

Vilken kunskap bör ligga till grund för detta arbetet?

Ska det ligga under ett departement som finns för att skydda livsmedelsförsörjningen och därmed mest agera utifrån tillverkarnas perspektiv?? Eller någon annanstans, kanske närmare annat arbete kring hälsa-friskvård…?

Hur kan vi bäst fixa till den rådande förvirrade situationen och motverka risken för ny framtida felnavigering hos våra s k "experter"? 

Någonstans där…

Detta uppsatsarbete ska jag göra om det "går att få ihop" vetenskapligt och om mina lärare godkänner det som statsvetenskap och så vidare… Det finns fina samhällsvetenskapliga teorier kring policyproblem. Tyvärr är ju SLV inte det första organet i världshistorien, vars verksamhet/policy har blivit otidsenlig (min åsikt) och vars förnyenlse lyser med sin frånvaro…

Att kunna skriva ihop min d-uppsats är något jag längtat efter/drömt i åratal. Gick in i väggen så det small innan utbildningen var klar, strax efter millennieskiftet och har varit "däckad" sedan dess. Men nu börjar jag verkligen tro på att jag kan klara det, bl a eftersom jag blivit allt friskare sedan jag börjat äta LCHF. Bara jag tar det lungt, så kan det gå.

Skulle det gå vägen - då skulle jag gråta i en vecka av ren glädje!  Revansch och måluppfyllelse i samma paket! Tungan ute

Hursomhelst - Om ni vill hjälpa mig med exempelvis peppning och/eller kritik mot min idé, tips på artiklar, litteratur, redovisade fakta/undersökningar/gamla trådar i ämnet "hur jobbar SLV?", vadsomhelst, så skulle det vara ungefär hur gulligt som helst!! Kyss Glad

Spirande hopp och arbetsglädje….

/Maria

UBCL
0

Hej!

Föreslår att du vänder dig direkt till Annika, Kostdoktorn, Litsfeldt m.fl. för listning av framkomliga vägar.

kaisakavat
0

Jo, det är klart…

Fast det behöver inte vara alldeles invecklat, tar gäna emot allmänna funderingar, idéer, kritik, m m om detta. Skrattande

Buppan
0

Wow! Önskar dig lycka till och om det finns något jag kan hjälpa till med, så bara jaga i fatt mig! Vet hur jobbigt det är att söka "rätt" artiklar, korrekturläsa, så hör av dig! Beundrar  din kraft! Själv sitter jag på idéer för en C-uppsats, men kommer mig inte för att jobba.

kaisakavat
0

Buppan - kul med en till i liknande sits!

Då förstår du hur jag känner det… Tungan ute …det där med att samla ihop tankarna och allt (rätt) material… Man ska ju både kunna vara öppen, så man inte "snöar in" och börjar tänka fel, men så måste man ju också liksom vara inne i en bubbla för att få det hela gjort, koncentrerad… Obestämd

Min c-uppsats-story blev utdragen, för jag höll på att bli sjuk på riktigt när jag höll på med den. Suck och blä! Men den kom i hamn till slut.

Och du - det gör din också! Vad är ditt ämne??

Jennix
0

Det låter lysande, jag tror vi behöver mer sånt här om vi ska kunna förändra! Skrattande Och väldigt spännande med vad du kommer fram till!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

maxiq
0

Jättebra idé! Här finns det en C-uppsats med titeln "Lågkolhydratkost vid diabetes typ 2 och viktens påverkan på livskvalitet i allmänhet" som kanske kan insprirera lite.