Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4718 ggr
Raring
1

Hungrig hela tiden?

Ja varför är jag det nu helt plötsligt? Från ingenstans (tycker jag) så blir jag hungrig på någon timme efter frukost. Det är ju jättekonstigt. Det har varit såhär den senaste veckan eller så. Har provat att öka på fettet på nåt sätt, och dra ner på de kolhydrater jag ändå äter (den älskade grädden, jordnötterna, yoghurten och keson).

Imorse t ex åt jag ett pkt bacon (140g eller så) och 4-5 prinskorvsstora chorizos (~2g kh/100g). Och så säkert 30-50 g smör som jag stekte i. Inget annat. Och, 2 h senare, är jag hungrig igen. Det är väl underligt. Slog in min frukost på MinMat och får det till ca 1000 kcal med fördelningen 84/12/2… borde inte bli hungrig på två timmar då heller? I matlådan väntar två laxfiléer med broccoligratäng med lite broccoli och mycket ost. Kvällsmaten vet jag inte än men det går i samma stil gissar jag.

Ok, så vad har jag gjort på dessa två timmar? Tja… jag har cyklat 6 km i ganska makligt tempo, lätt halvsovandes sådär som jag brukar. Sitter på kontoret och är rätt seg på det stora hela.

Inte kul att gå runt och vara hungrig ju… och jag har tyckt att det är gudomligt skönt att slippa gå hungrig med LCHF. Tog ett tag att vänja sig men det är himla trevligt.

Några idéer någon?

Will
0

Jag känner igen mig. Plötsligt, efter ett hlavår med LCHF, har min hunger blivit enorm. Visserligen har jag slutat snusa, därav ett visst extra sug, men ändå… Känns lite som magkatarrshunger.

Raring
0

Trevligt att det inte är något unikt för mig iaf. :-) Begriper inte varför bara…

MimLan
0

Du hamstrar inför vintern kanske. :)

Tycker inte att det spelar så stor roll, så länge du lyssnar på kroppen så är det osm det skall. Det kan ju vara kul att notera i någon almanacka eller tråd om när den här hungern dök upp och hur länge den varade, så kan du se om det betydde något särskilt sen.

mikaelj
0

Det kan också vara psykiskt. Vänjer man kroppen vid att den /kan/ äta efter två timmar, och faktiskt ger den mat då, så kommer du att vänja dig vid det.

Håll ut några dagar och vänta ytterligare 2-3h till. Drick vatten. Sedan lär det försvinna.

Något annat som kan hjälpa är att minska mängden mat du äter, jag upplever att jag lätt blir sötsugen när jag äter för stora måltider som dessutom är proteinrika. Min teori är att kroppen inte kan tillgodogöra sig allt protein och omvandlar det till glukos.  Så, mindre mat eller högre fetthalt.

Margareta
0

Håller med mikaelj så fungerar det för mig också.

Numer pensionär i Nynäshamn

Johanna-Soderlund
0

Om man äter stora portioner så får man högre insulininsöndring - då kommer hungern också snabbare.

denno
0

#6 argument/källa till det påståendet? Förutsatt att måltiden saknar kolhydrater givetvis..

HakanKrakan
0

Jag skulle testa mindre mål oftare och titta över vilken typ av fett jag äter.

Är personligen känslig för stor andel mättat fett. Har dragit ned på det mättade fettet i förmån för epa dha, ala,gla(drar nog i mig ett par matskedar udos choice och någon fisk), helt plötsligt kan  jag äta hälften(halverade mängden fett, samma mängd protein, kanske lite mer) av det jag gjorde förut och ändå vara mätt längre(om det nu är viktigt).

Raring
0

Vinterhamstring… ja varför inte. Kroppen hojtar väl till för att fettlagren minskar sakta sakta (tjohej!)

Måste nog lägga till lite: jag äter inte bara för att jag är hungrig ett par timmar efter frukost (är det nu också trots en ganska stadig frulle, 5 g kh). Däremot tänker jag att jag antingen är törstig eller trött egentligen. Ungefär som på sockerätartiden då jag ofta förväxlade trötthet eller törst med chokladlängtan. . . . . . Brukar ta kaffe eller te och vänta till lunch innan jag äter igen.

Har några gånger tidigare provat att hoppa över frukosten, för att jag inte varit hungrig medan jag varit hemma. Blir förstås hungrig innan lunch då, men kanske först vid 10-snåret.

Mmm kaffe… där sa du något Raring, dags för koffein….

mikaelj
0

Puh, trötthet ger ett helt enormt sug här med.  Om jag vaknat för tidigt någon dag utan att vara utvilad så blir jag aldrig nöjd på maten jag äter.

Raring
0

Trötthet ja.. Hm… när började mina sömnproblem om då? Är så van vid dem att jag inte noterar det riktigt. Kan ju ha varit ett par veckor sedan när projektet drog igång på allvar. Det kanske är en del av svaret?

Brukar vakna 1-1½ timme innan klockan av att jag fryser så in i märgen trots 2-3 täcken och att jag ligger inlindad som en mumie (sover på golvet hos en bekant, det är rätt kallt i lägenheten om nätterna av någon mystisk anledning… kallras från fönstren tror jag).

Imorse kunde jag omöjligt somna om fast klockan var halv sex… så jag åkte till jobbet och tänkte att jag iaf kan sluta tidigt och ha några timmar mer på helgen.

mikaelj
0

Om jag vore du hade det varit anledningen. Typisk oro/stress-inducerad sova-dåligt-situation: lägga sig 23, vakna 2, inte kunna sova förrän 4, vakna 7 igen.

Har du provat mössa? Det kör jag med numera! :-)

Will
0

#11 & #12 Precis som jag. Orolig sömn med massa drömmar, sedan vaknar jag alldeles för tidigt. Och hungern går aldrig bort..

Sedan jag bröjade träna och slutade snusa har jag av någon anledning fått mycket sämre sömn. Jag som trodde det skulle bli precis tvärtom. Obestämd

Kanske dags att rota fram de gamla sömntabletterna..

mikaelj
0

Will,

Återställningsperiod?  Hur längesen var det du slutade med snus och började träna? Jag upplever att jag behöver 1-2 timmar extra sömn när jag tränar mer än vanligt.

Raring
0

Mössa Glad det skulle se ut det. Tror däremot jag ska rota reda på pyjamas och yllesockar, för att mota ev glipor i täcket.

Sover oftast i ett sträck för tillfället, tack och lov! Även om det är 2330-0500. I somras var det mer som beskriver, fast jag vaknade 3-6 gånger och kollade på klockan. Trots att jag var ledig… Obestämd Kanske dags att varva ner tillvaron i den mån det går.

mikaelj
0

Raring,

Det låter som att du var stressad.  Mössa är bra, för den mesta av värmen försvinner genom huvudet.  Om du får välja en viss yta av kroppen att täcja är huvudet det du tjänar mest på.

Raring
0

Var stressad? *lätt hysteriskt skratt* Ja du… när var jag INTE stressad sist måntro. Måste varit innan grundskolan.

Nej nu överdriver jag… FlörtMen det är mycket som pågår.

Jo jag vet, 70% av värmen försvinner genom huvudet. Sa de på scouterna när jag var liten iaf.

Will
0

#14 Jag började träna (löpning och lite styrka) för ca 6 veckor sedan. Snuset har jag bara varit utan i två veckor (känns som en evighet).. Jag tror du har rätt i att det är snusets fel. Min syster fick också sömnsvårigheter när hon slutade… Antagligen hör väl hungern dit också.

aliela
0

Ang. träning o sömn - se till att inte träna så sent på kvällarna utan helst så tidigt som möjligt, morgonen tex. Träning utlöser en massa processer i kroppen bla hormonutsöndringar, endorfiner osv o då blir det svårt att varva ner…

Ju fler måltider man får i sig efter träningen desto bättre för återhämtning, ämnesomsättning och muskelbygge så det är ytterligare ett skäl att träna tidigt på dagen…

Går ju inte att sova om man är hungrig heller…

Will
0

#19 Om jag ändå fick bestämma själv. Jag jobbar heltid, så enda alternativet för mig är att träna på kvällarna, efter jobbet. Fast på helgerna tränar jag mitt på dagen - går alltid mycket bättre!