Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3576 ggr
Krahso
0

Tips på sådant som gör livet lättare

Nu har jag letat runt och inte hittat något bra svar på min fråga - men inte heller någon bra tråd att ställa frågan i… Så förlåt om det blir fel. Å andra sidan kanske vi kan behöva en sådan här tråd där vi kan samla tipsen allt eftersom vi dyker på dom

Jag börjar med en fråga: Jag ramlade på (ett mycket bra tips) äggmjölkgrädde. Nu har jag gjort det så många gånger att jag kört sönder blendern (som jag inte använt till något annat)… Så en ny skall inköpas så snart det går… Frågan är då: Skall jag köpa en ny klumpig blender eller en sån där liten dom har i TV-reklamen. Någonstans jag jag sett att ni skrivit om dom små - men hittar inte tillbaka. Vad tycker ni? Vilket är bäst?

magma
0

Stavmixer! Tycker jag… Med en del småtillbehör så funkar den som en blender, jag har en med både stor och liten behållare samt en visp.

Wildrat
0

En stavmixer med en minimixer till (ser ut som en liten matberedare). Köp en med en stark motor, den kostar lite mer men håller längre.

Pasi
0

Stavmixer (braun) tycker även jag! Tillbehör inte nödvändigt.

Maia
0

En annan (billig) produkt som gör livet enklare för mig är IKEAS minsta och billigaste (typ 39 kr) teflonpanna. Den är superbra att göra linfröbröd i. Med perfekt storlek och perfekt lossning.

Vi behöver ju inte teflon annars, men det här är ett bra lågprisköp för den som lagar mat till sig själv.

PS. Stöttar stavmixertanken till äggmjölken, även om jag köpt en "bullit" för ett par hundra på NETTO. Första gången jag körde den gick en liten packning sönder, som inte alls är lätt att ersätta och som lätt kommer snett och strimlas tillsammans med äggmjölken. Inte kul. Den behövs för att det inte ska läcka. Och den tar mer plats i skåpet med alla tillbehör.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

fj-100
0

#4# Äggmjölk med packning…fniss

Wildrat
0

#3 Minimixern är jättebra när man gör nötmjöl, därför rekommenderade jag den.

Det allra viktigaste är en stark motor, då håller den längre.

Krahso
0

Stavmixern tänkte jag inte ens på. En sådan har jag redan…Skrattande Men vad är Minimixer?

(och tack för era svar!)

greensis
0

Vad som sagts ovan, samt mandelkvarn. Det blir så ojämna bitar när man kör mandel till mjöl i matberedaren.

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

Fast jag har en Magic Bullet och den älskar jag! Gör mitt bröd i den och ungarna mixar oboj, ja hu, men stavmixer är ju också bra! Bättre till äggmjölken när jag tänker efter! Jag vågar inte blanda det varma vattnet med äggen i bulleten, och man kan ju inte hälla på där efteråt, någon liten packning finns inte i min? En stor silikonring finns som följer ytterkanten i knivdelen, det medförljer flera stycken så man kan byta men än har ingen lossnat eller det blivit otätt. Har haft den mer än ett år, kanske två. Med den raka kniven går det väldigt bra att mala frön, kaffe etc,

hejhopp47
0

Ellos säljer en budget-variant på Magic Bullet. Den kostar 249 kr om jag inte minns fel. Jag köpte en sån för ett par år sedan och den är det bästa redskapet jag har i köket! Perfekt att mala nötter till mjöl, går på 2-3 sekunder. ÖB säljer en liknande, men ej hört nån som provat den. Tror den är ännu billigare, men jag (som kört slut på min mixer) ska köpa ny från Ellos Glad

Rekommenderas starkt.

Pasi
0

Måste berätta - köpte ny stavmixer idag. Valet föll på en Hugin med stark motor och flashiga tillbehör.
I instruktionerna - Var försiktig när du packar upp stavmixern, eftersom bladen är mycket vassa.
Skitsnack…på själva stavmixern var de inte vassare än en ordinär matkniv (inte vassa för fem öre mao) och knivarna till hackskålen var som morsans köksknivar…dvs inte heller speciellt vassa. Grmf!Skrikandes

parsley
0

#11 En amerikansk influens? Varna för allt som kan tänkas ge skadestånd.

Hur väl matberedaren mal nötterna beror på märke, min Phillips gör det inte särskilt väl, mammas Bosch gör det betydligt bättre. Den manuella mandelkvarnen Pia (finns på loppis) är utmärkt om man vill ha finfördelat nötmjöl och långvarig fysisk och mental uthållighetsträning, allt på en gång.

Wildrat
0

#7 Det är en liten skål med kniv som man sätter stavmixern på, den ser ut som en liten matberedare. Om du kollar runt på stavmixers som har visp så kommer det oftast med en sån också. Ibland även anrda tillbehör.

Krahso
0

Jag köpte en ny blender i stället. Prövade att göra ägggrädden med stavmixern och den blev inte alls  lika god, trots att receptet är det samma. Den blev mer lättflytande…

Jag köpte dock en blender av mindre storlek (en OBH) och njöt av en ny gräddmjölk i går… Vilken lycka!!!

Facklan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste slå ett slag för min månlandare den är kanon !!!

loppade den o har använt den nästan varje dag.

Jag har en stavmixet från Philips med en liten "låda till " den är klart braig rätt ny så jag har inte använt den extremt mycket än !

greensis
0

#15 Ah, månlandare - perfekt namn! Vi har mammas uråldriga helt i metall på landet. Det är BÄST till coleslaw. Visserligen anstränger man axel och arm, men inte värre än att en frisk vuxen klarar av det.Flört

Fabricati diem, pvnc!