Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 1326 ggr
wooster
0

Köttfärsgryta med kakao

Jag experimenterade lite i köket igår, och resultatet blev en grymt god gryta:

Fräs hackad ingefära och vitlök i mycket smör, hysta i den fetaste fläskfärsen och bryn. Häll på lite grädde, japansk sojasås, sambal oelek och kakao! Koka ihop en stund. Jag blandade i kokta gröna bönor på slutet, lite för att liva upp färgerna. Inget extra salt behövdes, finns både i s.o. och sojasås.

Jag tog ungefär lika mycket s.o. som kakao, men det kunde varit lite mindre s.o. också. Är sojasås kanske nåt som folk här undviker? Hursomhelst, mustig är bara förnamnet på den här grytan!

andreas0
0

Bönor har rätt mycket kolhydrater, äter man LCHF bör man nog hoppa över dom, eller ta väldigt väldigt liten mängd. Bara en varning till dom som inte vet.

#0, En del här undviker sojaprodukter ja. Här finns flera bra artiklar som förklarar varför soja är dåligt. Att ha lite sojasås som krydda i maten någon gång ibland är nog inte så jättefarligt, men jag och en del andra anser att man inte bör äta produkter baserade på soja i övrigt. Det finns dom med annan åsikt också.

nobban7
0

Men choklad i grytor är gott!

Margareta
0

Gröna bönor äter jag ibland, det tycker jag är helt ok. Det låter gott, men lite annorlunda justmed kakao. Ingefära är jag mer van vid…

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Det enda jag aldrig någonsin provat i mat är kakao/choklad men nu skall jag banne mig göra det (fast kanske mer med chili, peppar och sojasås el dyl….eller kanske kanel, kardmumma, peppar, vitlök - lite åt syrianskt håll tror jag). Tack för inspirationen!Cool

wooster
0

#1: Men gröna bönor innehåller bara 4,2% kolhydrater, alltså mindre än t.ex mascarpone, som folk verkar äta utan problem. Man äter väl ändå inte mer än kanske 50 gram av bönorna, och med mycket fett till. För mig är det ok ialla fall.Glad

#4: Sambal oelek=rödpeppar, salt och två E-nummer. Det var första gången jag testade den, men i fortsättningen tar jag nog bara vanlig rödpeppar; onödigt att köpa en glasburk och två E-nummer när man bara vill ha lite peppar. Apropå kanel: jag har ett bra recept på kanelköttfärsgryta hemma, fick det för många år sen precis innan jag blev vegetarian, men nu är det verkligen dags att prova den. Tack till dig också för inspirationen!